Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 1619 ggr
Ethalia
2015-06-16 02:39

Plugga inför gymnasiet

Ska börja gymnasiet till hösten, naturvetenskap. Jag kommer där satsa så mycket som möjligt för att det krävs för den utbildning jag vill gå efteråt (A i allting eller 1,8-2,0 på högskoleprovet). Jag har redan börjat känna mig uttråkad nu efter några dagar på sommarlovet, även fast jag är med mina kompisar varje dag i princip, är sugen på att plugga lite… Kan man på något sätt börja förbereda sig lite smått inför gymnasiet? Helst i matte och No. Någon som kanske har någon länk eller så, eller vet någon bok man kan låna?  Bara något att läsa, räkna, skriva anteckningar om eller så. Förresten, ni som går/ har gått NV, stötte ni på några problem i början? 

 Jag ska dock inte glömma att ha sommarlov också :P

Annons:
Hoseok
2015-06-16 02:55
#1

Bibliotek har all möjlig kurslitteratur, och de flesta (om inte alla?) bibliotek erbjuder att låna in böcker (framför allt kurslitteratur!) om du frågar dem. Gratis. 

Jag vet inte hur det är med administrationen på gymnasium vid denna tid på året. Det kan ju vara kvar några i receptionen, så testa ringa till din gymnasieskola och fråga vad för böcker de använder i de kurser du ska plugga. Sen kollar du bara om det finns på något bibliotek i närheten, eller ber biblioteket låna in. 

Om skolan inte går att nå så är det ju bara att låna en bok för ämnet som inte är 100 år gammal.

Decemberbarn
2015-06-18 01:01
#2

Jag har precis läst klart andra året av naturlinjen. Tipsen jag skulle ge dig är att tänka efter vilka ämnen du tycker är lite svårare och fokusera på dem. Kemi kurserna blev för mig lite av en chock, de var svårare än jag trodde dock tycker jag inte att just kemi är intressant vilket kanske bidrog! I de flesta skolor läser man på natur en mattekurs per termin vilket innebär ett rätt högt tempo med ca 5 mattelektioner i veckan. Så gällande matte kan jag tipsa om att försöka få låna boken till matte 1c och börja kolla i den och kanske rentav jobba med några kapitel, då får du ett "försprång" och lektionerna sen i höst blir mycket repetition. Annars så är det alltid bra att läsa vanliga böcker. Särskilt kanske på engelska då, då får du möjlighet att på ett naturligt sätt öka ditt ordförråd (varierat ordval/språk är bra för betygen!) och hela den biten. Lite tråkiga tips kanske men tror de kan hjälpa bra! Som du själv sa också, glöm inte bort sommarlovet bara! Lycka till

Inaarah
2015-06-18 18:51
#3

Spara energin och njut av ledigheten! :) Satsar man på höga betyg på gymnasiet krävs det väldigt mycket plugg och att man ger upp stora delar av sitt sociala liv. 

Jag gick inte natur själv, men många av mina närmsta vänner gjorde det. Och de har framför allt pratat om matten - precis som #2 säger så läser man i ett snabbt tempo. Så om du ska förbereda något är det väl det, tänker jag!

Sedan som generellt tips inför gymnasiet är ju att lära sig läsa stora mängder text och sålla vad som är relevant. När man har stora prov, tentor eller deadlines kan det ibland handla om hundratals sidor. Då är det väldigt mycket enklare om man är duktig på att se vad som är viktigt att kunna och inte. Detta gäller såklart också att ta anteckningar!! Bra anteckningar är a och o. Samt att investera i markeringspennor och post it-lappar - jag levde med mina, haha! Guld värt att kunna markera det som är viktigt.

hannaj98
2015-06-18 22:25
#4

Kan rekommendera denna sidan om du vill plugga matte! http://www.matteboken.se/ovningsuppgifter

hannaj98
2015-06-18 23:30
#5

Annars tycker jag förresten att Khan academy är ganska roligt faktiskt. Fick tipset av min gymnasielärare. Länkar den sidan också. https://www.khanacademy.org/

Upp till toppen
Annons: