Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 748 ggr
Amanda.M
4/26/15, 8:28 PM

Mensvärk?

Jag har väldigt ont när jag trycker längst ner på min vänstra sida av magen. När jag trycker eller spänner magen gör det ont, det gör inte ont om jag hostar eller går. Jag ska få min mens imorgon, så kan det vara mensvärk? (Har aldrig haft mensvärk innan så vet inte hur det känns)

Annons:
Halcyon
4/26/15, 8:29 PM
#1

Det kan absolut vara mensvärk, men håll koll på det för längst ner på vänster sida sitter blindtarmen. Så börjar du få väldigt ont där, prata med dina föräldrar!

we're always chasing that paradise

Amanda.M
4/26/15, 8:31 PM
#2

Blindtarmen sitter på höger sida! :) och jag hade ju inte ont när jag gick eller hostade.. #1

Halcyon
4/26/15, 8:36 PM
#3

Hahahah ojdå, skulle vara lite smart men det gick ju sådär🤤🤦‍♂️

När jag har mensvärk brukar jag ha ont i alla lägen, varesig jag står upp, spänner magen, hostar eller nyser men.. jag vet inte, alla är ju olika! Men då är det säkert mensvärk om du ska få den imorgon då. :)

we're always chasing that paradise

Amanda.M
4/26/15, 8:38 PM
#4

Ja, men jag har även vart väldigt grinig nu på kvällen och bara velat gråta utan en anledning. Hahah, tror kanske det är mensvärk eller? :/ #3

Amanda.M
4/26/15, 8:39 PM
#5

Förstår ju att du inte kan säga vad det är eftersom du inte vet hur ont eller vart riktigt jag har ont, men det är där byxorna slutar längst upp. Där det sitter lite hårdare, vid midjan typ :) men det drog/spände lite typ.

Halcyon
4/26/15, 8:47 PM
#6

#4 Låter som dom symptomen! Tror inte du behöver oroa dig. Det låter precis som mensvärk, att det drar och spänner. Om du har en vetekudde eller nått så värm den i micron och lägg på magen, såå skönt! Eller ta ett varmt bad :)

we're always chasing that paradise

Annons:
ChristineL
4/26/15, 8:52 PM
#7

Jag tycker inte det låter som mensvärk, det brukar inte göra ont på en specifik punkt eller när man trycker, men vissa kan säkert ha det så.

Däremot har jag hört att om det är blindtarmen (som egentligen inte ens finns), så är det vänster sida det gör ont på ;)

Amanda.M
4/26/15, 9:02 PM
#8

Vill inte bli orolig över blindtarmen, jag är rädd för operationer osv. :p det är ju på inte på en punkt det gör ont utan under nästan hela nedre magen på västra sidan, (var nog väldigt otydlig med det eller så sa jag det fel bara) men jag är nästan säker på att det är mensvärk eftersom om det är blindtarmen så gör det ont runt naveln, nör man hostar eller gör och jag hade ingen av symptomerna. :) #7 Tror också det är mensvärk, men kan man få ont i huvudet och känna sig illamående? För jag gjorde det förut och så har jag haft ont i huvudet ett ganska långt tag #6

Halcyon
4/26/15, 9:08 PM
#9

#7 Efter att ha googlat lite så nej, det gör ont på höger sida.

Typiska symtom är

  • smärta och ömhet runt naveln
  • smärta i magens nedre högra del
  • ökad smärta vid rörelser, hosta och nysningar
  • illamående och dålig aptit
  • feber, ofta ganska låg, som kommer efter något dygn.

#8 Man kan ha ont i huvudet och vara illamående, absolut. Jag brukar alltid ha ont i huvudet och vara illamående några dagar före mensen, det är helt normalt

we're always chasing that paradise

Amanda.M
4/26/15, 9:11 PM
#10

Men det är antagligen mensvärk, eftersom jag hade ont en liten stund, illamående, grinig, och ledsen för allt nästan. #9 :)

smellcaramell
4/26/15, 9:40 PM
#11

#10 att du är ledsen har inget med mensvärk att göra, det beror på PMS som uppstår när hormonbalansen ändras, mensvärk är istället då livmodern krampar för att få ut blodet vid mens.

Men gör det mindre ont när du står/går? Kramperna brukar minska då man rör sig nämligen. Annars kan det vara något så enkelt som att magen inte mår som den ska!

Amanda.M
4/27/15, 7:23 AM
#12

Det känns knappast något när jag går eller står upp, det känns liite men inte lika mycket om jag te.x känner där eller om jag drar in magen #11 Men, min mens är beräknad idag och jag har inte ont i magen längre

Jojaton
4/27/15, 2:44 PM
#13

#11 Vet att alla säger så, att det gör mindre ont när man står/går, men på mig stämmer det verkligen inte. Jag får inte mensvärk varje gång jag har mens, och vissa gånger är värre än andra, men om jag är uppe och rör mig mycket när jag har mensvärk så blir jag svimfärdig av smärta. Kan jag däremot ta det lugnt och ligga ner mycket gör det ont, men inte så olidligt som annars. Så det kan också vara olika ;) #12 Vad skönt att det gick över så snabbt :)

Johanna - Instagram

Annons:
smellcaramell
4/27/15, 8:38 PM
#14

#13 brukar  va så att när man har "måttlig" mensvärk blir det bättre av att gå eftersom att mensen liksom rinner ut av sig själv, men har man extremt ont brukar det inte hjälpa :) jag brukar ha lite mensvärk typ konstant före/under/efter mens och då hjälper det att gå, kan inte sitta ner typ. En gång var jag dock med om sån enorm mensvärk att jag inte kunde röra mig alls utan satt som en staty tills det släppte. Gjorde så att jag kom sent till lektionen men men.. :)

Upp till toppen
Annons: