Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1311 ggr
Vadkanmanheta
2015-05-30 19:08

Hur berättade ni om mens?

Hur berättade ni för era föräldrar/förälder att ni hade fått mens? :)

Annons:
Vaargen
2015-05-30 19:12
#1

Jag tycker personligen att man inte ens behöver berätta det - om man inte själv vill alltså. Om man vill berätta det så är det väl bara att helt enkelt ta upp det med sina föräldrar, till exempel om föräldrarna betalar för mensskydd kan det ju vara bra för dem att veta. 

Jag fick min första mens som 13 cirka kanske lite yngre. Jag tog ganska snabbt upp det med mamma så hon kunde köpa mensskydd.

Scorpio97
2015-05-30 19:14
#2

Jag fick min första mens efter en utlandsresa. Var elva år eller nått sånt. Såg blod i trosorna när jag gick på toa. Sen gick jag direkt till mamma, sa "jag tror jag har fått min mens, vart ligger bindorna?". Hon visade mig bindorna och förklarade hur jag skulle sätta i den. Sen var det inget mer med det. 
Hon berättade för syrran.

Pappa fick reda på det när jag råkade få mensen lite tidigare än vad jag hade trott, så jag blödde igenom hos honom (skilda föräldrar). Eftersom det var sent på kvällen, så tog jag massa papper som "binda". Dagen efter låg ett paket bindor på nattduksbordet med en lapp. På lappen stod det att jag kunde förvara bindorna i skåpet inne på toa, och att jag skulle lämna eventuella blodiga kläder på tvättmaskinen. Vi pratade aldrig om det något mer, eftersom han uppenbarligen tyckte det var lite jobbigt.


//Jessie

[candy_suki]
2015-05-30 19:14
#3

Det var en skol dag, när jag vaknade gick jag på toan och då upptäckte jag att det var lite röd fläck på trosan så jag kom ut och sa ''Mamma, jag har fått mens'' Sen sa hon ''vet du hur man sätter på bindan? Minns du när din syster lärde dig förut?'' Jag sa ''ja'' och gick till toaletten och lade bindan 😃 Långt innan jag fick min mens sa mamma ''det är dags för dig att lära hur man sätter på bindan'' Jag ba ''va?….Sedan tog min syster dålig kvalité bindan och satte på en trosan. :D

[rumelle]
2015-05-30 20:17
#4

Jag frågade bara mamma om vi kunde åka och köpa bindor.

shitvadcool
2015-05-30 21:01
#5

"jag vet inte om ja har mens eller bajsat på mig" visste självklart att det var mens ville väl bara komma igenom det smooth

[Lindis123]
2015-05-30 21:02
#6

Det var skoldag, mamma och pappa hade åkt till jobbet, och då fick jag mens. Vi hade gymppa den dagen så jag ringde mamma och sa att jag hade fått mens så hon fick skicka åt gympaläraren att jag hade ont i halsen och inte kunde vara med på gympanHehe, Tur så hade vi bindor hemma…

Annons:
Vaargen
2015-05-30 21:02
#7

#5 Fast trodde inte din mamma att du kanske bajsat på dig då?

shitvadcool
2015-05-30 21:26
#8

#7 haha nej, hon förstår mina sätt att göra saker awkward.

hund_katt
2015-05-30 21:53
#9

tog flera månader innan jag berättade för mamma xD när man va mindre så var det som en skam att få mens… även om mamma sagt flera gånger 'sart får du kanske mens, och det är inget att bli rädd för' och bla bla bla så berättade hon om när hon fick mens och bla bla bla… visste vart mammas bindor finns så där snattade jag..

nu är jag mycket mer öppen med min mens faktiskt :)
dock har jag inte sagt något till pappa. och tänker aldrig säga. när jag är hos pappa och det kommer i trosorna så lägger jag trosorna i en påse och tar hem och tvättar hos mamma sen…

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Jazmin1e
2015-05-30 22:38
#10

Det tog minst 1 år efter jag fått mens som jag vågade berätta för mamma. En dag bestämde jag mig för att nej nu orkar jag inte hålla det hemligt. Så satt på toan sen ropa jag på mamma och när hon kom så sa jag bara "jag har fått mens". Sen åkte vi och köpte bindor haha.

hannaj98
2015-05-30 22:51
#11

Berättade aldrig, nu är jag 17 så de fattar nog att jag fått den men vi pratar inte om det.

cecval
2015-05-30 22:51
#12

#9 hahah allt är exakt samma som för mig, förutom att min mamma inte sade något sådant :)

Aleya
2015-05-30 22:56
#13

Mamma märkte, minns inte hur men jag var kanske 11 eller 12

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Honestyisdead
2015-05-30 22:56
#14

Jag sa bara att jag hade fått min mens. Sedan köpte mamma extra bindor. Var inget mer med det.

[Tilde]
2015-05-30 23:43
#15

Jag var 11, vaknade mitt i natten och sa nyvaket "jag blöder" till mamma som då hämtade en binda till mig, haha. Jag visste självklart vad det handlade om men tyckte väl antagligen att det var lättare att säga det så. 

Förstår inte varför man inte skulle våga berätta för sin mamma dock. Mens är något av det mest naturliga i hela världen och alla mammor har haft mens. 🤪 Så himla tråkigt att mens ska vara något att skämmas över i vårt samhälle. :(

hannaj98
2015-05-30 23:53
#16

#15 Jag skäms inte över mens och har inget problem med att prata om det med vänner eller folk i allmänhet. pratar bara inte mycket med min mamma, ser ingen mening med att berätta det för henne.

[Tilde]
2015-05-30 23:58
#17

#16 Jag hade blivit ledsen om min dotter inte berättade för mig, hah. Det är en sådan där mamma-dotter-grej tycker jag. 😛 Huvudsaken är att tjejer och kvinnor inte skäms för sin mens… Det gör mig så himla sur att man inte "får" prata om det i många sammanhang och att mens har samma äckelstatus som avföring 😕

Vaargen
2015-05-31 00:11
#18

#17 Jag tycker inte heller man ska skämmas över mens och att man inte ska behöva känna att det är något äckligt men om man vill berätta för sina föräldrar är ändå upp till var och en

[Tilde]
2015-05-31 00:39
#19

#18 Självklart, men anledningen ska inte vara för att man skäms över det. 🙂

ElsaN.01
2015-05-31 09:08
#20

Jag fick min på morgonen men väntade med att berätta för mamma tills kvällen, för att vara säker på att det verkligen var den. Under tiden tog jag bindor ur skåpet där vi har det, mamma hade redan köpt MASSOR av grejer två år tidigare och haft nån slags genomgång med allt så jag visste iallafall vad jag skulle göra. På kvällen bad jag henne att följa med upp till mitt rum och där sa jag som det var, nåt i stil med "Mamma jag tror att jag fick min mens imorse, jag har tagit binda, tyckte bara att du skulle få veta". Hon sa att hon förstod och att jag skulle fråga henne om det var något jag undrade. 

Det verkar dock som att hon inte alls förstod varför jag hade tagit det enskilt med henne utan hon gick direkt ner och berättade för pappa…🤓

Annons:
Ravynsfair
2015-05-31 11:08
#21

Minns inte riktigt hur gammal jag var, runt 11-12 tror jag. 
Sade aldrig något till min mamma, tog bindor där jag visste att de fanns och så var det inget mer med det.  
Hon köpte helt enkelt mer när det började ta slut antar jag.
Helgerna jag var hos pappa så tog jag med en bunte bindor från mamma eller så köpte jag själv i byn där han bor. 
Aldrig varit särskilt öppen med mina föräldrar, inte ens nu när jag snart är 23.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

powerade
2015-05-31 12:05
#22

jag minns verkligen inte, haha jag var väl 10-11år, har aldrig sagt någonting för pappa. just för killar är det pinsamt att en nämna någonting om mens för man känner sig lite äcklig, men tjejer går de hur bra som helst å prata om det :p

Vikan
2015-05-31 19:14
#23

Var typ 10 och satt på golvet och hörde hur min pappa bara "Ojsan, hon håller på att bli en kvinna". Var förvirrad och följde med mamma till badrummet där hon hjälpte mig. Hade alltså blött igenom utan att jag märkt det och bara trott att jag hade magont eller nåt ._.
Och vi hade aldrig riktigt pratat om mens innan

Whippet
2015-05-31 19:43
#24

''Maaaaammaaaa jag har fått det dära du vet..'' Och pekade neråt. DONE!

I'm out Vilar huvudet i handen

smellcaramell
2015-06-02 19:08
#25

jag var så liten att jag inte vågade berätta (var 9 år) men mamma fattade när jag kastade blodiga trosor i tvätten o visade mig var bindorna fanns,

Trongutten
2015-06-02 21:40
#26

Jag var 12 år och första gången hände det i stallet, så jag tog massa papper och la i trosorna. Jag visste inte riktigt hur jag skulle berätta för mamma så jag tog bindor själv och några dagar senare frågade jag henne lite casual när hon fick sin första mens och när hon svarat sa jag att jag fick min tre dagar tidigare.  :)

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

n00bArtWork
2015-06-02 23:34
#27

Jag var 12 år och sa helt casual att jag behövde bindor och tamponger, inge mer med det, bodde 1 mil bort från affären mitt ute i skogen så någon var ju tvungen att åka och handla med mig hur som haver.

Annons:
Carrosh
2015-06-03 01:30
#28

Jag minns att jag ropade från badrummet, något i stil med: "Mamma, jag behöver en binda!" och sen var det inget mer med det. Var 12, och mamma kom med en binda till mig och sa något i stil med "Välkommen till klubben!" och skickade iväg mig för att köpa mer bindor sen. ^^

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[Lillmatten]
2015-06-03 10:13
#29

det var inte en så stor grej, jag sa helt enkelt som det var till mamma, "mamma jag har fått mens" så visade hon mig vart bindorna låg och skillnaden på natt- och dag bindor så var det inget mer med det :)

SmillaM
2015-06-03 17:03
#30

#29 Samma här :)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Sweelin
2015-06-03 17:35
#31

Jag var 14 år och sov över hos en kompis. På kvällen så fick jag den, jag och pratade med kompisens föräldrar som bekräftade att det var mens då jag var osäker. Sedan ringde jag min mamma och syster och var jätte glad 😃 Men den var lite efterlängtad vid 14 års ålder 😉

Va lycklig och gör andra lyckliga<3

[EllenAlicia]
2015-06-03 19:07
#32

skrev ett sms

marre96
2015-06-04 21:16
#33

Jag var nog typ 12-13 år och visste inte ens vad mens var för min morsa hade aldrig pratat med mig om sånt… Grät över den hemska mensvärken första gången som satt i någon vecka. Kunde knappt röra mig… Har fortfarande inte pratat om det med min morsa mer än att jag frågar om hon kan köpa tamponger ibland när jag har dåligt med pengar

Upp till toppen
Annons: