Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1418 ggr
Cola&Bacardi
6/7/15, 11:35 AM

Fysik Uppgift

Hej, är det någon här inne som är bra på fysik? Fattar ej följande uppgift…

" Karin sitter på en pulka och dras av sin storebror 75 m upp för en snöbelagd backe, som lutar 12 grader. Friktionskraften mellan pulkan och backen är 35 N. Karin väger 43 kg. 

a, Med vilken kraft måste storebror dra för att pulkan ska gå med konstant fart uppför backen?

b, Hur stort arbete utträttar storebror när han dragit pulkan uppför backen? "

På fråga a så tänkte jag att kraften som storebror drar med också ska vara 35 N eftersom friktionen är 35 N. För att farten ska vara konstant så ska väl resultanten vara noll och då måste ju dragkraften vara 35 N. Eller har jag fattat helt fel? I facit så står det att storebror drar med 120 N, varför? Kan någon förklara?

Tacksam för svar!

Mvh Linnea 

Annons:
kissidor
6/7/15, 11:44 AM
#1

du får tänka på tyngdkraften på karin också, dess resulterande inverkan i de 12 gradernas lutning 🙂. om du ritar en enkel skiss med de olika kraftpilarna så ser du nog hur det hänger ihop

Värd på Mobiltelefoner och Android

Cola&Bacardi
6/7/15, 12:32 PM
#2

Okej. Fg = mg --> 43 x 9,82 =  422,26 N

Om man sen delar upp den kraften i sina x och y komposanter så har jag fått fram att Fx är 88 N (Fx = sin 12 x 422,26) och Fy är 413 N (Fy = cos 12 x 422,26).

 Men borde inte Fx blivit 120 N då, istället för 88 N? Eller har jag räknat fel någonstans?

Mvh Linnea 

kissidor
6/7/15, 2:55 PM
#3

Du har ju fortfarande fiktionen också

Värd på Mobiltelefoner och Android

Upp till toppen
Annons: