Annons:
Etikettkänsliga-rummet
Läst 863 ggr
jollan_01
2015-05-04 00:59

(X) Tankar om ätstörningar osv

Hur vet man om man har en ätstörning? blir man diagnosticerad även om det troligen inte handlar om anorexia, bulimi osv?

Jag har en dålig relation till mat. Försöker ofta skippa måltider så ofta jag kan och ljuger ofta att jag redan ätit trotts att jag inte ätit. Jag har en skev kroppsuppfattning och vill gå ner i vikt o bli smal. Jag har gång på gång försökt svälta mig men misslyckats av olika skäl. Jag har ångest när jag äter och två måltider per dag är på tok för mycket. Äter oftast inte i skolan eller hemma. Tar oftast mat hemma men slänger det när ingen ser. Vissa perioder när jag äter får jag ångest och försöker spy upp det men har alltid misslyckats då rädslan av att någon ska höra är för stor, sedan har jag jättesvårt att spy. Försökt på en massa sätt men det hjälper inte. jag hatar när folk tittar på medans jag äter. Folk som stirrar på min talrik. Äter sällan då.  Kan ofta gråta och ha sjuk ångest över hur jag ser ut. Klarar inte av att prova kläder (främst byxor, short och andra underdelar) i affärer då jag nästan alltid får ångestattacker. Sjunker ihop på golvet i provrummet och gråter över att jag är så tjock. Eftersom jag oftast inte har med saker jag kan skada mig med slår jag mig själv eller river mig i provrummen. Folk förstår inte hur fruktansvärt dåligt jag mår över min äckligt fula kropp. Enligt bmi ligger jag på fetma.  Men trotts allt detta ser jag ju att jag är långt ifrån fetma. Jag är bara alldeles för tjock och ful för att kunna må bra o tycka om min kropp. Hur vet man om det är en ätstörning?

Annons:
vallhund
2015-05-04 01:19
#1

Kan mycket väl vara anorexi som du beskriver det. Kontakta närmaste ungdomsmottagning eller skolsköterskan för att få hjälp.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tetri
2015-05-04 01:51
#2

Låter som en ednos/äs uns, ätstörning utan närmare specifikation. Ta kontakt med skolsköterskan, kurator eller liknande som du känner dig bekväm med. 
För att det ska klassas som anorexia (nervosa) krävs det enligt DSM-5 bland annat att man ska vara rätt kraftigt underviktig.

feral jesus

hannaj98
2015-05-04 02:09
#3

Bmi ska man inte räkna på innan man är i 20 års åldern. Medan man fortfarande utvecklas stämmer inte bmi. Jag tycker att du borde prata med skolsystern om du trivs med henne, kuratorn på skolan eller gå till en ungdomsmottagning. 

#2 Fast det där har jag hört att det inte är sant. Anorexia är en psykisk sjukdom, inte vikts sjukdom. Det handlar om sättet man ser på att äta, inte vikten. Även om anorexia på sikt för det mesta resulterar i undervikt. Hittade en artikel där de står om det. 

http://www.scientificamerican.com/article/expanded-clinical-definition-of-anorexia-may-help-more-teens/

vallhund
2015-05-04 02:34
#4

#2 TS svälter sig, försöker spy o anser sig vara tjock trots att hon är smal o kommer dessutom med bortförklaringar till varför hon är så sal.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tetri
2015-05-04 02:55
#5

Jag har sagt att det inte uppfyller DSM-5s kriterier för anorexia nervosa, inte påstått att det inte är en ätstörning eller att det tas på mindre allvar.

https://www.eatingdisorders.org.au/eating-disorders/what-is-an-eating-disorder/classifying-eating-disorders/dsm-5

feral jesus

hannaj98
2015-05-04 03:19
#6

#5 Fast det är ju det de gör. Jag antar att du syftar på citatet 

  • "Persistent restriction of energy intake leading to significantly low body weight (in context of what is minimally expected for age, sex, developmental trajectory, and physical health) ." 

När du säger att TS inte uppfyller kriterierna för anorexia nervosa. Men om man läser noga, ser man att det som står är att man äter för lite, får i sig ett mindre energi intag än vad man borde. Detta leder förr eller senare till undervikt, men man behöver alltså inte vara underviktig för att ha anorexi. Däremot leder anorexi förr eller senare till undervikt om man inte får stopp på det i tid. 

Alltså kan det mycket väl vara anorexi men det är omöjligt att diagnotisera över internet, särskilt eftersom jag inte tror någon här är expert inom ämnet.

Annons:
tetri
2015-05-04 03:43
#7

#6 Här har du det översatt: "Begränsat energiintag i relation till behovet, vilket medför en signifikant låg vikt i förhållande till ålder, kön, tillväxtkurvor och somatisk hälsa." 

Här har du även DSM-4  översatt till svenska. Den främsta skillnaden på DSM-4 och 5 är att dom tagit bort stycket om uteblivande menstruationer (något som för dom flesta kvinnor inträffar vid en i förhållande till sin längd väldigt låg kroppsvikt). 

Nej, jag är ingen expert inom ämnet, däremot har jag själv levt med ätstörningar och det är inget jag skulle önska någon. Självklart går det inte att diagnosticera via internet, vilket är varför jag rekommenderade henne (?) att söka professionell hjälp istället.

feral jesus

[134643]
2015-05-04 07:33
#8

Det kan absolut vara atypisk anorexia, så jag tycker verkligen att du ska gå och prata med någon! Du har även ett självskadebeteende, något du också bör söka hjälp för. Att du vågar och vill skriva det här inlägg visar på att du vill ha hjälp, så sök det hos någon som faktiskt kan hjälpa dig! Ta hand om dig

[Tilde]
2015-05-04 10:39
#9

#6 Vi var på en föreläsning om anorexia under gymnasiet och då sa de att ett av kriterierna för att få diagnosen var att ha ett mycket lågt BMI och alltså vara underviktig. Men en ätstörning låter det ju absolut som oavsett…

[134643]
2015-05-04 12:44
#10

#6 precis som #9 och och #5 skriver så måste man vara underviktig för att få diagnosen anorexia, utan låg kroppsvikt är det atypisk anorexia, men nu kan vi ju släppa det då det inte hjälper ts.

Ts, jag står fast vid att du borde skaffa hjälp! Jag vet hur jobbig ångesten över att äta kan vara, och det är absolut inget roligt. Ta hand om dig själv, sök hjälp 🌺

Upp till toppen
Annons: