Annons:
Etikettfamiljen
Läst 5642 ggr
Sara:)
2015-05-10 23:32

Min mamma kallar mig tjock

Är så himla trött på dethär. Min mamma kollar alltid äcklat på mig och säger att jag är tjock. Det räcker att jag typ sitter i soffan och kollar på tv så ska hon komma och kommentera om att jag ska gå ut istället. Men mina kompisar säger att jag inte alls är tjock och inte alls behöver gå ner i vikt osv. Vad ska jag göra? Har redan försökt prata med henne att det sårar mig när hon säger så, men det lyssnade hon inte på

Annons:
_Fisken
2015-05-10 23:35
#1

Din mamma har nog inte fattat vad föräldrarollen handlar om. Helt galet.

CarolinaF
2015-05-10 23:50
#2

Jag tror tyvärr att det krävs att någon annan pratar med henne, hon måste vakna upp och fatta att hon som förälder måste respektera sitt barn och inte säga elaka saker. Om hon kallar dig tjock och tittar äcklat på dig så är jag inte förvånad över att hon inte har lyssnat på dig när du har berättat att du blir sårad av det. Finns det någon annan vuxen du litar på och som du kan ta upp det här med. 

Viktigaste av allt, det är din mamma som gör fel, det har ingenting med dig att göra. Det är inte din vikt, inte din personlighet. Det är hon. Bara hon som är problemet. Du är bra precis som du är.


molam
2015-05-10 23:59
#3

Du är perfekt som du är lyssna inte på henne, alla är vackra på sitt sätt, och det innebär också dig.

Men en snabb fråga, är hon av den lite tyngre typen? för i sånna fall kan hon kalla dig det för att hon "Vänder" på sin ilska

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Tilde]
2015-05-11 09:56
#4

Det låter lite som mobbning… Att konstant påpeka något negativt om ens vikt. Speciellt i hemmet som annars ska vara en trygg plats. 😕 Jag tycker du ska prata med någon så du kan få hjälp med hur du ska hantera situationen, för så borde inte behöva ha det hemma.

_Fisken
2015-05-11 12:52
#5

Det är precis såna där uttalanden från speciellt föräldrar och syskon som kan, hos känsligare ungdomar, ställa till med stor skada för lång tid framöver. Jag blir (svordomar) upprörd när jag stöter på sånt där. Misshandel kallar jag det för! Tur TS är stark i sig.

Mysan_
2015-05-11 19:15
#6

Det är inte acceptabelt! Ingen ska kalla folk tjocka hit och dit, och inte sitta och göra äcklade miner heller, SÄRSKILT inte en förälder! Det är inte okej alls! Lyssna inte på henne! Strunta fullständigt i henne. Jag tror att hon är avundsjuk på dig.

Annons:
Sara:)
2015-05-11 19:22
#7

#2 tack för tipset, kan försöka komma på nån jag kan prata om det med :) #3 tack

Sara:)
2015-05-11 19:26
#8

(vrf kom bara halva med? ;)) #3 tack, aa hon väger typ ganska mkt mer än mig iaf tror jag :/ #4 aa ska försöka komma på nån som kanske lyssnar :)

Idakarrlsson
2015-05-11 19:32
#9

#8 Som alla säger är detta oacceptabelt. Din mamma har ingen rätt att kränka dig, vilket hon sorligt nog gör när hon säger saker som får dig att känna dig nedstämd eller ledsen. Jag tycker du borde prata med någon annan vuxen. Har du några äldre syskon, pappa? På din skola finns det många vuxna. Bla skolsköterska ev kurator.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

molam
2015-05-11 22:39
#10

Prata med nån vuxen du känner att du kan lita på, pappa kanske? eller Skolsyster, eller i värsta fall tom polis eller så, kränkande ÄR olagligt

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

stinakrok
2015-06-04 16:39
#11

Fast hon kanske bara är orolig över dig? Det är ohälsosamt att vara överviktig och hon kanske bara vill ditt bästa :) Att hon säger att du ska gå ut och röra dig är väl ändå positivt, tänk om hon inte brydde sig ett dugg? Hon kanske vill försöka få dig att inse att du kanske behöver röra på dig mer?

Alla behöver röra på sig, oavsett om dom är överviktiga eller ej.

jossan...
2015-06-04 16:55
#12

ts, säger hon rakt ut att du är tjock eller säger hon bara att du ska gå ut istället för att sitta inne? För det säger de flesta föräldrarna eftersom att man inte mår bra av att sitta mycket inne, även om man inte är tjock.

Gud vad bra jag stavar…

Skogsraah
2015-06-04 17:18
#13

#11 Nu har väl inte ens TS skrivit att hon är överviktig? Och vad spelar det för roll? Så länge hon mår bra och tänker på sitt eget bästa tror jag knappast det är ett problem. Många sunda människor kan ha övervikt. Finns inget att ta mamman i försvar för.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Skogsraah
2015-06-04 17:23
#14

Och nej: Det är inte per automatik ohälsosamt att vara överviktig. Samma som att det per automatik inte är smala personer som är mest hälsosamma.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

stinakrok
2015-06-04 18:13
#15

#13 Eller så är hon det, fast hon inte kan inse det? Det vore ju konstigt att hennes mamma kallade henne tjock även fast hon inte är det? 

Och det är väl klart att det är mer ohälsosamt att vara tjock än att vara normalviktig? Det finns väl oftast en anledning till att man är tjock, och i detta fall kanske för att personen äter för mycket onyttigt eller rör på sig för lite (som hennes mamma påstår?).

Hoseok
2015-06-04 19:11
#16

#15 _"Det vore ju konstigt att hennes mamma kallade henne tjock även fast hon inte är det? "
_
Min mamma har upprepande kallat mig tjock, ful, äcklig, värdelös och en börda för samhället. Betyder det att jag är det för att hon säger det? 

Tro det eller ej, men allas föräldrar är inte älskande och vårdande. Allas föräldrar menar inte alltid väl. Världen är inte så himla enkel för alla. Jag är så galet trött på att folk skyddar verbal misshandel med "hon bryr sig bara om dig, hon är din mamma". Man får inte mobba någon bara för att man tryckt ut ungen. 

Hoseok
2015-06-04 19:15
#17

Vill även tillägga: Det är inget fel med att vara tjock. Tjock är inget fult ord, men folk har gjort det till ett fult ord. Men det framkommer att mamman tråden handlar om upprepande använder det nedvärderande mot sitt barn. Att man ens i en sekund kan tro att mamman menar väl i det, skrämmer mig. Det finns tusen gånger bättre sätt.

VampireGirlElvira
2015-06-04 19:39
#18

Du är vacker som du är!! Strunta i henne så mycket som det går TS. Min far har kallat mig för taskiga saker när jag gick upp i vikt på grund av kortisonkuren mot Crohns. Och jag sa åt honom på skarpen att det är inte mitt fel att jag gick upp i vikt, utan för att det var kortisonets fel. Men utan kortisonkuren så skulle jag ha haft ännu större problem mot Crohns:en och nu mot IBS:en. Och farsan har efter det slutat med att kalla mig för taskiga saker. Så stå på dig och säg ifrån till din mamma på skarpen! Styrke kramar!

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

stinakrok
2015-06-04 20:22
#19

#16 Men kanske att hennes mamma egentligen inte menar något taskigt? Självklart finns det ju en chans att hennes mamma är medveten om att hon säger förnedrande saker, men hon kan ju faktiskt bry sig. Sen vet vi ju inte hur hennes mamma är i andra fall, om hon aldrig har sagt något sådant taskigt förut så vill hon nog bara sin dotters bästa…

Hoseok
2015-06-04 20:25
#20

#19 Det spelar ingen roll vad hon menar. Det spelar roll vad hon säger. Barnet har försökt prata med sin mamma, men mamman bryr sig inte och fortsätter ändå.

Det spelar ingen roll "Om hon vill sin dotters bästa". Jag kan slå mitt barn rätt i nyllet upprepande och påstå att jag gör det för att lära barnet disciplin och för att jag älskar barnet. Gör det mina handlingar rätt? Nej.

Jag tänker hålla fast vid att det spelar ingen roll hur mycket man "gör det för att man bryr sig om sitt barn", misshandel, psykisk eller fysiskt, är ALDRIG okej. Som någon som själv upplevt verbal misshandel av min mamma och upprepande fått höra att "Min mamma bara bryr sig om mig" så ser jag allvarligt på denna typ av beteende. 

TS mamma behöver hjälp, med sig själv och hur hon hanterar andra människor.

Annons:
Hoseok
2015-06-04 20:29
#21

Sen kan vi ju gå in på andra banor som att mamman kanske har autism eller liknande, och därmed faktiskt har svårt att avgöra att såna saker kan vara väldigt fel att säga.

Om så är fallet så vill jag att du pratar med någon om det, Sara:), så du och din mamma tillsammans kan få den hjälp ni behöver för att kommunicera bättre. Kanske gå till en kurator på din skola eller ungdomsmottagningen? Det är en bra start.

Facie
2015-06-04 22:01
#22

Menar hon verkligen illa då? Lever du en väldigt dålig livsstil kanske det är din mammas sätt att hjälpa dig.

Pretty wise //

kampfrieser
2015-06-04 22:02
#23

#19 Som TS beskriver kollar mamman äcklat på henne och i helt apropå situationer påpekar att TS borde gå ner i vikt.

Låter det som att man inte är taskig enligt dig?

stinakrok
2015-06-05 10:11
#24

#23 Vad är felet med att hennes mamma påpekar att hon ska gå ner i vikt, egentligen? Det kanske är fel att säga rakt ut ''du är tjock'', men att hennes mamma säger att hon ska gå ut och röra sig mer är väl kanske inte så dumt. Men alla tar åt sig olika mycket, så om TS är känslig så är det väl inte konstigt att hon blir sårad.

Nelley
2015-06-05 11:16
#25

#24 Nej vilken idiotisk kommentar, om ts är känslig? Hah! Ja, för en behöver bli känslig om en ska bli ledsen när en egens mamma trycker ned en. Du får nog gå om ett år till, jäklar vilken idiotkommentar.

Nelley
2015-06-05 11:17
#26

Stinakrok, du är så ful kan du inte sminka dej lite? = samma sak.

Men jag bryr mej bara om dej så då är det ok.❤️

Hoseok
2015-06-05 12:10
#27

#24 Fast i ärlighetens namn, varför ska man säga att någon ska gå ner i vikt? Varför ska det angå en? Och glöm bort hela "Man bryr sig om personen"-grejen. Det spelar ingen roll. Att säga åt någon annan att "gå ner i vikt för du är tjock" funkar inte i 99/100 fall. Det ger oftast Motsatta effekt med dålig självkänsla. 

Jag förstår verkligen inte varför du fortsätter skydda mamman när TS uppenbarligen mår dåligt över hur hennes mamma behandlar henne. Åter igen, det är som att höra alla personer som skyddar min mammas beteende när hon misshandlar mig. Det är riktigt obehagligt.

Annons:
Hoseok
2015-06-05 12:12
#28

Försök hålla god ton i diskussionen och håll personliga påhopp för er själva, är ni snälla. // Mod

Niklas
2015-06-05 12:18
#29

#0: Kontakta exempelvis skolsyster om du har förtroende för henne. Hon bör kunna hjälpa dig och prata med din mamma. Annars en lärare eller mentor i skolan.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

stinakrok
2015-06-06 21:00
#30

#25 Om hon är känslig så är de väl klart att hon tar åt sig? Om en person är okänslig så tar den väl antagligen inte åt sig?

Varför ska ordet ''tjock'' alltid vara så negativt för? Varför ska folk gå runt till smala personer och säga ''men åh så smal du är'' och låtsas som ingenting.  Varför kan man inte säga likadant till tjocka?  

Varför tar du det så negativt? Det kanske inte direkt är så att din mamma tittar äcklat på dig för hur du ser ut, utan mer för att hon tänker på vad du har ätit? Och liksom, det är fint och vara tjock även om det är ohälsosamt. Om hon kallar dig tjock, håll huvudet högt och visa att du är fin som du är. 

Och det är ju inte direkt samma sak att säga ''du är ful, ska du inte sminka dig lite?'' för det är inte ohälsosamt att vara ful. 

#27 Varför skulle hennes mamma inte bry sig? Det vore väl mer hemskt om hon fullständigt sket i sin dotters hälsa. TS kanske inte kan inse att hon är överviktig (om hon nu är det) och hennes mamma vill försöka få henne att inse det? Kanske berättar hennes mamma det på ett taskigt sätt just för att TS ska ta åt sig och tänka på saken, vilket inte är det smartaste sättet att göra det på.

jossan...
2015-06-07 00:45
#31

#27 just att säga att någon som råkar vara ens barn ska gå ner i vikt är något som angår en, om nu personen är ohälsosam. Det kan vara av ren kärlek, för att det är farligt att vara för överviktig och dessutom så är det riktigt svårt för en förälder att från början ens ta upp det. Nu stöttar jag självklart inte detta om ts mamma kallat ts tjock på ett nedlåtande sätt, men dock så lät det som att du uttryckte det generellt och då har du ingen aning om hur det är i många fall.

Gud vad bra jag stavar…

Hoseok
2015-06-07 00:51
#32

Det är fortfarande inte okej då TS uppenbarligen tog illa upp av det. Och att hennes mamma fortsätter trots att dottern bett henne sluta. Det finns ungefär en miljon andra sätt att hjälpa sin barn gå ner i vikt, om det nu verkligen skulle behövas, vilket faktiskt inte är trovärdigt i scenariot. Nej, det är ingen negativ sak att vara tjock. Men det funkar inte riktigt så att vi bara kan lära folk att sluta använda tjock som något negativt. Hur mycket vi än vill. Detta handlar inte om att det skulle vara fel att vara tjock? Det är inte ens i närheten av vart problemet ligger. Problemet ligger i att hennes mamma har uppenbara kommunikationsproblem som behöver lösas. För sin egna och egentligen framför allt för TS psykiska hälsa. Och min största poäng är att jag önskar folk slutade normalisera något som KAN VARA varningstecken på psykisk misshandel. Det är klart att hennes mamma kan sagt det "av kärlek". Men åter igen. Det spelar ingen roll. Tex min mamma kan älska mig hur mycket hon vill, jag tänker ändå inte förlåta henne för saker hon sagt till mig. Men nu känns det som att jag upprepar mig och inte kommer någonvart, så jag släpper detta. TS är ju inte ens kvar i tråden. Så hadé!

Nelley
2015-06-07 01:41
#33

#30 En ska aldrig rättfärdiga någon som skadar, det borde du förstå, som både är vegan och trädkramare. Ts mår inte bra av detta och då spelar det ingen roll hur mycket hon än är älskad, eftersom det skadar. Mamman kan hjälpa genom att laga bättre mat och fixa aktiviter åt barnet, det är aldrig barnets fel om hen är överviktig, aldrig. Om det är för hens egna pengar så måste ju hen ha fått det någonstans. Om det är ifrån barnets jobb som hen får pengar till all skitmat, ja då är det barnets fel, men då är det väl knappt ett barn längre. Det handlar om uppfostran och vård, ge barnet bra mat och lär barnet hur att se på mat. Det är fel att skada sina barn, punkt. Förresten, så är det inte svart eller vitt. Människor är inte bara känsliga eller okänsliga. 

Känslig = Börjar gråta om x inte kommer i byxorna i provrummet

Okänslig = Mördare/skiter i vad folk pratar om en

Inget av de ovanstående = Blir sårad om ens vänner och familj pratar illa om en, det är bara naturligt!

Tänk så skulle din bästa vän/bra vän säja till dej, "fan vad tjock du blivit, ska du inte gå ner lite?" Hade du tänkt "HAhahahah", då är du okänslig. Hade du börjat gråta på plats/blivit tårögd osv = Känslig. Hade du blivit sårad och funderat på det senare, ja "mittemellan". Det är ju en stor skala och jag tog ju bara få extremexempel så en måste inte passa in i någon av dem men 

Förstår du? ❤️

#32 Haha hadé! Älskar🤗

Upp till toppen
Annons: