Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 704 ggr
[Marsvinspluttochkaninsele]

Känns som mamma inte litar på mig med pengar

Jag får ut runt 2000 och lite mer dom går till dom räkningar jag kan betala min sambo brukar hjälpa mig på traven med min tele räkning för att han vet att jag har liten ekonomi.  Resten går bara till röka och nu när jag är äldre och bott hos sambon i lite över ett halv år känns det fortftandfe inte som hon då hon jämt sätter in små summer när jag behöver cigg tex och vidare då jag  inte utan hennes hjälp överlever.  För att räkningar slukar upp min ekonomi men är inte onsvarig för det utan har nu lärt mig att inte pengar växer på träd.  Jag gör så gott jag kan men det känns som mamma inte tror på det vilket gör mig besviken och gör så jag känner mig som en barnrumpa på 19 år men jag kämpar och håller igen allt som heter kläder och annat gott om jag inte tar mina rök pengar i för sig och ändrar om till godis för det är en sak som jag ingentligen  inte har råd med ens. Men jag tar mig råd för att överleva helt enkelt mat och sådant betalar sambon då han vet hur jag hade det hemma samt hur tunn jag va pga fick knappt röra maten utan skäll från mammas sambo

Annons:
cissi_1993
2015-06-11 13:55
#1

har haft samma problem med min sambo jag litade inte på honom när det kom till pengar och jag gav honom bara lite pengar när han behövde för jag ville inte stötta hans snusande så på ett sett förstår jag din mamma skulle inte heller stötta en ungdoms beroende. 

viste jag att pengarna jag gav min sambo inte skulle gå till snus då är de klar han fick mer men ja vill inte stötta de.

Calcifer
2015-06-11 14:07
#2

Vad är det för pengar du får? Är det lön, är det CSN eller är det pengar du får av din mamma "gratis", så att säga? Är det något av de första två alternativen så ska du iom att du är myndig få hela summan utbetalat direkt till dig, så vida du inte förklarats oförmögen av någon myndighet att ha hand om din egen ekonomi. Handlar det om att din mamma helt enkelt ger dig pengar ur egen ficka så förstår jag att hon inte stöttar att du röker. När jag har det knivigt ibland, eftersom jag också röker och tyvärr inte kan hantera mitt alkoholintag så följer mamma istället med och handlar åt mig så hon VET att pengarna går till det som det ska och inte till ett missbruk. Det är fullt logiskt enligt mig, även om jag lånar pengar och ger tillbaka till henne sen så kontrollerar hon att det går till mat eller hygienprylar eller sånt. Du är som sagt myndig så du får välja om du ska röka själv eller inte (jag kan ju inte döma då jag också är rökare, däremot vet jag hur idiotiskt det är när jag inte har det bra ekonomiskt ställt) men din mamma får också välja om hon vill stötta det beroendet eller inte.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

mikkan01
2015-06-11 18:30
#3

Brukar låna ut/ge pengar till min bror men också i små summor och jag frågar ALLTID vad han ska ha pengarna till, han är också rökare och säger han att han vill ha pengar till cigaretter så får han enkelt fråga någon annan. Jag stöttar inte hans beroende trots att jag är rökare själv och vet hur det är. Skulle jag sitta i en dålig sits med pengar så hade jag prioriterat vad jag skulle lägga pengarna på, har man dåligt med pengar och behöver låna/få pengar hela tiden så får man se över vad man lägger sina pengar på och se till att man kan betala räkningar och de pengar man har över lägga på sina "nöjen". Så jag tycker att din mamma gör helt rätt i det hon gör, det är ändå hennes pengar som hon får bestämma över själv och vad dom ska läggas på. 🙂

~mikkan

Upp till toppen
Annons: