På den senaste tiden har haft haft minst tre (fyra totalt sedan vi flyttade hit) tillfällen då jag vaknar ur en dröm med panikkänslor. Drömmen är alltid att något/någon på ett eller annat sätt har tagit sig in i vårt sovrum - de behöver inte göra något i drömmen utan bara det att de är i rummet får mig att vakna helt livrädd med flyktinstinkt och faktiskt så rädd att jag nästan gråter när jag fumlar efter lampa eller dörrhandtag. Jag är helt darrig och okoordinerad (hittar aldrig det jäkla handtaget [vi har mörkläggningsgardiner så det blir kolsvart under natten]) och det känns som om jag kommer att dö om jag inte tar mig ut. Är upprörd och darrig ett bra tag efteråt också.
Har aldrig haft såna uppvaknanden förut... Kan det bero på stress? Kan tilläggas att jag faktiskt inte är rädd för inbrott då jag känner mig väldigt trygg i vårt hus.
Dessa "mardrömmar" händer oftast tidigt om natten, någon eller några timmar efter jag somnat. Hittad detta om sömnparalys på Wikipedia: "Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig." Brukar ligga och stirra på det som är i rummet ett tag innan jag flyr, men vet inte vad som är dröm och verklighet där, om jag är vaken eller ej när jag "ser" personen eller vad det nu kan vara.
Någon som lider av sömnparalys?