Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 449 ggr
hannaj98
2015-05-24 21:28

Svenska 1 nationella tal hjälp?

Jag går i 1an på gymnasiet och har pga personliga anledningar inte gjort muntliga nationella än.

För er som inte vet så ska det vara ett tal på ca 4 minuter med temat "i andras ögon". 

Jag har bestämt mig för att prata om synen på män/kvinnor och fördomar om könen typ. Men jag kommer verkligen inte igång, har fastnat. Tips på vad jag kan skriva om (inom ämnet män/kvinnor) eller hur jag ska börja? 

Jätte tacksam för all hjälp!

Annons:
Duvethon
2015-05-24 21:35
#1

Finns så otroligt mycket att välja mellan. Bland annat homoadoption(hur andra ser på det, varför du tror att man många tycker som man gör idag) droger & beroenden, hur de som tar droger ser på det samt hur de blir bemötta i samhället.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[134643]
2015-05-25 00:00
#2

Prata om löneskillnader, att det fortfarande anses kvinnligt att sköta hushållet, att kvinnor inte får samma chans på jobb som män, att tjejer förväntas bete sig på ett sätt, olika förväntningar inom skolan, machokulturen, våldtäkt… Finns massor att prata om :D

Upp till toppen
Annons: