Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1317 ggr
Ridskummis
6/6/15, 10:58 PM

Gråter över att jag bara har fått ett B

Jag går första året i gymnasiet och kommer troligen bara få ett B i svenska och B i engelska (eller C) jag känner mig sämst just nu… Jag ville höja upp svenskan (har 2 kriterier på c nivå som behöver höjas) men jag satsar på att försöka få ett B i engelska så jag kommer inte hinna…. Jag berättade detta för min mamma och hon tyckte det var dåligt gjort av mig för min egen skull och jag kände verkligen hur besviken hon var över min B…. Mår skit just nu och vill bara gömma mig under en sten jävla betyg… Någon annan som genomgår något liknande..?

Annons:
PennyTrollet
6/6/15, 11:01 PM
#1

Vad är din mamma för pucko då? Så säger man väl ändå inte till sitt barn? Det skulle jag aldrig göra!! Var nöjd med din prestation och sen får du väl kämpa lite mer nästa gång i så fall. Du går ju bara första året.

[KEEL]
6/6/15, 11:10 PM
#2

Jag mins att mina föräldrar var så jävla hårda mot mig och blev sura om jag fick något sämre än MVG medans andra i min klass fick typ 200 kr för varje MVG dom fick och deras föräldrar alltid var jätte stolta över dom. Försök att vara stolt över dig själv, din mamma skulle antagligen inte kunna göra det mycket bättre själv.

Tusen
6/6/15, 11:12 PM
#3

Ett B och även ett C är ett kanonbra betyg! kanske din mamma (och du) inte förstått vilken oerhört stor prestation det är att få ett B. Att få A i något ämne är endast ett fåtal elever som kan få då kraven för ett A är oerhört högt ställda.
Det går att få ett A, absolut, men meningen med nya betygssystemet är att det ska vara väldigt svårt.C är ett mycket bra betyg så ett B är ju ett betyg väldigt nära ett A och det fattas ju endast vissa delar av förmågorna i det ämnet. 
Jag tycker att både du och din mamma ska ta och fira dig istället för de fina betyg du lyckats prestera.

Whippet
6/6/15, 11:19 PM
#4

Fick D… Men går dock bara i 7an nu. B är ju skit bra hade varit jätte stolt över mig själv, och det är ju bara första året!

I'm out Vilar huvudet i handen

powerade
6/6/15, 11:35 PM
#5

jag var bara en millimeter från ett B i matte men fick C självklart blir man jävligt besviken när man e så nära Men det är de högsta betyget jag haft i mitt liv borsett från träslöjden i 9an så ja.. skulle jag varit du hade jag varit hur stolt som helst verkligen! speciellt om man gjort så gott man kan!

moawi
6/6/15, 11:52 PM
#6

Äh, betyg är värdelöst. Tog mig 5 år av betygshets att inse att de ändå inte betyder ett skit när du väl står där med din studentexamen. Så länge du kommer in på det du vill, så. Och skiter det sig ändå så finns det högskoleprov, eller komvux för att läsa upp vissa kurser.

Ta det lugnt istället och var glad över dina betyg! Du vet ju vad DU kan. Jag har också känt samma sak ofta, men sen brukar jag tänka att jag inte går att mäta och stoppa in i gula och gröna boxar.

Annons:
Whippetgerbilen
6/7/15, 1:43 AM
#7

Dina betyg är jättebra!!! Mina är skit… F och E mest :(

Dogs is my world ♥

Nelley
6/7/15, 2:08 AM
#8

Wow B är SKITBRA JU.😮

[Horse24]
6/7/15, 8:37 AM
#9

Säg till din mamma att det bara är första året, har hon ens tänkt på det? Och om du mår dåligt över det hon sagt, vilket jag också skulle göra, så får du säga det till henne. Det är jättejobbigt att få höra att "det är dåligt gjort", speciellt när man fått ett B!!! Det är superbra betyg!!!👍

Föräldrar ställer så höga krav på sina ungar nuförtiden, det är helt galet hur de tycker att man gör dåligt ifrån sig trots att man verkligen kämpar och alltid gör sitt bästa. Jag förstår mig inte på det!🤔

[Tilde]
6/7/15, 12:12 PM
#10

#6 Det är dock otroligt mycket lättare att söka in på universitetsstudier med bra gymnasiebetyg än att behöva plugga till högskoleprovet. 😛Jag är jätteglad att jag fick ett så pass högt snitt att jag inte behöver oroa mig över högskoleprov och grejer.

Däremot är det ju avgångsbetygen som spelar någon roll. Det finns massa tid att bli bättre i olika ämnen innan du tar studenten, TS! :)

moawi
6/7/15, 3:57 PM
#11

#10 Det beror ju helt på :) Vissa tycker det är lättare att prestera på högskoleprov där du snarare testar kunskaper och vad du har pluggat in, och få ett högt poäng där.  Andra känner att det är lättare att skriva utförliga och nyanserade uppsatser och få bra betyg i olika kurser.

Personligen är jag en ordbajsare på hög nivå & har satsat på betyg, men jag har vänner som struntar i allt vad betyg heter men får 1,8 på högskoleprovet istället. Alla kommer vi in på det vi vill, vi har lite olika strategier bara 😛 

Öh, kanske är jag som är efterbliven men räknas inte alla kurser? Tar studenten på onsdag så jag borde ju veta, men jag har förstått det som att alla betyg i alla kurser från de tre åren räknas in i betygen som du sen använder för att räkna ut ditt meritvärde?

Tusen
6/7/15, 5:37 PM
#12

Jo, alla betyg räknas. Dock tror jag att man fortfarande kan man välja bort idrottsbetyget om det sänker medlet.

Nellan-
6/7/15, 7:04 PM
#13

Var jätteglad, själv sitter man med F i dom flesta ämnen :(

Annons:
[Tilde]
6/7/15, 9:58 PM
#14

#11 Jaha, haha. Tog studenten för 5 år sedan så minns inte riktigt. 🤐 Men det känns bara inte som jag hade sååå många kurser… Men du har rätt, alla betyg räknas men man kan eventuellt välja bort en kurs så som #12 säger. Jag läste för många poäng så mitt lägsta betyg räknades automatiskt bort (tror jag). Sen finns ju meritpoäng vilket är väldigt bra att tänka på för att ytterligare höja sitt snitt! :)

[Marsvinspluttochkaninsele]
#15

Så säger väl inte en mamma till sitt barn :0 kanon bra jobbat kämpa på håller tummarna för dig Ts ! Själv får jag med C på vissa pga har inte varit här på gymnasiet som man ska :) är nöjd men ska kämpa upp till normala betyg för särskolan :)

Upp till toppen
Annons: