Annons:
Etikettövrigt
Läst 1034 ggr
Anna O.
2015-05-10 20:08

Så rädd!

Den 22 Maj ska jag ta livmoderhalscancersprutan! Jag är jätte nervös, och skulle behöva lite råd och tips. Förra gången jag tog den så gjorde det inte ont när han stickte in själva "nålen" i armen men sedan så gjorde det JÄTTE ont! Detta kanske folk tycker är fånigt att jag skriver ett sånthär inlägg, men jag har fobi för sprutor och har tänkt på denna sprutan sen 2014. (Detta är den andra sprutan jag tar) Som sagt, jag behöver verkligen råd, tips och bara allmänt prat om sprutan.

Annons:
Scorpio97
2015-05-10 20:15
#1

Jag har inga problem med sprutor eller exempelvis blodprov, men kan också tycka att det gör lite ont precis när dom sprutar in vätskan. Men som tur är så brukar det bara ta några sekunder. Sen kan det såklart vara lite ömt efteråt. 

Men det viktigaste är att slappna av ordentligt, då gör det ont så lite som möjligt. Prata med personen som ska ge dig sprutan. Vill du att personen ska säga till när hon/han sticker in sprutan, räkna ner eller liknande? Eller vill du helst titta bort och att dom bara gör det? Säg det i så fall, och förklara att du tycker att sprutor är obehagliga. Det kan även kännas bättre att få ligga ner. 

Du kan även ta kontakt med kurator/psykolog om du har en allvarlig spruträdsla. Men det är absolut inte fånigt, jag tror ingen tycker det är speciellt trevligt att få sprutor direkt (:


//Jessie

_Fisken
2015-05-10 20:20
#2

Jag har haft sprutnojja åxå och har fått många stick. Min metod blev 1) låg ner och tittade åt ett annat håll, 2) bad syster om att inte berätta när hon skulle sticka och 3) inse att varje gång de stack mig så blev jag friskare. (Jag vände detta negativa till nåt positivt som var bra för mig).  Det var min väg ut ur det hela.

[Horse24]
2015-05-10 20:39
#3

Det kan vara jättesvårt att slappna av när man ska ta sprutan, men det är det bästa man kan göra. Jag råkade spänna mig precis när jag skulle ta den och det gjorde väldigt ont…

Jag tycker inte heller om sprutor, vet att min ena klasskompis t.o.m tog med en förälder när hon skulle ta sprutan. Ifall du känner dig tryggare med att ha en kompis bredvid dig kanske det skulle hjälpa? Annars är det bara att prata med den som ska ta sprutan, och komma fram till en metod som funkar bra för dig. #1 och #2 har kommit med många bra förslag!🙂

Anna O.
2015-05-10 20:41
#4

Tack allihopa för alldeles utmärkta tips! Ska bara bita ihop, och tänka positivt. (Även om det kanske inte kommer funka) Men! Jag hör av mig den 22!

Halcyon
2015-05-10 20:43
#5

Jag har tagit alla tre och jag tycker inte att tvåan var så farlig! Berätta för läkaren/sjuksköterskan att du är rädd så kommer denne säkert försöka att få dig att känna dig så bekväm som möjligt. :) Eller ta med en kompis, en förälder? Om det är något läkare är vana vid så är det spruträdsla så de kommer då absolut inte döma dig eller tycka att det är konstigt!

we're always chasing that paradise

Ellys
2015-05-10 21:05
#6

Jag har tagit alla och tycker att på den "smärtskalan" som du beskriver var samma som för mig. Det enda jag kan säga är att du kommer att klara det! Prata gärna medans personen tar sprutan, hjälper för mig ;) du kanske kan ta med en kompis in som kan sitta och stötta dig?

Annons:
lollynonna
2015-05-10 22:05
#7

Jag tog den förra året och ska ta nu igen den 20 maj. Våran skolsköterska suger,så jag ska ta den på ett annat ställe på tisdag. men man hetsar nog upp sig ganska mycket innan,om du försöker ta det lugnt och slappna av så ska det nog gå bra:)

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Anna O.
2015-05-10 22:16
#8

Ja, det ska nog gå bra hoppas jag. Bara det att det gör fruktansvärt ont att ens röra vid armen eller där nålen var. Sedan så kan man knappast röra armen bara för man spänt sig, säger verkligen usch för sprutor men man drabbas ju inte av sjukdomen senare så det är ju verkligen bra endå! tack allihopa för era positiva kommentarer och tips!

[134643]
2015-05-11 09:49
#9

Jag är precis som dig, avskyr sprutor! Vet inte hur många gånger jag svimmat pga sprutor eller blodprov haha. Det enda tipset jag kan ge är att försöka tänka på annat, slappna av och inte kolla på den som ger sprutan. Det verkar som att du har rätt inställning, bara att du tar sprutan trots att du är rädd är väldigt modigt av dig!

Anna O.
2015-05-11 11:17
#10

Tack för ditt tips! Sjävklart går det verkligen inte att kolla bort då jag vill se hur stor sprutan är och när hon sticker. #9 det är bara någon inställning jag har i min hjärna som jag inte kan släppa.

IceTee
2015-05-11 12:27
#11

Du kan mycket väl ha blåst upp det för dig själv! Jag är likadan, speciellt gällande blodprov, "åååh, förra gjorde så ont, det här kommer att göra jätte ont!" Sen gjorde det inte ont, men sen överdriver jag den lilla smärtan ändå till nästa gång! Försök ha med dig någon! Den gången en spruta gjorde minst ont på mig var när sköterskan småpratade med mig samtidigt och jag tittade åt ett annat håll!

Medarbetare på Skor iFokus

[Lollo 97]
2015-05-11 16:08
#12

Jag tog aldrig den sprutan hehe. Ville inte ta den då jag har sprutfobi och jag tyckte det var onödigt. Men det är min åsikt :)

Men jag har tagit en del blodprov nu i ett par månader av andra anledningar.  Jag tycker det hjälper att inte titta när dom sticker in sprutan och att man ska andas lugnt som man inte hyperventilerar och jagar upp sig själv.  :)

Anna O.
2015-05-19 22:54
#13

Sprutan är imorgon för att ena "doktorn" var upptagen det andra datumet! Tusan, imorgon gäller det. Jag ska bara vara lugn och tänka på annat. Tack för alla tips!

Annons:
Wenniz
2015-05-20 11:20
#14

Jag är extremt spruträdd men har blivit bättre, nu för tiden har jag små grejer som måste göras för annars tar jag inte en enda spruta.

Det jag använder är emblaplåster (stavas det så haha), man tappar känseln för en stund där de ska sticka vilket känns ganska bra för mig för då känner jag inte sticket på samma sätt.

Jag får sitta själv en stund och bara andas och jag tar bara när jag känner mig redo. När sprutan väl ska tas vill jag också att den som ska ta sprutan nyper mig där de ska sticka, dels för att känna att plåstret har hjälpt och dels för att då kanske själva nypet gör ondare.

Låter kanske jättelarvigt men det är såhär jag gör i alla fall. :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
Anna O.
2015-05-20 15:53
#15

Tog den för en timme sen. Det kändes ganska lite. Jag blundade och kollade inte alls på sprutan. Gick ju jättebra!

IceTee
2015-05-20 16:16
#16

#15 vad skönt!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: