Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 863 ggr
SmillaM
5/3/15, 6:10 PM

Jobb som 14-åring?

Jag är fjorton år och vill tjäna pengar. Jag vill gärna jobba utomhus, eftersom jag gärna rör på mig. Oftast hemma på helgerna & eftermiddagarna och har inte så mycket i skolan att göra.

Hemma finns inte uppgifter för pengar, får en månadspeng 200 kr - där med ingår allt som vika/hänga tvätt, diskmaskin, städa osv. Så dom tipsen behövs inte.

Jag mejlade precis två tidningsutdelare-företag, kan återkomma när dom svarat. -Vet ni hur mycket man får i lön?

Har ni några tips vart jag kan jobba? Jag bor i Ludvika, Dalarna.

Hur har ni tjänat pengar i min ålder?        (Jag vet att jag inte kan jobba i kassan.)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
Scorpio97
5/3/15, 6:14 PM
#1

Jag jobbade för SDR (Svensk Direkt Reklam). Hade två bildistrikt och fick ca 1500-2500 kr per månad beroende på hur mycket reklam det var. 

Kolla med grannarna om dom behöver något gjort. Någon kanske har hund som behöver lite fler promenader. När det börjar bli sommar kan man även klippa gräs, rensa ogräs och liknande.


//Jessie

SmillaM
5/3/15, 6:25 PM
#2

Hur fungerar tidningsuttalandet? Får man ex tidningar och ska dela ut dom? Hur vet dom att man har delat ut dom? Timlön eller pengar per område?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Scorpio97
5/3/15, 6:37 PM
#3

#3 Nu vet jag såklart inte om det fungerar lika på alla företag. Och jag delade ut reklam, inte tidningar (vet inte om det är samma).

Men varje torsdag fick jag hem ett antal buntar reklam. Buntarna var uppdelade efter företag, jag kunde alltså få exempel tre buntar Ica Maxi, två Dollarstore och tre Leklust. Det varierade väldigt mycket hur många olika företag man skulle dela ut för, tror jag hade femton olika en helg.
Första grejen man får göra då, är att sortera dessa i nya högar. Man lägger en Dollarstore och en Leklust i varje Ica Maxi, så att det bara är att ta en sån liten bunt till varje hushåll. Förstår du hur jag menar? Det är inget måste egentligen att göra så, men det förenklar utdelningen väldigt mycket. 

Sen fick jag dela ut dessa lördag och söndag. Jag hade som sagt bildistrikt, och har en snäll mamma som skjutsade runt mig varje helg. Men jag fick även en vagn som man kan lägga reklamen i och gå runt, eller sätta fast på cykeln.

Jag fick lön efter vikt, per område då. Ju mer reklam desto mer pengar. Eftersom jag hade bildistrikt fick jag även bensinersättning. Men det tar även längre tid att sortera när det är mer reklam, och ibland var det så mycket att det inte fick plats i bilen. Vissa helger var det även olika reklam för villor och lägenheter, exempelvis att villorna skulle ha Granngården men inte lägenheterna. Då tar det också lite längre tid. Sorteringen tog 1-6 timmar varje helg och utdelandet cirka 1-2 timmar. 

Delar man inte ut reklamen, så är det alltid någon som ringer och klagar på att dom inte fått sin reklam. Och då får man ett argt samtal från chefen.


//Jessie

[134643]
5/3/15, 6:41 PM
#4

#2 Beroende på om du själv ska blada ihop buntarna eller inte kommer tidningarna i lite olika form. Antingen får du buntar med alla olika sorter, oftast mellan 4-12 olika sorter, som du själv sorterar. För mig tog det mellan 2 och 4-5 timmar beroende på hur många stycksaker det var. Bladar du inte själv får du hem allt redan sorterat :) De ringer ibland till hushåll i ditt distrikt för att kolla att allt går dit det ska, och skulle du inte dela ut är det antagligen någon arg människa i ditt distrikt som själv ringer företaget och meddelar att du inte sköter dig ;) Du får lön efter distrikt, hur många sorters tidningar det är, vilka typer av hus du delar ut till osv osv. Jag fick 1200 kronor i månaden. Jag hade en minimilön på 300 kronor per utdelning, och jag skulle nog inte vågat jobba utan den då min utdelning väldigt sällan kom upp till 300 :)

[134643]
5/3/15, 6:42 PM
#5

#3 hann visst först haha ;D

Upp till toppen
Annons: