Annons:
Etikettövrigt
Läst 735 ggr
E love S
6/10/15, 8:29 PM

Konfirmation

Vad innebär det? Varför konfirmerar man sig?

Annons:
Florrpan
6/10/15, 8:44 PM
#1

Att bekanta sig med kyrkan och testa på det kristna livet, att tro, gud, jesus mm.

Men många gör det för att få dyra gåvor av föräldrarna., varför vet jag ej. Är man inte troende eller inte vill bli det förstår jag inte varför man frivilligt vill gå igenom den processen.

Rheen
6/10/15, 8:44 PM
#2

Vet inte hur det ligger till överallt i världen, men här jag bor konfirmerar man sig för att få gifta sig i kyrkan, och för att få delta i nattvarden framöver.

~ Rheen.

Scorpio97
6/10/15, 8:48 PM
#3

Man gör det för att bekräfta sin kristna tro. Du kan säkert läsa mer om det på svenska kyrkans hemsida. 

Jag påbörjade min konfirmation. Vi var en grupp, och träffades i kyrkan någon gång per vecka. Vi pratade om moraliska och religiösa frågor, lärde oss om kristendomen och sådär. Man skulle även gå på ett visst antal gudstjänster själv, och bland annat ta nattvard. I slutet skulle vi åka på läger, där vi skulle lära varandra samt lära oss olika böner och psalmer. Själva konfirmationen görs sedan i kyrkan.

Jag valde dock att hoppa av strax före lägret. Jag är inte troende på något vis, och det visste jag väl egentligen innan också. Många gör det som en "rolig grej", man brukar även få presenter av familj och vänner när man gjort det. För mig kändes det helt enkelt fel. Jag tycker kyrkan är en väldigt trevlig plats och jag har inget emot att vara där, men jag är agnostiker och då kändes det fel att konfirmera mig.

Men det får man såklart bestämma själv (:


//Jessie

Zepp
6/10/15, 8:51 PM
#4

Man får gifta sig i kyrkan, ta emot nattvarden och begravas i kyrkan även om man inte är konfirmerad!

Bara man är medlem i kyrkan!

Konfirmationen är en rit.. för de som är troende!

Konfirmera = bekräfta!

Dvs ursprungligen ansågs man vara tillräckligt vuxen för att konfirmera att man förstod och var del av den kyrkliga gemenskapen, = delade dess värderingar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

E love S
6/10/15, 9:14 PM
#5

Ok då vet jag. är varken kristen eller döpt

Zepp
6/10/15, 9:22 PM
#6

Konfirmerad men ej längre medlem i kyrkan!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Rheen
6/10/15, 9:35 PM
#7

Såå kan det vara ja, #4. Får väl skylla på prästen, som inte förklarat tillräckligt noga. c;

~ Rheen.

Zepp
6/10/15, 9:39 PM
#8

Prästen utgår säkert ifrån att de som konfirmerar sig delar åtminstone stora delar av hans/hennes syn på religion/kyrkan?

Man förväntas antagligen oxå att ta del av de ritualer som ingår i det samfund man är medlem i?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Rheen
6/10/15, 10:01 PM
#9

Jag var inte seriös i mitt inlägg, kanske svårt att utgå från en text, men ja, jag menade inte allvar. Jag hade fått för mig att man inte får gifta sig i kyrkan om man inte är konfirmerad, eftersom prästen nämnt något om det, men tydligen hade jag uppfattat saken fel.  Inte börjar jag skylla på någon annan för att jag missuppfattat en sak. c; Aja, fick lära mig något nytt. *applåder*

~ Rheen.

felle-j
6/10/15, 10:33 PM
#10

Jag konfirmerade mig men är inte religiös på något vis. Det var bara en kul och lärorik grej och jag fick lära känna många nya personer. En gång i månaden träffades vi och så pratades det om olika grejer, oftast saker som har med religion att göra eller bara människan och livet, och så kanske vi körde några lekar. Sen var man tvungen att gå på några gudstjänster och under året var det några läger som var väldigt roliga. Av alla som konfirmerade sig här så tror jag inte att många var religiösa utan det var bara en rolig grej och en tradition kanske.

Zepp
6/10/15, 10:47 PM
#11

Konfirmationen är en bekräftelse på dopet i vuxen ålder.. kan man säga!

Det är inget sakrament inom svenska statskyrkan, men i den katolska.

Förr i tiden betydde det nästan att man blivit vuxen.. iallafall ansågs man ansvarig för sina handlingar efter detta.. iomed att man tagit del av och förstått den högre meningen av guds ord och bibeln!

Dopet är för att man föds in i arvssynden och ända räddningen därifrån är att tro och förlita sig på gud/jesus!

Konfirmationen är en bekräftelse på detta kan man säga.

Förr fick man säkert inte ta del av allt inom kyrkan om man inte tog del av alla ritualer?

Tror inte de är lika petiga i dag utan att medlemsskap räcker rätt långt.. dvs för att man skall få använda kyrkans tjänster vid dop, vigsel och begravning.

Kyrkorna är kommunala byggnader med några undantag, de får man använda om man bor i den kommunen.

Prästens medverkan handlar mer om att han/hon utför/leder den ritual som ditt samfund anser vara den rätta.

Oavsett om det handlar om dop, vigsel eller begravning.

http://www.so-rummet.se/kategorier/religion/kristendomen/kristendomens-riter#

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

ElsaN.01
6/11/15, 7:42 PM
#12

Jag ska konfirmera mig för att lära mig mer om den kristna tron, om den är något för mig eller inte (troligen det senare). Jag gör det även för att det är en slags tradition och för att få ha roligt med mina kompisar på läger mm. Ja har även plan på att gifta mig i kyrkan senare, och då känns det liksom inte 'helt' om jag döps, gifter mig och begravs i kyrkan men inte konfirmerar mig.

LeeKnow
6/11/15, 8:13 PM
#13

Ska (antagligen) konfirmera mig för kommer typ bli tvingad av familjen xD

Är inte kristen och tror att allting är ren lögn så egentligen vill jag inte.. men men.. :P

Annons:
Florrpan
6/11/15, 10:25 PM
#14

#13 Skit i det då. Är ju ditt val, inte dina föräldrars. Du får tro vad fan du vill och det är inget din familj ska bestämma över.

Upp till toppen
Annons: