Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1459 ggr
Intefulltnormal
6/7/15, 6:45 PM

lära sig stå emot hungerkänslor??

Ja hur gör man? Vill bli smal fort som fan, träna 15 per vecka, äta väldigt lite (portioner som är typ lika stora som min näve) och det jag äter ska vara extremt extremt lite kolhydrater, "mycket" fisk, sallad, frukt, nötter, även yoghurt, mjölk osv. Men hur lär jag mig att stå emot hungern?

Annons:
Jonniis
6/7/15, 7:37 PM
#1

Det där kan inte vara hälsosamt, hungerkänslor är något helt normalt och något vi måste ha. Det är inte naturligt att inte äta. Så länge du inte är hälsofarligt överviktig så behöver du inte gå ner i vikt! Din kropp behöver mat, det kan faktiskt vara farligt att "sluta" äta. Ät på du. :-)


[134643]
6/7/15, 8:23 PM
#2

Saken är ju den att de hungerkänslorna du vill ignorera har ett syfte. Äter du inte emotionellt eller för att du är uttråkad så är hungerkänslor ett sätt för din kropp att säga att den behöver mat. Den behöver energi, bränsle. Utan det bränslet kommer du knappast kunna träna så mycket som du vill, och i slutändan kommer det även påverka dina organ, din hjärna, ditt hjärta. Så ät när du är hungrig, lyssna på din kropp - den vet vad den gör. Däremot kan du alltid välja att äta nyttigare, och träna i en hälsosam mängd är såklart också bra, men att sluta äta är inte lösningen. Gör inte så mot dig själv.

[Tilde]
6/7/15, 10:03 PM
#3

Som de andra säger har vi hungerkänslor just för vår egna överlevnad. Däremot kan man tro att man är hungrig när man egentligen bara är törstig. Det är därför bra att dricka ett glas vatten när man känner sig lite hungrig och är man fortfarande hungrig efter vattnet bör man äta. Det är viktigt att äta mat. Se bara till att fokusera på vad du äter. Jag hade undvikt mjölkprodukter då många blir uppblåsta av det.

[134643]
6/7/15, 10:47 PM
#4

Kan för övrigt tillägga att, då du visar tecken som kan tyda på en början till en ätstörning, att jag verkligen tycker att du ska prata med någon om det här! De tankarna du har är inte hälsosamma på något sätt, och jag hoppas innerligen att du är medveten om det själv. Prata med någon. Jag vet också att du är helt normalviktig, och att de kilona du vill tappa skulle innebära att du inte längre ligger på en normal vikt, så att du behöver gå ner i vikt är inget jag tror på. Sluta nu medan du fortfarande kan. Ta hand om dig själv, våga att jobba på att acceptera dig själv som du är och åter igen, sök hjälp.

[RC1393]
6/7/15, 11:06 PM
#5

Vad man också ska tänka på förutom tidigare kloka svar är att man under tonåren lägger på sig extra fett. Inget konstigt, bara naturligt med tanke på hormonstormen under ytan. Bland annat så har man en förhöjd insulinmängd och insulin är fettbindande, därav extra fett, men det jämnar ut sig sedan när hormonstormen lugnat ned sig i 20-års åldern.

jossan...
6/7/15, 11:22 PM
#6

det är skillnad på sug och hunger, sug kan man stå emot om man vill och det blir änklare med tiden, men hunger finns av en anledning och det ska man inte försöka stå emot, om du är överviktig och i behov av att gå ner så kan du äta mycket proteiner och fibrer så håller du dig mätt på lite energi.

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
Fridaaaa
6/8/15, 5:46 PM
#7

TS ska absolut inte gå ner i vikt. h*n skrev på annan sida och vill ner till 50 kg och är 170 cm lång.

TS du ÄR smal redan. Eller ja normalviktig rättare sagt, går du ner till 50 kg kommer du bli underviktig. Du behöver tala med t.exkurator för dina tankar kring mat mm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

pennydog
6/8/15, 6:20 PM
#8

Många har kommenterat att TS ska ta kontakt med en vuxen men hur gör man? Säger man bara "hej mår inte så bra" eller hur gör man?

[134643]
6/8/15, 7:33 PM
#9

#8 I princip, ja. I mitt fall gick jag helt enkelt till sjuksköterskan, sa att jag inte mådde så bra och då skickade hon vidare mig till en kurator. De kommer sedan hjälpa dig med hur ni ska lösa problemet, vart ni ska börja osv. Det enda man själv behöver göra är att säga till och att man behöver hjälp och sen vara öppen och berätta det man tänker och känner :)

hund_katt
6/9/15, 3:22 PM
#10

går man ner för snabbt i vikt så kan det leda till Jojo-bantning(tror jag det hette?)

alltså du går ner snabbt och blir smal, men du kommer snabbt bli överviktig igen, och då kan det hända att du får ännu mer fett än vad du har nu. har för mig att man ska gå ner max 2 kilo per vecka, helst inte mer än 1,5 kg per vecka, för att undvika jojo-bantning.

träna dig i form är mycket bättre! det är en del arbete, men du kommer må så mycket bättre än om du svälter dig för att bli smal!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Fridaaaa
6/9/15, 7:35 PM
#11

#10 0,5-1 kg/vecka är rekommenderat.
Men TS kommer bli underviktig om hon går ner mer till sin längd :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hund_katt
6/13/15, 5:11 PM
#12

#11 nej men jag menade för att inte bli offer för jojobantning så ska man helst inte gå ner mer 1,5 kg/vecka.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

cissi_1993
6/13/15, 9:18 PM
#13

kan ju säga att om man inte äter som man ska i tonåren och tränar som du gör kommer du inte att utveckla bröst och höfter som du ska du kommer bli platt och sakna dom fina kurvorna som gör oss kvinnor så fina. (nu har jag antagit att du är tjej) en annars är det ju också muskelmassa som kommer försvinna och du kommer att dra åt dej och behålla allt fett du kan då kroppen tror att du svälter.

Annons:
Decemberbarn
6/18/15, 1:13 AM
#14

Detta är antagligen inte det du vill höra, men det är vad du behöver höra och försöka ta in. Dessa tankar är inte friska, de bygger på ett sjukt och förvridet ideal som är allt annat än hälsosamt. Jag förstår precis din desperata önskan om att bli mindre för jag har känt detsamma och gör det fortfarande då och då. Det du känner och tänker kan vara en början av en ätstörning och det kan bli väldigt allvarligt. Det är viktigt att du kommer ur de här tankarna och då krävs det ofta hjälp ocj den hjälpen finns att få. Försök prata med någon du litar på och finns det ingen i din närhet du känner så om så finns det många extremt duktiga människor på tillexempel ungdomsmottagningar. Du förtjänar att må bra, fantastiskt bra, och de här tankarna kommer leda dig bort från det. Hitta hjälp och stöd i någon, det kommer underlätta processen att ta sig ur dessa tankebanor. Du får gärna skriva i privat meddelande till mig om du känner för det. Ta hand om dig och kom ihåg att du är viktig, behövd och förtjänar att må bra. Kram

Intefulltnormal
6/25/15, 10:52 PM
#15

Jag vet att mina tankar inte är friska eller vad man nu säger och jag får hjälp, eller inte nu på sommaren o lov o sånt men annars får jag hjälp av bup och skolan. Jag vet oxå att det är farligt osv. Men det spelar ingen roll för jag SKA bli smal, 46,8 kg är drömvikten och jag SKA nå dit innan skolan börjar!

jossan...
6/25/15, 11:13 PM
#16

#15 men hör på dig själv! du får uppenbarligen då inte hjälp som hjälper… Varför är det så viktigt att vara smal? för dig själv? för att göra något för dig själv som skadar dig låter inte logiskt, för typ andra? ja andra kommer se att det du gör inte är sunt och jag har hört om folk som slutar umgås med folk pga att de inte vet hur de ska hantera något sådant… Vad tycker dina föräldrar? bryr du dig inte om att de säkert skulle bli sjuka av oro? Snälla gör dig själv och andra en tjänst och tänk sunt.

Gud vad bra jag stavar…

Achatina
6/25/15, 11:16 PM
#17

Och när du är där så kommer ribban att sänkas ytterligare… 

Alltså… Kroppen väger saker… Går liksom inte att bli helt viktlös utan att ta död på sig själv på samma gång. Ta tex hjärnan: lite över 1 kg, huden: ca 10kg, levern: 1,5kg och allt därimellan väger också saker. Låter som att du redan sitter i ÄS träsket, men är du bara på väg ner i det så dra upp dig ur det innan det går ännu mer åt helvete.

Intefulltnormal
6/25/15, 11:25 PM
#18

#16 Asså jag har gett upp hoppet om att bli frisk för länge sen, har mått dåligt i flera år, försökt ta livet av mig, skär mig, slutat äta. Så tro mig det ända jag vill är att bli smal

Intefulltnormal
6/25/15, 11:26 PM
#19

#17 det gör inget om jag dör, då dör jag iaf smal. Jag är hellre smal och olycklig än fet och olycklig

Achatina
6/25/15, 11:44 PM
#20

Du borde prata med någon… http://atstorningar.ifokus.se/

Annons:
jossan...
6/26/15, 9:12 AM
#21

men ts har du ställt dig frågan varför någon gång? Jag tror att alla innerst inne vill leva, för att t.ex resa, hjälpa andra, eller bra leva livet. Att dö skulle inte vara värt allt man missar.

Gud vad bra jag stavar…

Upp till toppen
Annons: