Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 3811 ggr
SmillaM
6/2/15, 10:15 PM

Läspar med tandställning

Jag fick en Quad Helix tandställning i fredags. Den sitter på insidan av de övre tänderna. Med en metalfjäder mot gommen. Under helgen gjorde det skitont att svälja, eftersom tungan fick skavsår när den trycktes mot gommen. Jag har svårt att säga E, "ng-ljud" & "ck-ljud". Tandläkaren sa att jag skulle sluta läspa efter en dag. Men nu har jag gjort det i 4 dagar. Någon som har erfarenhet av detta?

Aktiv på kanin.ifokus.se

Annons:
[134643]
6/2/15, 11:19 PM
#1

Det är nog rätt normalt. Mitt tips är att ta en bok och ha högläsning! Grejen är ju att du måste öva, öva, öva tills munnen och hjärnan fattar hur de ska göra för att prata normalt ;) Så prata mycket, helt enkelt, så ska det lösa sig! :)

SmillaM
6/3/15, 4:40 PM
#2

#1 Jag går i skolan som vanligt och pratar lika mycket (alltså för mycket) som vanligt. Jag hoppas att läspningarna slutar snart :)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Jojaton
6/3/15, 5:55 PM
#3

Jag fick tandställning (tror det är likadan som du har, men är inte säker) när jag gick i trean i grundskolan. Började läspa lite och det gör jag fortfarande, fyller 22 i år. Hade den i knappt ett år, men läspandet har ändå inte gått över. De flesta i min närhet märker inte av det, men jag hör att jag läspar lite.

Johanna - Instagram

Facie
6/3/15, 10:07 PM
#4

Jag har för mig att jag övade bort mitt läspande ganska snabbt när jag hade tandställning, man vande sig liksom.

Pretty wise //

SmillaM
6/4/15, 6:21 AM
#5

Jag vet inte rikitigt om man kan vänja sig. I munnen finns två små metallsaker som gör det omöjligt för mig att ha tungan helt mot gommen. Det stället man har tungan när man säger "e, Ng & ck)

Aktiv på kanin.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: