Annons:
Etikettövrigt
Läst 875 ggr
Victoriastel
6/19/15, 4:10 PM

Har ni?

Nu är det såhär att min visdomstand håller på att växa ut på vänster sida, och min tandläkare vill att jag ska operera ut dem;( men nu till min fråga, har ni opererat ut era? Och hur gamla var/är ni. Jag är 16 och min snart 19 åriga systers tänder har nt ens börjat visa sig. Glad midsommar förresten!:D

Annons:
Myrra
6/19/15, 4:21 PM
#1

Varför vill tandläkaren operera ut dem?

Whippet
6/19/15, 4:22 PM
#2

Jag har dragit ut 4 tänder vuxen tänder var 13 och gjorde det i höstas, det gör inte ont alls, med bedövning. Men sen beror det även på tandläkaren som gör det och din smärttröskel alla tycker vi olika.

I'm out Vilar huvudet i handen

Katniss
6/19/15, 4:24 PM
#3

Om du vill operera ut visdomständerna är ditt eget val. Det kan bli lite trångt i munnen, men jag har även för mig att man kan (dock inte vanligt ;) ) få en infektion. Alla får inte visdomständer, så det är inte säkert att din syster alls får dem. Att dra ut tänderna är ditt eget val ;).

R.I.P. Anton 💔

sisela
6/19/15, 5:22 PM
#4

Jag fick alla fyra innan jag var 20 och de är kvar allihopa. Jag har tydligen stor mun med gott om plats, och tänderna bravo god kvalitet. Tandläkaren tyckte det var absolut smartast att behålla dem eftersom de ju är som reservtänder ifall några andra skulle bli dåliga på äldre dar. Men det är ju som sagt bara om man inte har problem med dem.

[Tilde]
6/19/15, 5:55 PM
#5

Det är vanligt att visdomständerna växer snett och skaver mot andra tänder, så det kanske är därför? Mina började först växa ut för några år sedan men är inte helt ute än (har en som har en bit kvar) xD Alla får inte 4 st heller.

[Outlawly]
6/19/15, 7:46 PM
#6

Jag tog ut en visdomstand när jag var 18. Den va halvt gömd under tandköttet och det blev infekterat. Om den inte gör ont eller kommer fel så behöver man väl inte göra något åt den. :)

Annons:
Victoriastel
6/19/15, 8:08 PM
#7

Jag har ont ibland, igår gjorde det svinit ont. Råka bita mig i kinden men gjorde ont där tanden växer fram. Min tandläkare sa bara det att han rekomendera mig att ta ut dem, på högersida sitter en tand snett. Och det kan bli värre om det blir såpass trångt. Vet faktiskt bt om jag vill ta ut den här tanden. får rådfråga min moster som är tandsköterska, om det en heter så, hahaha.

MoaL
6/20/15, 12:19 AM
#8

Visdomständer kan ha väldigt knasiga rötter och växa lite hursom, och jo, det är väldigt vanligt med infektioner, vilket resulterar i smärta, feber och svullnad. Växer de konstigt eller tätt emot andra tänder så kan de skada tanden framför, och det är dessutom svårt att borsta dem ordentligt, vilket innebär att det snart blir hål i dem. Man lagar inte visdomständer, man drar ut dem. Ser man att de kommer att ställa till med problem drar man hellre ut dem innan det blir problem, hellre än låta dem ställa till med elände först. 

Jag har haft väldigt tur med mina visdomständer, men även jag har haft problem med dem. Tandläkaren har fått skära bort en bit tandkött som täckte en del av tanden och gjorde att jag kom åt dåligt när jag borstade dem. vilket gjorde att det blev inflammerat och svullet. För att inte tala om smärtsamt. En annan fick jag dra för att det blev hål i den. Min bror får springa till tandläkaren hela tiden på grund av sina visdomständer, och en gång svällde ena halvan av ansiktet upp så han fick fara till tandläkaren akut. Mitt ex blev fruktansvärt sjuk på grund av visdomständerna, och de växte så konstigt att han fick sövas så att de kunde klyva dem och dra ut dem i delar. Jag vet även andra som har haft mer eller mindre allvarliga problem med sina visdomständer,  

Om din tandläkare tycker att du ska dra ut en visdomstand så finns det en anledning till det, och hade det varit jag så hade jag lyssnat. De drar inte ut dem i onödan, utan endast om risken är stor att de kommer ställa till problem för dig eller redan gör det. Det brukar inte kännas när de drar ut dem, lokalbedövningen är väldigt effektiv. Det gjorde inte ont när de drog ut min visdomstand i alla fall, men jag var trött och hade ont i huvudet efteråt så det kan vara bra att ta en värktablett när bedövningen börjar släppa. Är du rädd går det nog att få en lugnande tablett innan.

Hoppas att det går bra. 🙂

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Upp till toppen
Annons: