Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2471 ggr
farido13
2015-06-14 20:05

Fattar inte det här?

Detta inlägg kanske kan vara irriterade för vissa men detta är min åsikt. Lisa Holm som blev kidnappad och dödad började alla säga vila i frid och stötta henne och hon var 17år men en 4 årig tjej och hennes pappa dog av en bil explosion och mamman klarade sig men ingen verkar göra likadant med 4 åringen. Vrf är det så här? Förstår inte detta med henne just, vad är speciellt med henne? Det har funnits flera unga personer även yngre än Lisa Holm ich ingen gjorde så mot dom. Vrf gör dom det här just för henne? För mig verkar det vara rätt konstigt av andra.

Annons:
Honestyisdead
2015-06-14 20:08
#1

Det är alltid vissa fall som får mer uppmärksamhet.  Detta blev stort eftersom hon försvann. Många engagerade sig i letandet.

Men det är alltid sorgligt när någon dör.

yeahsica
2015-06-14 20:24
#2

Tror det ligger mycket i det här som Karin Ahlborg skrev för Aftonbladet:

"Vi skriver ofta om mord - ibland flera gånger dagligen.
De allra, allra flesta berör ingen på djupet annan än de närmast sörjande.
För i de allra, allra flesta fall är offren kriminella som mördas av andra kriminella.
Det finns en risk i vissa miljöer och visst agerande.
Men risk i att jobba på ett idylliskt café i ett försommarsverige så vackert att det svider i hjärtat? Nej.
Att köra moped längs dikesrenar där hundkex och lupiner blommar och vinbärsbuskarna i de prydliga trädgårdarna redan har små, små kart är inget risktagande.
Det är så väldigt ledsamt att en 17-åring som bara hade fem dagar kvar till sommarlovet och ett helt liv olevt mördas och alla känner ett raseri över att någon tar sig rätten att avsluta det långt i förtid.
Jag tror att sorgen och ilskan dessutom är uttryck för skräck.
Om det inte går att känna sig säker ute på vischan, i ett ljust och öppet landskap som skulle kunna bildsätta en sommarvisa - var ska man då finna trygghet?
Och om en skötsam, glad och trevlig 17-åring kan utsättas för ondska - vem kan då känna sig säker?"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20962448.ab

Halcyon
2015-06-14 20:50
#3

Det var ju mitt i allt detta med Lisa som fyraåringen dog i bilexplosionen. Det är svårt att då direkt bara rikta alla blickar åt ett håll när vi redan har en 17 åring som är försvunnen och nu även avliden. Jag såg någon som la ut nått i stil med "Lisa fick bara uppmärksamhet för att hon är snygg" på twitter och jag blev så arg, ledsen och provocerad. Jag förstår din poäng, men samtidigt, allt detta med Lisa har varit en lång process i flera dagar och det har engagerat och berört nästan hela Sveriges befolkning. Tycker inte man kan jämföra de två fallen heller då det är två helt olika fall. Tycker du inte att man isåfall borde fördela uppmärksamheten jämt med 2 åringen som blev överkörd av en glassbil, eller med Magnus Härenstams död?

we're always chasing that paradise

Crazy_petartist
2015-06-14 20:55
#4

Min teori är att eftersom olyckan med fyraåringen gick så fort och man visste direkt vad  som hade hänt så var det inte så mycket konstigheter med det, medan med Lisas fall var det lite mer "spänning" i det hela (menar absolut inget positivt med ordet spännande) att hon försvann helt plötsligt och man visste inte direkt om hon dog eller inte.  och att då lisas fall blev mer intressant att läsa om.

Men det är bara så jag tror att det kan vara, inget är fakta. Men jag håller med dig att det är lite konstigt att vissa fall blir så uppmärksammade.

~I'm not crazy, my reality is just different from yours~

https://www.instagram.com/crazy_petartist/

Tasset
2015-06-14 21:49
#5

Jag tror att många reagerar på det här med Lisa Holm för att det "ligger så nära", Lisa blev dessutom mördad, 4åringen som dog fick vi inte följa på samma sätt som med Lisa, hon berörde en så mycket när man fick se bild på henne som låg upp vart man än gick, man fick följa allting från att hon försvann till att hon återfanns död. Då har redan massa folk engagerat sig och "lagt sig i"; börja följa upp och blir det hela mer tragiskt när man får beskedet att hon är död. Just detta med att hon blev mördad gör det ju mer ilsket då man vet att det inte skulle behövt hända. Med bil-explosionen var det ju "ingens" fel på samma sätt och man fick veta direkt att hon var död så då fanns det ju inget att göra åt saken eller hoppas på, såklart det är sorgligt och jätte tråkigt men med den korta storyn man får blir det inte riktigt samma sak. Jag exempelvis, tycker det var bra att folk reagerar på detta som jag själv gjort, inte just för att jag eller andra tycker Lisa var speciell, men med detta att varje sommar ska det försvinna en kvinna som senare hittas död eller våldtagen, av oftast män då, är FEL. Att kvinnor ska mördas och våldtas och hela tiden ska kvinnor förtryckas, det är FEL. Delvis ska man ju visa respekt till Lisas anhöriga och delvis blir jag så ARG för att det här ska hända, varenda JÄVLA sommar (ni får ursäkta mig verkligen). Nej usch.

farido13
2015-06-14 23:35
#6

Jaha okej men då förstår jag för jag fick knappast så lite info om olyckan som hände Lisa Holm 😁

Annons:
Halvdansken
2015-06-15 22:34
#7

#6. Lisa var inte med om en olycka, hon blev mördad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Honestyisdead
2015-06-15 22:41
#8

Precis. Hon blev mördad. Först bortförd och sen vill jag inte veta vad hon var med om innan hennes ljus slocknade.

En olycka är något helt annat.

farido13
2015-06-15 23:29
#9

Aha okej

Halvdansken
2015-06-15 23:31
#10

Sen är det väl ingen som "fått" information. Man får läsa i tidningarna, som alla andra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Tuulikki]
2015-06-15 23:55
#11

Lite OT men är det någon här som hört om mordet på en man i 65årsåldern där de 2 misstänkta gärningsmännen är 13 år gamla?

Det är ju ett väldigt udda fall. Och det har inte heller fått nån uppmärksamhet så som fallet med Lisa. Att folk dör är självklart väldigt tragiskt! Men vissa fall får helt enkelt mer uppmärksamhet än andra, det är svårt att svara på varför.

Halvdansken
2015-06-16 00:00
#12

Säkert pga att de misstänkta är under laglig straffålder.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Tuulikki]
2015-06-16 00:01
#13

#12 Ja absolut, men det är ändå ett väldigt ovanligt fall så lite konstigt tycker jag allt det är

Annons:
Honestyisdead
2015-06-16 00:25
#14

#11 Blev han bortförd?

[Tuulikki]
2015-06-16 00:29
#15

De 2 pojkarna har omhändertagits av socialen. Socialen är med på alla förhör osv och det står i artiklar att polisen tagit hänsyn till att de är så unga. Vet inte var de befinner sig men som sagt har socialen hand om dem, vet att de är inlåsta dock. Vilket är bra eftersom de rymt från ett familjehem några km bort kvällen innan mordet skedde så man vill ju inte att de rymmer igen.

Googla "mord derome" om du vill veta mer. Tycker det är ett intressant fall.

Nikushimi
2015-06-28 04:03
#16

Enda anledningen till att hon fått så mycket uppmärksamhet är ju för hennes "Snygghet". Skulle en person som anses som mindre "Vacker" bli kidnappad och mördad skulle hen inte alls få lika mycket uppmärksamhet utan de flesta skulle nog behandla det som en småsak eller inte bry sig alls. Vi lever i ett ytligt samhälle där allt rör sig kring utseende.

Honestyisdead
2015-06-28 09:12
#17

#16 Där har du fel. Utseende i försvinnanden har ingenting med saken att göra.

Aleya
2015-06-28 10:47
#18

Det som jag har märkt när det gäller mord är att om personen är försvunnen ett längre tag så blir fler engagerade. Även om det är ett brott som är brutalt utfört och om det är ned barn i bilden så är det fler som uppmärksammar dessa än om det är en som blir hittad mördad hemma eller dylikt. Så det har knappast med hur snygg eller ful man är. Det handlar om vad som media fokuserat på. Tro mig, inom några år så kommer även detta fallet vara lite mindre "spännande". Menar hur många här minns namnet på tjejen i Boden som blev mördad? Hur många minns vad som hände vid stenbron i Gällivare? Hur många minns vem Max och Saga var? Och det är inget fel i att inte minnas. För det var längesen alla dessa mord skedde.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

SecretCraving
2015-06-28 10:57
#19

Jag läste en grej på Facebook, såhär stod det "Det här är min vän Marley. Han var också en tonåring som Lisa. Han blev också kallblodigt mördad som Lisa. Han var också en otroligt högt älskad människa som Lisa. Varför är det inte i närheten utav lika många som uppmärksammar och visar sådan enorm medkänsla för honom och hans familj, när ni gör det för Lisa? Vad är skillnaden? jag hoppas att alla våra änglar vilar i frid. Men det ni gör är fel."

Det här fick mig att tänka till ordentligt. Varför är det såhär?

Honestyisdead
2015-06-28 11:04
#20

#19 det har vi redan diskuterat i tråden.

Annons:
SecretCraving
2015-06-28 11:11
#21

#20 Jag har inte sett något om Marley i denna tråd.

[134643]
2015-06-28 11:32
#22

#19 För att Lisa var försvunnen. För att tusentals människor hjälpte till i sökandet efter henne. För att det gick ut i media så att fler kunde hjälpa till att hitta henne. Skillnaden är att fler hjälpte till, var inblandade, hoppades med hela sina hjärtan att hon skulle hittas vid liv. Med Marley var det ingen tvekan, det fanns inget hopp att han skulle hittas vid liv. Skillnaden är att det ena var ett försvinnande som engagerade så många människor, och det andra var ett mord. Jag förstår faktiskt inte varför det här har blivit en så himla stor grej, jag tycker inte det är konstigt alls att Lisa fick mer uppmärksamhet. För henne fanns det fortfarande hopp, något vi människor behöver och lever utav. Sen är det ingen tävling heller. De som dör saknas av sin familj, sina vänner, de som älskade dem och som älskades av dem. Spelar det verkligen någon roll vad resten av Sverige, eller världen, tycker? vem som får mest uppmärksamhet?

SecretCraving
2015-06-28 12:07
#23

#22 Men båda miste sina liv, de var så lika. Lisas familj fick så mycket medkänsla och så stort stöd, kanske Marleys familj också skulle behövt lite av det? Men jag tycker att båda fallen är så sorgliga och hemska, inget sådant borde få hända.

Aleya
2015-06-28 12:17
#24

#23 den ena vart skjuten och man hittade misstänkta direkt. Och den andra var försvunnen ett bra tag innan. Där har du tyvärr skillnaden.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

sisela
2015-06-28 12:32
#25

Det finns faktiskt nåt som heter missing white woman syndrome som kanske kan förklara en del. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Missing_white_woman_syndrome

Honestyisdead
2015-06-28 13:17
#26

#21 Hon var försvunnen länge och många var med och letade. Därför fick fallet uppmärksamhet.

[SisselaJ]
2015-06-28 13:59
#27

Som andra varit inne på, handlar det mycket om vad media kan tjäna på nyheterna. Lisas fall var "spännande", som en däckade, vilket genererar väldigt mycket fler läsare, och mer pengar för tidningar och andra medier. Det är många gånger media som avgör vad vi vill läsa och höra om. Sen är det många andra saker som också spelar roll, som nämnts tidigare in tråden.

Annons:
SecretCraving
2015-06-28 17:16
#28

#24 och #26 Ja, men jag tycker fotfarande att Marleys anhöriga kunde fått lite av den enorma medkänslan som Lisas anhöriga fick. Båda mista sina liv, det är inte jobbigare för Lisas anhöriga än Marleys anhöriga fastän hon var försvunnen.

#25 Jag förstod mig inte så mycket på vad Missing White Woman Syndrome är, hehe.

#27 Jag tror också på det med pengarna för media, tidningar o. s. v.

Honestyisdead
2015-06-28 17:20
#29

#28 Ärligt talat hade jag hellre varit utan all den uppmärksamheten om det var en av mina nära som dog. Tror du det hjälper en att en massa främlingar beklagar?

[134643]
2015-06-28 18:24
#30

#28 Ska vi alla personligen ringa och beklaga sorgen till alla som förlorat en familjemedlem? Det funkar inte så. Det är ingen tävling om vem som får mest uppmärksamhet, utan det handlar om att så många människor var så involverade i Lisas död att de kände att det var passande att beklaga den, det känner man inte med allas död

Aleya
2015-06-28 19:15
#31

#28 känner en som fick sin dotter mördad. Kan säga att hon hade nog hellre sluppit allt media och folk hade att säga

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Nikushimi
2015-06-28 20:20
#32

#31 Så hon fick sin egen dotter mördad och sen gnäller på att hon fick mkt uppmärksamhet? Ska man verkligen ta hänsyn till det om hon dödade sin egen dotter?

hannaj98
2015-06-28 20:56
#33

#16 Jag tror inte alls att det har med utseendet att göra. En 17 årig tjej jag kände, riktigt vacker och älskad tjej, avled i en ridolycka häromdagen. Det har inte fått i närheten så mycket uppmärksamhet som Lisa fallet. Det beror snarare på orsaken och vad det är för slags fall tror jag.

hannaj98
2015-06-28 21:11
#34

Poliserna spred info om Lisa för att få hjälp av allmänheten att hålla ögonen öppna och få hjälp att hitta henne. Därför fick såklart fallet mycket uppmärksamhet. Då blev många berörda av fallet eftersom det är så hemskt att man inte ska kunna jobba på ett café utan att riskera livet. Då är det klart att folk hoppas på att hon ska hittas i liv, läser mycket om det för att de hoppas på att de en dag då de läser om henne, ska läsa att hon hittades oskadd. Då känns det självklart hemskt när man istället får läsa att hon är död. 

Jag som bor väldigt nära olycksplatsen där bilen exploderade (tillräckligt nära för att höra smällen) blev väldigt berörd av detta fallet också, då det som på något sätt är nära sig själv, ofta berör en mer. Vare sig det är nära geografiskt eller på annat sätt. (Som att jag precis som Lisa är 17 år, gör att det känns "nära" mig.) 

Men i det här fallet så snarare "gömmer" polisen information, för utredningens och familj och vänners skull, till skillnad från Lisa fallet, där information spreds. Dessutom finns det inte mycket att skriva om explosionen. Det är en stor skillnad till Lisa fallet då de hela tiden uppdaterade oss om vad som hände. I fallet om explosionen, finns tyvärr inte mycket att uppdatera om. De vet fortfarande inte varför eller ens vad som hände, eller vem. 

Sedan, något som stör mig, är att varje gång det händer något i Göteborg med omnejd nuförtiden, påstås det att de offren blev skadade/dog för att de var med i "gängbråken". Tycker det är hemskt att smutskasta dessa människor så, och de få det att framstå som att de är mindre sorgligt eftersom "De var med i gängen som skapar alla problem i Göteborg". Vilket långt ifrån alla som blivit skjutna i Göteborg på senaste tiden är. Det är bara så media får det att framstå. Därav låter det som att om man inte är med i "gängen" så har man inget att oroa sig för i Göteborg. Därför känns dessa problem i Göteborg inte lika nära de flesta folk eftersom de flesta inte är inblandade i gängbråken. Självklart var inte Luna (4 åringen som avled) med i nåt gäng, men det sägs att en av männen var ledare för något av gängen (enligt Expressen och Aftonbladet….) 

Lite OT och långt men det jag vill komma fram till är, det som hände Lisa Holm skulle antagligen kunna hända vilken ung tjej som helst, medan bilexplosionen inte oroar folk på samma sätt då de inte tror de kan hända dem eftersom det "bara var för att de var inblandade i gängbråken". 

Detta är vad jag tror är anledningarna till att fallet med Luna inte fått lika mycket uppmärksamhet som Lisa. Därav är det absolut inte mindre hemskt!

Annons:
SecretCraving
2015-06-29 09:16
#35

#33 Jag läste också om det, jag rider själv och det kunde ju fast ha hänt mig, tragiskt :(

Aleya
2015-06-29 11:33
#36

#32 men vem vill ha uppmärksamhet för att man får någon i sin närhet mördad? Det hade väl varit bättre att slippa bli "känd" för det? Sen är nog inte alla så kärleksfulla och stöttande som du tänker. Så sluta tänk i svart och vitt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Nikushimi
2015-06-29 13:38
#37

#36 Mord är svart och vitt det finns ingenting som rättfärdigar det. Sen var min fråga om man verkligen ska ta hänsyn till att en mördare tycker det är jobbigt att få uppmärksamhet? Var ju fortfarande hennes eget val så uppmärksamheten är väl bara att räkna med?

hannaj98
2015-06-29 13:39
#38

#32 Men det var ju inte mamman som mördade dottern, det var ju någon annan.

sisela
2015-06-29 13:41
#39

#37 jag tror du missförstår. Är rätt säker på att det inte menades att hon mördade sin dotter, men att hennes dotter blev mördad.

Aleya
2015-06-29 14:21
#40

#37 vederbörande mördade inte dottern. Men eftersom du inte verkar (som alltid annars) vilja förstå så tänker jag inte lägga mer energi på dig. Tro vad du vill

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Nikushimi
2015-06-29 14:32
#41

#40 Du skrev ju "Fick sin egen dotter mördad" så klart jag tolkar det som att hon orsakade sin dotters död.

Annons:
hannaj98
2015-06-29 14:37
#42

#41 Att mamman fick sin dotter mördad betyder inte att hon gjorde det.

Halvdansken
2015-06-29 14:48
#43

#42. Det kan faktiskt tolkas så.
Jämför "Jag fick bytt däck på bilen" = Jag såg till att däcken byttes.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: