Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1109 ggr
Yehet121
5/3/15, 12:41 AM

Berätta om depression för föräldrar?

Jag är deprimerad, skär mig själv och fantiserar om självmord. Jag har en rätt så bra relation med min mamma men jag kan inte berätta vissa saker för henne, jag vågar inte. Jag vill berätta för henne men det är komplicerat. Hon jobbar med terapi och tar ofta med jobbet hem och använder det vid varje diskussion eller bråk. Hon har också en tendens att överreagera rätt så mycket. Hur ska jag berätta för henne utan att hon försöker med terapisnacket? Hon får gärna fixa en terapeut till mig, bara hon kan sluta använda det själv när hon är hemma.

 Jag vill också berätta för min bästa vän, men jag är rädd för att hon kommer berätta för min mamma utan att jag får veta det. Vad ska jag göra?

Annons:
Decemberbarn
5/3/15, 9:03 AM
#1

Jag har varit i samma situation som du, att jag mått väldigt, väldigt dåligt men jag pratade aldrig om det med mina föräldrar vilket jag ångrar. Det skulle underlättat mycket och lättat lite på min depression. Jag tycker att du ska prata med din mamma och berätta precis som det är, så som du gjorde här. Att du är deprimerand och har ett självskadebeteende. Jag tycker att du då ska vara tydlig då att du behöver henne som din mamma och inte terapeut men att du kan tänka dig att prata med en annan terapeut. Jag tror också att det är bra att din bästavän vet hur du mår. Om du pratar med din mamma först så behöver du inte vara orolig att din vän gör det. Om du pratar med vännen först så får du försöka vara tydlig med att du själv vill och kommer berätta för din mamma och att du vill att vännen håller sig utanför det. Jag hoppas allt går bra för dig och att du kan få hjälp av en terapeut tillexempel för att börja må bättre. Kom ihåg att du är jätteviktig! Kram!

[Tuulikki]
5/3/15, 2:01 PM
#2

Ett tips är att skriva ett brev, det blir lättare att få sagt det man vill då, eftersom man kan sudda och skriva om. Jag tycker absolut att du ska berätta för dina föräldrar!

Alejalo
5/4/15, 8:13 PM
#3

Jag skrev ett mejl till min mamma, och sen snackade vi och hon fick hjälp åt mig och nu har vi en riktigt bra relation, så tycker definitivt att du ska göra något så att hon får reda på att du mår dåligt. 
Att snacka med en kompis kan både vara svårare och lättare, men berätta för någon! En del tyngd kan lätta sekunden du berättar. Man ska inte behöva gå runt och må dåligt.

Upp till toppen
Annons: