Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1366 ggr
Nellan-
2015-05-28 12:14

Sommarskola

Hej! Kan en skola tvinga en elev att gå sommarskola om man har F i ett ämne?

Annons:
Anna O.
2015-05-28 12:35
#1

Nej, inte om man bara har ett F? Vilken klass går du i? Sköter du skolan i vanliga fall?

Scorpio97
2015-05-28 12:48
#2

Har inte så bra koll på sommarskolor, men här där jag bor får man bara gå sommarskola om man har F i engelska, matte eller svenska. I alla fall vad jag vet.

Giltigt betyg i engelska, matte och svenska behövs för att kunna söka till gymnasie (nu antar jag att du går i högstadiet, det brukar vara då sommarskola är aktuellt). Men jag tror inte skolan kan tvinga dig gå i sommarskola, men får du F i något av dom ämnena i nian så är alternativen sommarskola, gå om ett år eller plugga upp det på IV på gymnasiet. Eller att ha ofullständiga betyg då. Men jag vet flera som fick F i sjuan/åttan och som bara fortsatte ändå, och såg till att plugga extra nästa år istället.

Men som sagt så har jag inte så bra koll, detta är bara som jag har förstått det. Kan säkert skilja sig mellan olika skolor/kommuner också.


//Jessie

Nellan-
2015-05-28 13:31
#3

#1 #2 okej, jag går i 7an och har F i matte, har otroligt svårt i matte och kan verkligen inte mer, och nu har min rektor sagt att om man har F i något ämne så blir det sommarskola. Jag vill verkligen och vet att jag kan jobba upp mitt betyg i 8an. Så dom kan inte tvinga mig till sommarskola?

Scorpio97
2015-05-28 13:35
#4

Vad jag vet så kan dom inte tvinga dig. Men sommarskolan är en bra resurs. Kan bli tufft att lära sig det nya i åttan samtidigt som man tar igen det man skulle ha lärt sig i sjuan. På sommarskolan är det färre elever så man kan få mer tid med en lärare som kan hjälpa. 

Men om du verkligen inte vill, så tvivlar jag starkt på att dom kan tvinga dig. Jag har i alla fall aldrig hört om något sånt, och som sagt var det flera i min klass som fick F i sjuan och/eller åttan, utan sommarskola.


//Jessie

Regiina-c
2015-05-28 15:47
#5

Jag har kompisar som har gått i sommarskola, och dom sa att det var helt klart värt att "slösa" en liten del av sommaren på att plugga matte. Eftersom man tjänar på det sen!! 🙂

Dom lärde sig och fick bättre och bättre betyg senare eftersom dom fick lära sig "grunden" igen. 

Så om jag var du ta chansen även om man inte vill 😉 Lycka till! 🙂

Gladasvampen
2015-05-28 16:02
#6

I min förra skola "tvingades" vissa elever att komma tillbaka till skolan två veckor innan alla andra för att plugga upp ämnen som de hade fått F i. Såklart klagade eleverna men i slutänden var de glada, för de klarade det kommande året mycket bättre än om de inte skulle gått i sommarskolan. Men jag tror inte att rektorn kan tvinga dig att gå på sommarskola, men i så fall tror jag att det är dina föräldrar som måste kontakta rektorn.

Annons:
Sara:)
2015-05-29 15:09
#7

Jag tror skolan typ kan föreslå sommarskola om det behövs men dom kan nog inte tvinga

Nellan-
2015-05-29 16:04
#8

#7 okej då kan jag vara lugn😊

Upp till toppen
Annons: