Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 4248 ggr
[Älskamig]
2015-06-02 20:10

Tips för engelska nat.prov (engelska 6)

Har ni tips på hur man ska klara läs/hörförståelse i engelska 6 ? Jag ligger på c i kursen, men fick F på nationella proven. Jag har verkligen svårt för hör/läsförståelser, försöker sitta och öva nu inför måndag, då jag ska få en chans att göra det igen (får annars F i kursen, vilket känns onödigt!). Pluggandet jag försöker göra, det verkar inte hjälpa. 

Har ni enkla knep? Hur fångar man upp det viktiga? 

(detta inlägg finns även på studier.ifokus)

Annons:
Scorpio97
2015-06-02 20:58
#1

Läsförståelse: Be om ett extra, blankt papper. När du läst texten så kan du sammanfatta den lite snabbt på ditt papper (på svenska eller på engelska). Har hört av flera andra att dom tycker det hjälper för att förstå texten. Och det absolut viktigaste är att läsa frågan noggrant! Du får inga poäng om du inte svarar på vad dom frågar efter. Översätt frågan till svenska om det är enklare.

Hörförståelse: Läs frågorna noggrant, även här kan det hjälpa att översätta till svenska. Anteckna med korta stödord medan du lyssnar, skriv inte hela meningen för det tar för lång tid och för mycket av koncentrationen. Lita inte på att du kommer ihåg hela informationen utan att skriva något alls. Stödord brukar vara det bästa. 

Har du fått läs-/hörövningar av din lärare? Vi fick sånna några veckor innan nationella som vi kunde öva på. Då är det viktigt att reflektera över svaren när man är klar. Om du gjorde fel på någon fråga, varför gjorde du det? Missuppfattade du frågan, hade du läst slarvigt osv..?


//Jessie

Scorpio97
2015-06-02 21:02
#2

Och för framtida prov, blir väl lite knapert med tid: Att läsa engelska böcker samt kolla på filmer utan text, tycker jag hjälper ganska mycket. 

Lånar man en engelsk bok på biblioteket, kan man låna samma bok på svenska också. Läs den engelska först, och gör en liten sammanfattning. Sen läser du den svenska. Då märker man om man missat information, missuppfattat osv. Dessutom brukar man lära sig mycket nyttiga ord. Men som sagt är det väl lite kort tid att läsa en massa böcker till på måndag (:

Lycka till förresten! Glömde säga det nyss.


//Jessie

[Älskamig]
2015-06-02 21:04
#3

Tack =D Ska prova det imorgon. har fått en del övningar jag kan använda för att träna inför provet.

[Älskamig]
2015-06-03 10:17
#4

Suttit och försökt mig på att plugga gamla nat.prov. Svinsvårt. På hörförståelserna får jag inte ett enda rätt. :( Läsförståelserna förstår jag sällan, då orden är svåra .. kan ju inte sitta och googla upp dem heller, för det gör man ju inte på nat.proven. 

Hur löesr ni det när ni inte förstår på nat.proven?

Upp till toppen
Annons: