Annons:
Etikettmat-och-dryck
Läst 9584 ggr
Anna O.
2015-06-18 11:52

Hjälp! Åt mögligt bröd

Nu på morgonen tog jag ett bett av ett bröd och svalde det. Sedan så fick jag se att brödet var mögligt (ett annat bröd) inte det jag åt. Men brödet går ut imorgon, jag är jätte rädd och inbillar mig just nu att jag kommer bli sjuk och få åka till sjukhus. Har panik över detta, skriv gärna inte saker som kan skrämma mig! Dessutom så vägrar jag att gå till vårdcentralen då personalen skrämde mig som mindre.

Annons:
Fridaaaa
2015-06-18 11:53
#1

Det är ingen fara om det inte var mögel på ditt bröd. Och krävs mer än liten bit mögel för att man ska bli dålig :)
Utgångsdatum kan man aldrig gå efter.
Du behöver definitivt inte oroa dig :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2015-06-18 11:59
#2

Jag håller med om att det är inget att oroa sig för alls.

Jag har hört många gamla människor berätta att när de var barn så fick de ibland borsta bort mögel från bröd för att kunna äta.

Detta är givetvis inget att rekommendera men talar om att det är ganska ofarligt med så lite.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Rumblebee
2015-06-18 12:01
#3

Även om tuggan du tog hade haft mögel så kommer du inte bli så pass sjuk så att fu behöver läkarvård, förmodligen händer inget alls. Hade det varit ohälsosam mängd med mögel då hade du upptäckt det på en gång, både på lukten på brödet (mögligt bröd luktar ju dom jord), sedan även att bröder förmodligen skulle varit väldigt fult. Och vad gäller utgångsdatum så är det bara rekommendationer. Det finns de produkter som håller längre än vad datumen säger. Och de som inte alls håller till datumet. Allt beror på hur produkterna förvaras.

Scorpio97
2015-06-18 12:01
#4

Så länge det inte är mögel på brödet du äter, så är det ingen fara. Jag tror inte ens det hade varit något, även om det var lite mögel på den biten du ätit. 

Utgångsdatumet är bara för att man inte ska kunna klaga på butiken om varan blir dålig efter det datumet. Själv har jag flera gånger ätit grejer som gick ut för en vecka sedan, jag kollar inte ens datumet längre. Och jag har aldrig blivit dålig.


//Jessie

Emo
2015-06-18 12:07
#5

Förr hade det inte ansetts som något problem. Vi, som växte upp när maten var ransonerad åt ofta bröd där det mögliga skars bort. Inte kunde man kasta mat då. Klagade barnen på smaken svarade de vuxna att det var nyttigt - det var penicillin.

På den tiden hade vi varken frys eller kylskåp.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

kissidor
2015-06-18 12:18
#6

du kan vara helt lugn 🙂, jag kan inte räkna alla gånger jag råkat få i mig en tugga bröd med mögel på - och då har jag känt det på smaken för gott är det inte. kände du inte ens nån smak av mögel (det tar man inte miste på) så fick du med största sannolikhet inte ens i dig nåt, och även om du fick det så törs jag lova dig att det kommer du öht inte att känna av isf, av den lilla mängden

Värd på Mobiltelefoner och Android

Annons:
Anna O.
2015-06-18 12:54
#7

Tack allihopa!

Upp till toppen
Annons: