Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1077 ggr
SmillaM
2015-05-09 20:31

Ansvar för sitt husdjur

Vart ska jag börja? Jag vill verkligen dela med mig detta till er eftersom jag tror att flera här på iFokus kan tänka som jag.

Föräldrar som skaffar husdjur till sina barn för att dom vill ha ett. Utan erfarenhet. Låter djur bo trångt. Ensamt när ägaren tröttnat. Dåligt foder. Sjukdomar dom inte bryr sig om. Jag blir så arg!!

Jag äger två kaniner. När jag kommit hem till en kaninägare ser jag sällan bra foder, rymliga burar, klippta klor, ompysslade kaniner.

Hittills har jag mött på två. Ena var en klasskompis i mellanstadiet. Utan att hacka upp mig på hur fruktansvärt kaninerna hade det, hon ville inte lyssna på mig. Så jag anmälde familjen till länsstyrelsen efter ett par om och men. Den andra kompisen lyssnade uppriktigt och använde sig av mina råd.

Jag vill inte ens komma hem till en annan vän i klassen som har kanin, för att jag är rädd att kaninen inte har det bra och jag känner att jag måste ta på mig rollen och ''gripa in''. Det blir mitt ansvar att tala om (anklaga, skulle dom ta det)  att kaninen inte mår bra osv. Jag känner verkligen att jag måste ta på mig denna roll så fort något är fel. För djurets skull - Varför ska jag behöva ingripa när någon annan behandlar sitt djur fel?

Varför kan man inte läsa på INNAN man skaffar husdjur!?

Jag är säker på att detta dilemma finns bland alla olika slags djurarter idag. T.ex dom här människorna som har minst 10 katter i en liten lägenhet, utan att katterna får komma ut. Hundar som bor själva i burar det mesta av dygnet. Köttgrisar kanske inte räknas som husdjur - Men dem vill jag inte komma in på. Jag blir bara argare. 

Jag behöver stöd från er. Jag är så - Aah! Så irriterad på detta!!

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
Anna O.
2015-05-09 20:36
#1

Håller med dig! Har mött kompisar(förr) som inte tagit hand om sina djur! Då säger jag ju självklart till, struntar faktiskt i om kompisen blir sur, jag tycker det är mycket bättre att hon/han får in i huvudet att personen för fel och att djuren inte mår bra av det den gör tillexempel. Tur så har man kompisar som tar hand om djuren nuförtiden och låter djuret må bra och trivas.

Ravynsfair
2015-05-09 20:39
#2

Jag känner densamma, agerar instinktivt på sådant här. 
(har själv kanin, katt, hund och häst)
Samma när det kommer till maten för hund och katt + hästar och folks sk "porslinsbehandling" av dem. 

Räddat flertalet kaniner från hem där de farit illa pga okunskap hos familjen. 
Det är alldeles för enkelt att skaffa husdjur idag.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

SmillaM
2015-05-09 20:48
#3

Att det är alldeles för enkelt att skaffa djur idag - Vilken ändring i Sverige skulle kunna införas? Jag tycker att det skulle finnas något slags avtalspapper där man godkänner och känner till djurens behov och kostnaderna man skriver på när man skaffar djur

Aktiv på kanin.ifokus.se

Ellys
2015-05-09 20:50
#4

Håller med dig! Jag blir också irriterad över hur vissa bara nästan skiter i sina djur, ser dem som föremål till exempel. En granne köpte en dvärghamster (korkat med tanke på att jag sa att dem skall vara minst två) och den var smal som sjutton! Antagligen mådde den väldigt dåligt eftersom barnen slängde runt med den! Min mamma som var med och tittade blev upprörd över hur dem lät barnen behandla den stackars hamstern. Dessutom hade den utslag på ryggen, sjävklart sket ägarna att ta den till vetten, korkat för den dog kort efter :( Andra senariot var när vi hade två råttor hemma hos oss, jag ska inte klaga för jag vet att det finns värre, men en av råttorna hade bumblefoot (en "knöl" på tassen pga av hårt underlag eller övervikt mm). Jag upptäckte det förra gången vi var vakt (hela 2-3 års mellanrum) och sa självklart till ägarna. Skillnaden var att den här gången var den större, och blödde. Jag upptäckte blod på hyllplanet och i hängmattan och blev bara så arg över att ägarna inte ens gått till vetten eller ens behandlat det, trots att han pep då och då när han gick Nu har jag skrivit ut min ilska, sorry för lång text

Sara:)
2015-05-09 23:46
#5

Håller med, gillar inte heller när folk skaffar "exotiska" djur för att dom är söta/häftiga/whatever och sen inte kan ta hand om det på rätt sätt. Vissa djur passar inte som husdjur och då ska man låta dom vara, tycker jag. (Kanske drog ifrån ämnet lite nu)

[Lindis123]
2015-05-10 06:31
#6

Ja usch det är riktigt hemskt!När jag skaffade hamster läste jag på i flera månader före, och det finns ännu sånt jag inte kan…

Annons:
Flöffo
2015-05-10 10:34
#7

Tyvärr är det även så att vissa faktiskt har kunskap, men att den kunskapen kommer från djuraffärer och gamla böcker och därav är helt felaktig 😕

//Flöffo

SmillaM
2015-05-10 11:35
#8

#7 Ja tyvärr, dom som köper djuren vänder sig oftast till djuraffärerna. Innan jag började med kanin iFokus, hade jag saltsten till mina kaniner för att djuraffären sa att jag måste ha det. Däremot hade jag läst på om kaniner innan och läst att man inte skulle ha det, men då tänkte jag att djuraffären var pålitligare.

Aktiv på kanin.ifokus.se

VampireGirlElvira
2015-05-10 11:43
#9

Det är ju tyvärr så att vissa djuraffärer är dåliga med information till dom som vill köpa sig ett husdjur. Men ni alla andra har rätt i det att man måste själv läsa på det djuret man vill skaffa sig innan man köper det djuret, för annars så blir dom djuren lidande när man inte vet hur man ska ta hand om det djuret på ett bra sätt. Plus att vissa föräldrar tänker så att om dom skaffar sig ett djur till sina barn, så tror dom att kommer dom inte att tröttna på det djuret, men likt förbannat så blir dom barnen leds på det djuret, och dom kanske tyvärr hamnar hos någon som inte har den kunskapen om det djuret.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Ellys
2015-05-10 12:52
#10

Är det inte konstigt att informationen från djuraffärerna är rent ut sagt gammeldags? Nu när djurintresset är så pass stort? Har inte gymnasierna med djurinriktningar kommit på ännu att informationen som ges ut till eleverna kanske inte stämmer, jag menar att en fakta bok skriven på 90talet stämmer ju liksom inte med det som vi vet idag? Är dem lata eller vadå?

Tintin_020423lilja
2015-05-10 22:26
#11

Blev så himla arg på mina grannar idag. Nu har dom bestämt sig för att köpa 2 kaniner. Dom har: en hund, en hamster, 3 fåglar och sen är dom 4 bortskämda ungar som får allt dom pekar på… Det var knappt en månad sen dom köpte sina fåglar och så hör jag det minsta barnet säga: mamma jag vill att Pippi (fåglen) ska dö, hon är tråkig. Förlåt för onödig kommentar behövde bara uttrycka min känsla ;-)

Ellys
2015-05-10 22:38
#12

#11 din känsla fördes över på mig, det barnet sa fick mig att rysa :(

Tintin_020423lilja
2015-05-10 22:41
#13

Ja eller hur :-(

Annons:
Maleficum
2015-05-11 00:22
#14

När jag var 12 år och ville ha fåglar så sa mina föräldrar att jag var tvungen att läsa på massa om dem först och om jag fortfarande ville ha efter sommaren (fråga nån gång på våren) skulle vi diskutera det igen så jag låna varenda fågelbok jag bara kunde få tag på (plus att jag fick en stor bok om fåglar) och övervägde noga vilken sort jag ville ha och sånt. Blev ju såklart mer såld på fåglar efter alla månader jag läst på om dem och har sedan den hösten jämt haft fåglar av olika slag (även min store bror började efter några år dela mitt fågelintresse och har sen 12 år tillbaka en papegoja).
För mig har detta gjort det självklart att läsa på så mycket jag bara kan om det djur jag vill skaffa och lär mig hela tiden något nytt!
(Är för övrigt uppvuxen med akvarium då mina föräldrar hade det långt innan dem ens träffat varandra och fortsatte ha det tills jag och min brorsa fick ta över skötseln av dem när vi var yngre).

Tror att en hel del impulsköp och "felköp" av djur skulle gå att minska ordentligt om det bara blev förbjudet att sälja dem i affär. Blir det svårare att få tag på djuren blir folk lite mer tvingade att faktiskt anstränga sig mer för dem och förhoppningsvis läser på lite mer innan och får förhoppningsvis vettig hjälp av uppfödare.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: