Annons:
Etikettmode-och-skönhet
Läst 1835 ggr
Stortroll
2015-06-02 16:25

Byta stil-kawaii

Jag har funderat på att byta ''stil'' och vill då byta till kawaii. Men nu undrar  jag om ni har några tips, min plan är att byta till skolstarten i höst. Jag ska till kawaii shop i sommar och tänkte handla där. Jag älskar pandor och kallas även pandan och vill helst inte slita på mitt hår särskilt mycket. (12 år).

Men här kommer de frågor jag funderar mest på:
-Tips på butiker och internetshoppar (Göteborg)
-vad är typiskt kawaii i klädstil och utseende?
-finns det något som är typiskt kawaii att göra och säga?
-vilka ytterkläder rekommenderar ni?
-Ni som ''är'' kawaii hur blir ni bemötta på stan mm?
-hur man känner efter om man tror att man passar i kawaiistilen
-hur och när gjorde ni som ''är'' kawaii när ni bytte?

Jag åker till Göteborg i juli så du har jag hunnit fundera mer på att byta stil så om jag ångrar mig närmare blir det självklart inget stilbyte. Anledningen till det hela är att jag vill testa att göra något annorlunda som ingen annan i klassen är/gör/har.

Titta gärna in här ---> Min blogg

Annons:
Lizelda
2015-06-02 16:27
#1

Alltså, jag har aldrig stött på någon som har en stil som kallas kawaii.. Jag tror att du tänker på lolita och antagligen sweet lolita. Har jag rätt?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Bellie
2015-06-02 16:33
#2

#1 Googla det, jätte många har kawaii som stil, det finns ofc lolita också.

Hello It's Me... :3

bellatrixhamstery.weebly.com Lipar

Gaara
2015-06-02 17:21
#3

Kawaii betyder ju söt, och stilmässigt så är det en blandning av alla söta stilar skulle jag säga. Alltså att blanda t.ex decora, fairy kei, sweet lolita osv så länge man sätter ihop saker som blir söta tillsammans. Mycket färgglatt och helst kjolar eller bloomers. Och nej, det finns inga saker man ska säga eller göra bara för att man har en viss stil… Man ska ju inte ändra sin personlighet och saker man brukar säga bara pga hur man väljer att se ut. Kawaii är ju ett väldigt löst begrepp som stil då det inte finns några direkta riktlinjer så länge det är sött.

Lizelda
2015-06-02 17:30
#4

#3 Det var så jag tänkte. Sött och typ volanger så då gissade jag att TS inte hade riktig koll utan syftade på lolita. TS, ta absolut inte åt dig! Man kan inte kunna allt från början och har själv blandat ihop sånt där rätt mycket förr och det är inte ovanligt att man gör det :) Och är det svenska sidor du vill ha? http://www.talkingclothes.se/se/http://www.kawaii.se/ och http://www.kawaeimport.se/ finns :) Kawaeimport har jag handlat från, snabb leverans, bra storlek och kvalitet, är jättenöjd med dem :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Stortroll
2015-06-02 17:39
#5

asså jag tänker det som oftast kallas kawaii som en blandning av lolita och lite liknande precis som #3 skrev

Titta gärna in här ---> Min blogg

Stortroll
2015-06-02 17:40
#6

kawaii shop har den stilen som jag är intresserad av.

Titta gärna in här ---> Min blogg

Annons:
Hoseok
2015-06-02 17:41
#7

Först och främst: Att klä sig i lolita och liknande stilar är absurt dyrt om du vill få det att se bra ut. Räkna med att få lägga några tusenlappar på klänningar och liknande. Jag tycker sådana stilar ska göras till 100% eller inte alls, men jag bestämmer inte hur andra ska se ut, självklart. 

Att klä sig i den typen av stil drar till sig väldigt mycket uppmärksamhet. Folk kommer stirra på dig och antagligen kommentera högt, både snälla och elaka saker. Du ska klä dig precis som du vill, absolut, men jag vill bara förvarna dig på det.

Birkis
2015-06-02 21:33
#8

Precis som #7 säger så är det dyrt. Jag är själv en blandning mellan goth och emo men efter som att det är dyrt har jag mest bara rena svarta kläder utan tryck mm efter som jag inte trivs i någon annan färg än svart. Jag har en del goth och emo kläder men inte nog om du frågar mig. 

Blickar och kommentarer är också något du borde veta om. När jag är ute på stan får både jag och min bästis mycket blickar för att vi är som vi är. En blå hårig varelse med svart sminkade ögon och en hel svart varelse med svart/askblont hår. Många går över till andra sidan gatan för att slippa möta oss eller stirrar om de inte går över. Så det är något du MÅSTE veta och ha förståelse över. Folk vet helt enkelt inte bättre.

Men det är jätte bra att du vet vad du vill. Det är inte så många som är sig själva. Det finns vissa som inte tolererar olika stilar fast de är mer "alterntiv". Det är väldigt ofta som goth inte kommer överens med emo. Till och med att folk som är mer 1800-tals goth kommer inte överens med de som är pastel goth "för de härmas bara men gör det mesigare". Det är också bra att veta.

// Birkis

[Tilde]
2015-06-02 22:07
#9

Nu har jag ingen erfarenhet om stilen du är ute efter, men jag har varit väldigt inspirerad av gyaru förut och visst glor folk på stan - dock får man ju ta detta på ett positivt sätt istället. Man ser speciell ut och folk är intresserade helt enkelt. 🙂 Tycker bara du ska ha på dig det DU vill. Decora till exempel handlar mycket om att bara ha på sig det man själv tycker om och tycker är sött, alltså inte bara följa vad andra med samma stil har på sig. Så jag tycker du ska inhandla saker du vet att du skulle trivas i, även om de inte går under stilen 100%. Studera olika japanska tidningar eller hemsidor där stilen visas och kom fram till hur mycket du vill satsa på den. :)

Gaara
2015-06-05 16:40
#10

Själv kör jag någon blandning av oshare kei och helt enkelt bara någon färgglad streetstyle. Dvs en jävla massa galna färger och mönster både på kläder, skor och accessoarer. Folk glor en del, men de brukar bara se glada ut. Sällan hört något negativt sägas rakt till mig. (Hände typ en gång under min visual kei period) Däremot har jag fått höra mycket gott under alla dessa år som gått. Men så har jag själv Haft dessa sorters stilar efter att jag tog studenten. Tror man får höra mer negativt när man fortfarande går i skolan tyvärr. Min stil är inte jättedyr direkt. Är väl mina färgglada sneakers som kostat mig mest. På ebay kan man hitta riktigt bra grejer till bra pris.

Angående lolita så finns det replicor av de dyraste märkena. Och de brukar vara i bra skick och så klart se ut som de äkta klänningarna. Så det går ju att klä sig snyggt i lolita utan att spendera en förmögen het på märkesklänningar. :)

Kolla även sidor som Tradera om du inte är rädd för begagnade kläder. Där kan man göra riktigt bra fynd. :)

arcticmonkeys
2015-06-29 00:38
#11

Kul att du vågar sticka ut och så, det är sjukt underbart med såna personer! Men mitt tips är att inte försöka så mycket. Gå inte efter en "mall" utan köp det du tycker om för stunden. Måste dock säga att jag blev behandlad annorlunda när jag klädde mig mindre mainstream än jag gör nu. Folk tog mig inte på allvar. Vissa kommenterade/skrattade. Andra tyckte att jag var helt konstig och undvek mig. Sorgligt men sant… :(

Upp till toppen
Annons: