Annons:
Etikettövrigt
Läst 3007 ggr
smellcaramell
4/26/15, 10:38 PM

Tjejer som blir sur för ingenting

Haha måste bara kolla om det bara är jag som är sjukt less på människor(framförallt tjejer) som blir sur för ingenting. Sa upp en vänskap med en tjej förra året som jag varit vän med i 11 år just för att hon var sur på mig över småsaker. Förstår att alla kan ha lite PMS ibland men när man är konstant sur så orkar inte jag med det, därför umgås jag numer med typ bara killar(har typ 3 tjejkompisar och resten killkompisar). Någon mer än jag som känner såhär eller är det bara där jag bor som tjejer kan bli sur för att man inte vet typ vilket klockslag de slutade jobba på sommarjobbet året innan? haha ,

Annons:
smellcaramell
4/26/15, 10:40 PM
#1

måste bara tillägga att det finns killar som är likadana, men de är inte alls lika många! Alla tjejer jag känner blir sur på småsaker och bara en kille och då umgås jag med fler killar än tjejer ,hahah :)

Vaargen
4/26/15, 10:40 PM
#2

kategoriserar du inte folk nu? bara för att du umgåtts med några tjejer som du uppfattar sura så innebär det inte att majoriteten av tjejer är sura. Killar kan vara minst lika sura. Det är individuellt.

imsuchadiva
4/26/15, 10:43 PM
#3

#2 Ts skriver sin åsikt men det kanske du missade :) Och till TS, jag stör mig också sjukt mycket på folk som är allmänt sura och negativa. Vissa ganska har en anledning så man för försöka se förbi det dåliga men andra är bara dryga.. Bättre att omge sig med glada människor :)

smellcaramell
4/26/15, 10:44 PM
#4

#2 majoriteten av alla tjejer som bor där jag bor är blir sura för småsaker medan bara ett fåtal killar blir det. Lite det jag undrade över, om det är likadant i resten av landet eller om det bara är här.

Är nämligen inte bara jag som märker denna tendens utan får även kommentarer av vuxna utomstående som frågar hur vi ungdomar står ut, ett vanligt samtalsämne här är just hur sur tjejer kan bli på ingenting o.s.v.

I högstadiet fick vi ha tjejsnack varje vecka för det var alltid storbråk medan killarna hade killsnack varje-var tredje månad och då satt de typ och diskutera motorcyklar.. :o

smellcaramell
4/26/15, 10:48 PM
#5

#3 ja det är inte så trevligt när alla alltid är sura på någon, samtidigt vill jag inte umgås med killarna konstant även om jag typ gör det ändå för att slippa allt skitsnack och drama. 

Varit med tjejer som blivit sura för att jag pratar med deras kille/ragg, för att jag inte velat umgås för att jag var på dåligt humör när jag just blivit dumpad och ville inte att de skulle ha tråkigt p.g.a. mig, och så vidare, Killarna å andra sidan blir nästan aldrig sur, förutom en kille jag känner som har det jobbigt hemma så det är förståeligt. .

Vaargen
4/26/15, 10:49 PM
#6

#3 Nä jag missade faktiskt inte det, och du kanske missade att jag skrev min åsikt ;) ? vissa har också en anledning att vara det andra positiva kanske uppfattar som sura, då kanske man inte heller har personkemi med varandra.

#4 Har du gjort en undersökning på alla tjejer och alla killar som blir sura över småsaker eller? för du kan ju omöjligt känna alla tjejer och alla killar där du bor ? det där är som sagt individuellt, det finns nog minst lika många tjejer som är sura som killar kanske bara olika sätt att visa det på.

Annons:
smellcaramell
4/26/15, 10:56 PM
#7

#6 nä har inte fört statistik men ett hum har man ju ändå. :) På högstadiet gick jag på en skola med 500 elever och alla kände alla, där var majoriteten av tjejerna sur på småsaker hela tiden och killarna var nästan aldrig sur och om de var sur så hade de en vettig anledning ( typ att någon skurit hål i däcket på deras moppe). På gymnasiet har det varit likadant, jag går i en klass med 11 killar och 2 tjejer, på tre år har det aldrig varit ett enda bråk medan det varit tjaffs mer eller mindre konstant i en annan klass som det går 12 tjejer och tre killar :) Bland annat kastade en av tjejerna en annan tjejs dator i toaletten och spolade för att de bråkade över en bagatell :)

Gur4m1
4/27/15, 5:39 AM
#8

Kan vara såhär: När man blir äldre märks det inte lika mycket men i början av t.ex tonåren- så brottas de flesta tjejer mer med stora förändringar i hormonerna som kan göra dem mer lättretliga. Detta gäller inte alla tjejer, och detta kan även drabba vissa killar. Så man är medveten om detta. Det är däremot ingen bra grej att skylla på, det är inte ett okej beteende. Men ja, jag har samma upplevelse som ts, jag omgav mig med tjejer som var riktiga rövhattar mot mig och andra- men dem dumpar man. Jag har helt underbara tjejkompisar som beter sig normalt och inte backstabbar en för skitsaker. Men nog snackar även killar skit- och kan sura och bli upprörda över skitsaker. En del tjejer verkar sura coh skälla som ett sätt att styra och ställa i gruppen/över sin kompis.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Hoseok
4/27/15, 7:40 AM
#9

Att skapa en tråd om hur sura tjejer är kommer inte göra många tjejer mindre sura.. Vet att det inte var poängen med tråden, men lite ironiskt för mig.

Hoseok
4/27/15, 7:43 AM
#10

Vill även tillägga att det finns ingen biologisk skillnad som säger att tjejer på något vis skulle vara "surare". Nu vet jag att ni (ganska slarvigt upplagt..) snackar efter egna erfarenheter, men det är ändå viktigt att poängtera ut. Skyll inte på tjejerna. Skyll på samhället som bygger upp en bild av hur tjejer Ska vara. Bara den grejen kan nog göra många tjejer … Sura.

[EllenAlicia]
4/27/15, 8:11 AM
#11

Ja jag har oxå en kompis som blir lätt sur ;)  ibland undrar ja va jag gjort men ibland kan jag tyyp förstå men vet inte vrf hon skulle bli sur på saken.

Scorpio97
4/27/15, 11:26 AM
#12

Själv upplever jag att tonåringar i regel brukar vara ganska känsliga och  lätt bli sura.


//Jessie

Honestyisdead
4/27/15, 2:27 PM
#13

Jag hade nog funderat på om det inte berodde på mig om jag ständigt träffade sura människor.

Annons:
IceTee
4/27/15, 4:28 PM
#14

Tror inte jag känner några människor som är sura väldigt ofta (jo, mamma om vi ska iväg och både jag och pappa är sena, men det är väl förståligt att hon är sur), oavsett tjejer eller killar. Dock så ser jag till att inte göra folk sura också, vilket antagligen hjälper till (även om jag inte säger att TS gör sina vänner sura) Antar att det handlar om vilken typ att människor man umgås med! Har aldrig varit mycket för de där personerna som hela tiden måste vara i centrum (även om jag också gillar att få lite uppmärksamhet ibland, men bara när jag förtjänar det!)

Medarbetare på Skor iFokus

Flöffo
4/27/15, 5:21 PM
#15

Jag kan vara sur ibland, men jag gör mitt bästa för att försöka vara snäll och inte säga något elakt. Jag är ingen suris utan är egentligen ganska positiv, men på senaste tiden är jag ganska lättirriterad och kan bli otrevlig utan att egentligen mena det. Den som drabbas mest är nog min mamma. Jag vill egentligen inte vara så vilket leder till att jag blir sur även på mig själv. Visst kan man skylla på tonårsperioden, men det är ingen jätte bra ursäkt :P

//Flöffo

smellcaramell
4/27/15, 8:46 PM
#16

hah jo självklart så kan man vara en person som påverkar andra personer så att de blir sura ( min far tillhör den kategorin då han aldrig lyssnar, säger "va?" 30 gånger innan han fattar, påbörjar meningar men fastnar efter hälften så man får klämma ur han det sista o.s.v. och det är väl klart att folk blir less på han då).

Dock syftar jag nu på personer som kan bli sur för att man ställt ett glas på fel ställe på bänken, för att man inte kommer ihåg exakt vilken tid de slutade jobba på ett tillfälligt jobb ett år tidigare, som blir sur för att man inte kan umgås 3 min efter de ringt när man inte ens är hemma, blir sur för att man somnar "för tidigt" när man somnat klockan tre på natten o.s.v. Sådana personer finns överallt här! De blir liksom sur över småsaker som "man" inte blir sur på.

Själv var jag konstant ledsen ett par månader efter att mitt ex gjort slut och ville inte hitta på något vissa kvällar då jag bara låg och grät, kände hur butter jag var när jag umgicks med kompisar o.s.v. men då förklarade jag ändå för alla jag umgicks med och hela min klass att" jag vet att jag är ledsen typ konstant, jag kan inte kontrollera det och gråter på bussen varje dag men jag hoppas ni säger till om ni inte orkar med mig så går jag någon annanstans" men dessa människor jag syftar på nu är alltid sur på småsaker och har varit det i flera års tid utan någon förklaring..

Vaargen
4/27/15, 11:41 PM
#17

#16 Fast det har antagligen ingenting med deras kön att göra dem där människorna som är sura på småsaker och har varit det i flera års tid, vissa människor är sura av sig det är som en del av sin personlighet, andra mår dåligt och då kan det visa sig på ett sånt sätt. Eller så är det bara du som uppfattar det så. Om du tycker det är jobbigt, varför umgås du med dem människorna?

Gur4m1
4/28/15, 5:57 AM
#18

Att man upplever att det beror på ett kön kan bero på att 1. ens eget umgänge oftast är t.ex tjejer. 2. att just dem man mött som är sura är tjejer.

Jag har bekanta som alltid påpekar att vissa negativa saker är så typiskt tjejer. Då brukar jag fråga om de upplever att jag gör dessa saker. Nej säger personen. Sen frågar jag om killar inte brukar göra de där sakerna, Jo svarar personen.

… @_@

Fördomar kallas det helt enkelt, och ärligt har vi alla i den här tråden fördomar. Det viktiga är att bli medveten om dem och veta att de inte är någon universiell sanningen utan baseras utifrån våra egna erfarenheter och förväntningar på vår omgivning, ungefär. Du TS,bör kanske skaffa ett helt annat umgänge. Du umgås med lättretliga, bossiga  människor.  Skaffa nya kompisar eller fundera ver ditt eget beteende, hur uppför du dig i liknande situationer om du vänder på det. Är detta en jargong i er grupp av vänner- då du upplever att "alla gör det" och alla accepterar det. Har du tagit upp detta med någon av surisarna, vågat sättaner foten och peka på när ngon blir sur på en skitgrej? Gör det. Går det åt skogen.leta nya vänner för det där verkar jobbigt och jättetrist.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

jossan...
4/28/15, 7:42 AM
#19

jag skulle nog mera ha uttryckt mig att majoriteten av de som är sura är tjejer och inte tvärt om, då kan jag till viss del hålla med.

Gud vad bra jag stavar…

powerade
4/28/15, 4:21 PM
#20

tycker det är onödigt att blir sur och bråka för typ ingenting, visst om man blir lite sur för någit men ja försöker inte bry mig om de.förstår inte ens hur man orka gnälla på exakt ALLT:/

Annons:
jossan...
4/28/15, 4:24 PM
#21

nja , det är ju självklart individsak men jag förstår hur du menar, hade 2 vänner som var så, sjukt jobbigt…

Gud vad bra jag stavar…

smellcaramell
4/28/15, 7:32 PM
#22

#17 undviker alla som blir sur på småsaker, sa upp kontakten med en tjej som varit min bästa vän i ca 10 år då hon plötsligt blev väldigt sur på allt. Visst att det är ok ibland men inte konstant. Dock är det svårt att inte märka av det då jag ändå är en väldigt social person och även om jag umgås med personer som inte är sur konstant (umgås bara med killar) så kommer det ju ändå upp.. På krogen har jag mött tjejer som blivit sur på mig/kompisar i kön fast vi inte gör något alls, på skolan kommer samtalsämnet upp ibland, lärarna tar upp att folk inte kan bete sig i matsalen, man åker buss med sura människor, man träffar folk på affären o.s.v. Det går liksom aldrig att komma ifrån det helt. Sen bor jag i en liten stad där alla verkligen känner alla vilket gör att  man kanske märker av det ännu mer.

Och för att förtydliga ytterligare om varför jag tog upp just tjejer är för att jag har umgåtts mycket med både tjejer och killar genom åren och om jag ska vara helt ärlig så känner jag en tjej som inte blir sur på småsaker, och en kille som blir sur på småsaker. Denna tjej är en "typisk" pojkflicka, umgås bara med killar och har så alltid gjort, aldrig varit tjejen som brytt sig om utseende , aldrig varit inblandad i allt drama helt enkelt, medan killen har problem i hemmet och inte mår så bra psykiskt.

Anledningen till att jag skapade denna tråd var helt enkelt för att kolla om det är så i andra områden/andra åldersgrupper också eller om det bara är här och de som är ungefär lika gamla som mig :)

Vaargen
4/28/15, 8:32 PM
#23

#22 Jag tror du är ganska ensam om din uppfattning av tjejer och killar… är inte du själv tjej? har du tänkt på hur andra uppfattar dig? du kanske uppfattar andra på ett visst sätt.

smellcaramell
4/28/15, 9:51 PM
#24

#23 jo här verkar jag vara ganska ensam om det :) i resten av denna stad är det en extremt vanlig uppfattning bland både gamla och unga :) o jo jag brukar tänka på hur andra uppfattar mig, men jag är oftast den som försöker få människor glada, skratta och få dem att vilja göra nåt kul. Endast i undantagsfall som jag inte är sån, typ när jag var jätte deppig för att mitt ex gjort slut och jag blev rätt deprimerad.. :)

Kadoor
4/28/15, 10:24 PM
#25

Blir faktiskt lite ledsen när folk säger "bättre att umgås med positiva/glada personer", "bättre att hålla sig undan negativa och sura personer" osv osv(vet att ingen skrev precis så, men det är ju i princip det folk menar i många fall). Men har ni tänkt på att det kanske finns en anledning?
Visst, det är skillnad på att vara negativ och sur, men jag vet själv hur det är. Jag är en negativ & sur person för det mesta(även om jag försöker dölja det), ska mina vänner skita i mig då? 
Kan slå vad om att om ni vore deprimerade, led av ångest eller något annat som tar så sjukt mycket energi psykiskt, som gör att det är väldigt svårt att hålla hoppet & humöret uppe i många fall, att ni hade velat ha stöd istället för att folk klagade på att ni var sura och negativa. Jag är själv i den sitsen, nämligen.
Försöker självklart vara positiv och glad, men sen kan jag lätt bli sur och det är pga mitt mående psykiskt. Får helt enkelt humörsvängningar eftersom att jag inte mår helt bra psykiskt och sover dåligt på nätterna. Så snälla, sluta döma folk.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

[EllenAlicia]
4/28/15, 10:32 PM
#26

åh ja kom på nu, de finns faktiskt två killar i vår klass oxå. de bli as lätt sura så tror de beror mer på personen än könet :) Direkt en lärare säger va tyst den ena bli skit sur etc och den andra har bara lite random "attacker".. o_o

smellcaramell
4/29/15, 12:00 AM
#27

#25 klart jag förstår att man kan ha problem hemma eller andra psykiska problem som gör det jobbigt men samtidigt så kan man ju då berätta för de i sin omgivning om hur det är då, att man kan verka sur/ledsen ibland men att det inte är meningen. :) Jag gjorde själv så när jag var deprimerad ett tag o varken åt eller sov och många var förstående då.

Sen tror jag inte att "alla" tjejer jag känner lider av deprission/har problem hemma, men klart att några kan ha det jobbigt!

Annons:
Gur4m1
4/29/15, 6:01 AM
#28

#25 jag älskar buttra bittra personer som gärna säger sin sanning eller kanske bara er världen annorlunda än mig- men…. ibland är det attityden som är helt åt skogen och jag märkte det bland många av mina vänner i framförallt tonåren- att det mer var en attityd och ett beteende, som de lagt av med i vuxen ålder för ingen pallar med sådant beteende. Man måste inte vara en källa av energi och outtröttlig glädje för sina vänner. Men man måste nog växa upp och inse att ens beteende påverkar folk i omgivningen och skopar man bara fram negativa, otrevliga saker, så kan man sällan förvänta sig annat tillbaka från omgivningen. Att man mår dåligt är inte en anledning till att behandla andra illa.

Jg har varit i depressioner i omgångar och blivit mobbad, men jag säger åt mina vänner att det är därför jag mått dåligt, inte orkat med osv. När man är deprimerad är man redan sårbar och det blir ju inte bättre om vänner börjar bli sur mot en då. Så an får nog skilja på att en del har en dålig attityd och inte beter sig bra mot andra, och en del inte orkar vara på topp för de mår dåligt, och det är två olika saker men kan höra ihop. Jag säger fortfarande att om man mår dåligt av sina vänner- så ska man lämna dem. Även om DU mår dåligt av någon anledning, så har vänner ingen skyldighet att stanna och stötta dig om du behandlar dem dåligt, så de mår dåligt också. Så är det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: