Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 844 ggr
Sandrantolv
2015-05-06 18:16

(X) min bästis vill begå självmord

min bästa vän vill ta självmord.Hon skär sig osv. Hon går på BUP och ungdomsmottagningen och hos kuratorn i skolan men inget verkar hjälpa.Hon har börjat tagit medicin osv. Men hon blir ingen bättre,Idag har jag varit jätte nervös för hon säger saker som " du är min bästa vän, älskar dig,  och sånna saker och det gör mig nervös för när jag frågade henne om vi skulle va,då sa hon " ska göra en sak idag" och när jag frågade vad hon skulle göra så vägrar hon säga.senare får jag det där smset som jag skrev innan.Jag ringde upp henne direkt men hon sa bara hejdå, och när jag frågade varför hon inte vill prata sa säger hon bara att hon ska ringa sin pappa.Jag  vet inte vad jag ska göra som vän, det känns som att vad jag än gör så kan jag inte få henne att må bättre.Jag brukar alltid lyssna på henne så att hon får prata av sig.Hon tycker inte om att prata om att hon mår dåligt för då tror hon bara att jag tycker att hon söker uppmärksamhet.Det är jätte jobbigt att känna att sin bästa vän mår dåligt, och en dag kanske hon inte finns mer och då känns det som att allt är mitt fel.Tänk om hon tar livet av sig… :(

Annons:
Tjeja
2015-05-06 18:27
#1

Jag förstår din stora oro! Det är verkligen fint av dig som vän att du bryr dig så mycket om henne.

Men, hennes mående är inte ditt ansvar på något sätt! Du gör och har gjort all du kan för att finnas och stötta henne. Det du kan göra mer är att tala med hennes föräldrar och berätta att du är orolig. Samt att du kan gå till kurator eller psykolog själv för att få prata av dig om din frustration och sorg för att du har så svårt att hjälpa din kompis. Där kan du dessutom få tips på hur du kan hantera situationen bättre och hur du ska bemöta henne på ett ännu bättre sätt än du redan gör!

Kram på dig!

Och om hon dör.. så är det inte på något vis ditt fel utan de vuxnas runt omkrings ansvar!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: