Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 966 ggr
Anna O.
5/25/15, 8:17 PM

Vaknar varje natt!

Tror jag har skrivit ett sånthär inlägg förr, men vi testar igen. Jag vaknar i princip varje natt, det är oftast olika tider men den vanligaste tiden är vid 2 och jag brukar gå och lägga mig vid 10. Jag kan inte heller somna om då jag är klarvaken, vet inte vad jag ska göra eftersom jag inte somnar på någon/några timmar. Jag somnar vid 4-5. En gång somnade jag t.om klockan halv 7. Det är verkligen inte att jag behöver gå på toa eller äta. Har ni vart med om något liknande eller vet ni vad orsaken kan vara?

Annons:
Whippet
5/25/15, 8:54 PM
#1

Jag är likadan men brukar vara på mobilen 1 eller 2 timmar sen somnar jag :) Vet att det inte är bra att sova så lite men kan man inte så kan man inte …

I'm out Vilar huvudet i handen

Flöffo
5/25/15, 9:22 PM
#2

Låt bli att hålla på med mobilen/tv/dator minst en timma innan och se om det hjälper. Jag brukar läsa en timma innan jag måste sova och sen  lyssna på avslappnande musik på Spotify (jag sätter en timer så det stänger av sig efter 20-40 minuter), 10-20 minuter efter att musiken slutat spela brukar jag somna.

//Flöffo

Anna O.
5/25/15, 10:08 PM
#3

Nu sitter jag vid ipaden! Det är en vana, jag sätter på en film och somnar till det. Samma på natten om jag inte kan somna. #1 #2

Flöffo
5/25/15, 11:05 PM
#4

Eftersom det inte verkar fungera så jätte bra kanske du borde försöka testa något nytt? Jag brukade också sitta vid datorn  strax innan läggdags förut, men det påverkade mycket och eftersom jag hade börjat tröttna lite på att se på filmer och serier hela tiden (jag kollade ohälsosamt mycket och kände att jag var tvungen att sluta), och eftersom jag fick tillbaka mitt läsintresse var det inte omöjligt att bryta ovanan. 

Jag antar att du redan har sökt på internet efter tips på hur man lättare somnar och liknande?

//Flöffo

Anna O.
5/26/15, 7:27 AM
#5

Jag har faktiskt inte googlat så mycket. Men jag ska testa att läsa en bok ikväll istället för att sitta vid en iPad så får vi se om det blir bättre. #4 Jag har räknat ut ungefär vilken tid jag vaknar och det är klockan 3.

ostbollen
5/26/15, 2:24 PM
#6

Jag kanske svarar lite sent nu men aja. Är du he.t säker på att du verkligen är vaken de där timmarna? Ofta är det så (för mig) att jag vaknar, somnar och sedan vaknar igen. Då tror jag att jag varit vaken hela tiden fast jag egentligen har sovit 1-2 timmar

Annons:
Whippet
5/26/15, 3:26 PM
#7

Du kan ju gå en lång promenad innan läggdags? Alla vuxna/gamla säger alltid ''Då sover man gått inatt!!'' Också skrattar dom.. 😃🤪

I'm out Vilar huvudet i handen

Anna O.
5/26/15, 5:52 PM
#8

#6 Jag är helt säker, jag kollar på film och är klarvaken!

Anna O.
5/26/15, 5:54 PM
#9

Hahah!! Jag är väl inte den som går ut och går en promenad direkt, det händer bara några få tillfällen om jag passar en hund eller är hos min pappa som har hund. Annars händer det inte. #7

Rheen
5/27/15, 7:39 AM
#10

Det här behöver inte stämma, men jag har för mig att magen arbetar extra hårt med maten man ätit under dagens lopp, just runt klockan 1-2. Många (inklusive jag) brukar också vakna ungefär vid den tiden vissa nätter, men jag somnar om efter någon sekund. Så kanske det är frågan om det? Och sen kanske du är en person som har svårt att somna om efter du vaknat. Haha, jag pratar väl bara strunt nu, men det är en tanke iallafall. c;

~ Rheen.

[AnimalLover1]
5/27/15, 8:22 PM
#11

Lyssna på ljudböcker när du ligger och försöker sova? T.ex Bröderna Lejonhjärta elr nåt :) berättarrösterna brukar göra mig väldigt sömning haha xD

VästkustFia
5/28/15, 1:29 AM
#12

Har du funderat över ungefär hur många timmar du behöver sova för att må bra nästa dag? Kan det kanske vara så att du inte behöver så mycket sömn? I så fall kan du ju prova med att lägga dig lite senare. För egen del har jag sällan kunnat somna så tidigt som 10, inte ens som barn, och skulle jag göra det är jag garanterat klarvaken vid 3-tiden. Jag behöver helt enkelt inte mer än 5-6 timmars sömn. Det där är väldigt individuellt och man får pröva sig fram till vad som fungerar.

smellcaramell
5/30/15, 1:07 AM
#13

jag har samma problem.. fast jag kan inte somna heller vilket resulterar i att jag kan somna 2-3 och vakna 4-6, ofta sover jag max 3 timmar i perioder. Februari-maj 2014 kunde jag räkna på en hand hur många nätter jag sovit mer än 4 timmar utan någon direkt anledning och jag la mig när jag verkligen var trött, härdade ut och plötsligt sov jag hur mycket som helst igen. Har en likadan period nu, dock bara hållt på någon vecka nu, men senaste tre dagarna har jag lyckats få 2h sömn/natt. Har tyvärr inga tips, ibland när jag har svårt att sova lägger jag mig någonannanstans eller slår på ljud på superlåg nivå så att man bara hör att nåt låter men inte vad.

Annons:
Upp till toppen
Annons: