Annons:
Etikettinternet-datorer-tv-spel
Läst 2413 ggr
SmillaM
5/9/15, 7:30 PM

Näthandla, använda swish - 14 år?

Hejsan, jag har två frågor.

Kan jag handla på nätet med mitt betalkort? - 14 år

Kan jag ha swish?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
ChristineL
5/9/15, 7:32 PM
#1

Nej, på första frågan iaf.

Swish har jag ingen koll på.

lollynonna
5/9/15, 7:35 PM
#2

Swish kan du ha,det har jag:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

SmillaM
5/9/15, 7:36 PM
#3

#1 Varför kan jag inte det? Måste man vara myndig eller kan jag ha målsmans godkännande?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Scorpio97
5/9/15, 7:37 PM
#4

Swish har jag, är dock sjutton år. Men jag var tvungen att gå till banken för att få det installerat samt att min mamma var tvungen att följa med och ge tillåtelse. 

Men näthandla med kort kan man inte vad jag vet om man är minderårig.


//Jessie

Martin
5/9/15, 7:40 PM
#5

Ang Swish har bankerna lite olika åldrar, det lägsta jag har sett är från 11 år och att man då har både betalningsmöjlighet och betalkort i banken. Givetvis måste dina föräldrar ha godkänt detta och står säkert med på avtalen på något vis.

Angående om du kan betala med ditt betalkort eller inte så beror det såklart på vad du har för kort. De flesta svenska banker har kort där 14åringar kan göra betalningar både i affärer och enligt bankernas hemsida på internet.

Men det beror också på vad det är för internetsida och vilket företag. Många ställen har 18-årsgräns för att handla på nätet medan andra är helt likgiltiga för vem som handlar.

mvh Martin

ChristineL
5/9/15, 7:41 PM
#6

#3 - Du måste ha visa, maestro eller mastercard för att kunna betala med kortet, och för att ha det måste man vara 18.

Annons:
SmillaM
5/9/15, 7:46 PM
#7

#6 Jag har visa electron, jag kan betala i affärer?

T.ex - Jag vill ha Spotify Premium, kan jag köpa det? (Betala per månad)

Aktiv på kanin.ifokus.se

ChristineL
5/9/15, 7:53 PM
#8

#7 - Betala i affärer är inte samma som på nätet ;) Så nej, du kan inte betala med det.

SmillaM
5/9/15, 7:57 PM
#9

#8 Så om jag skriver in mina uppgifter för att köpa Spotify Premium och godkänner, vad händer då?

Aktiv på kanin.ifokus.se

ChristineL
5/9/15, 8:01 PM
#10

#9 - Det kommer inte gå igenom, dom kommer neka dig som köpare.

[AmandaBorg]
5/9/15, 8:11 PM
#11

#6 När jag var 14 år handlade jag på coolstuff med mitt kort, jag hade visa. Jag handlade mycket på nätet innan jag var 18 på alla möjliga olika sidor. Så att man måste vara 18 stämmer inte, det gjorde inte det då i alla fall. 🙂

TS, vad gäller spotify vet jag inte vad som gäller, men du kan ju testa och se, det som händer i värsta fall är att köpet inte blir godkänt.

smellcaramell
5/9/15, 8:22 PM
#12

de senaste 5 åren har det inte gått att handla med visakort som omyndig iallafall! :)

ChristineL
5/9/15, 8:25 PM
#13

#11 - Det var fel av mig, det är 16 på visa. Dessutom får man inte ingå affärsmässiga avtal med en omyndig person.

Annons:
[AmandaBorg]
5/9/15, 8:26 PM
#14

#12 Jag fyller 22 i år så jag hann väl undan där då. 🙂

smellcaramell
5/9/15, 8:30 PM
#15

#14 Du hade bra tur du, fyller år i november så min pappa har fått beställa balklänning o.s.v. till mig och sen har jag fått ta ut pengar för att betala, inte jätte kul att ta ut så mycket pengar, föredrar att föra över! Men nu är jag 18 och slipper den "skiten" :D

SmillaM
5/9/15, 8:33 PM
#16

Tack för svar 😉

Aktiv på kanin.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: