Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 1472 ggr
[Littlepig]
6/21/15, 8:42 PM

Språkresa

Hejsan! Jag har 2 frågor till er ang språkresor. Vill själv åka på en sådan till USA, jag har hört att det är nu man ska boka inför nästa år så tänkte höra med er först. 1. Har ni varit på en språkresa? Hur var det och vilken "organisation" åkte ni med? (T.ex EF och STS) 2. Hur gamla var ni då och hur gamla anser ni att man ska vara för att åka på en språkresa?

Annons:
hannaj98
6/21/15, 9:20 PM
#1

1. Jag åkte med STS till Isle of Wight i England. 

Har pratat med många som åkt både med STS och med EF och har hört att EF är mindre strikta med regler (på gott och ont) Många som åkt med EF drack alkohol under resan, hörde till och med om några som drack med deras ledare (Detta är dock inte från en helt säker källa). Jag valde STS då jag absolut inte åkte på språkresa för att dricka. Däremot fick de flesta som åkte med EF vara ute något längre på kvällarna vilket jag ibland önskade att man fick. Men för det mesta var man så trött efter allt man gjort under dagen att 23.00, som vi hade som tid då vi skulle vara hemma, oftast inte var något problem då man ändå ville hem och sova. 

2. Jag var 16 när jag åkte. Jag tycker inte att man kan sätta en ålder på när man kan åka på språkresa. Det är väldigt individuellt. Vi hade allt från 13 åringar till 18 åringar i våran grupp. Alla var verkligen med alla. Jag trodde inte det då jag normalt inte brukar vara med personer som är 5 år yngre eller äldre än mig själv, men åldern  spelade ingen roll när man var där. Det viktigaste är att man själv känner att man klarar av att vara borta så länge som man tänkt åka. 

Jag rekommenderar dig verkligen att åka om du har möjligheten! Språkresan är lätt det roligaste jag gjort i mitt liv och också väldigt lärorikt! Inte bara engelska utan lära sig att vara lite mer självständig och för mig som är väldigt blyg egentligen, att våga lära känna massa nya människor!

[Littlepig]
6/22/15, 1:23 PM
#2

#1 Var du nöjd med STS? Bodde du i värdfamilj eller det där "campusalternativet"? :) Ja just nu lutar det mot STS eftersom jag inte heller är där för att dricka. Tack så jättemycket för att du delade med dig med dina erfarenheter och synpunkter. Funderar att åka 2016/2017 då jag åtminstone är 14-15 eftersom det känns lite tidigt för mig den här sommaren (är 13 nu).

hannaj98
6/23/15, 12:27 AM
#3

#2 Ja jag är väldigt nöjd med STS! Roliga och bra ledare och de lyssnade alltid och hjälpte till om det blev något problem . Jag bodde i värdfamilj, tyckte det kändes lite läskigt innan jag åkte men det var det verkligen inte! Man bor alltid minst 2 språkrese elever i en familj.

rasmussonsara
6/23/15, 5:25 PM
#4

1. Åkte också med STS till Isle Of Wight i England, jättenöjda med själva organisationen men trivdes inte så jättebra i min värdfamilJ, men då vi bodde tre kompisar gick det bra ändå. Bra ledare, bra aktiviteter & ett bra upplägg. Hade önskar lite mera "fritid" då man kunde gå på stan, åka till stranden eller bara va "hemma", annars riktigt bra. 2. Jag var 14 tror jag, det beror nog lite på hur man är som person, jag som åkte med två kompisar i samma ålder tyckte att det gick riktigt bra trots att jag inte var jättegammal. Åker man själv kanske man ska vara nåt år äldre eller i alla fall veta att man klarar av att vara själv med helt nya människor. Men tycker som sagt att det är väldigt individuellt.

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

[Littlepig]
6/25/15, 12:40 PM
#5

#3 Skönt att höra att STS var bra under din språkresa! Ja just nu kommer jag nog vilja bo i en värdfamilj, vet du om det var någon som inte var nöjd med sin familj och då fått byta? Hur såg maten ut, och hur mycket umgicks man med familjen? Har du kontakt med familjen än i dag? :)

[Littlepig]
6/25/15, 12:42 PM
#6

4# Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter! Det är skönt & höra att du var nöjd med STS, känns som att jag vill åka med de istället för EF, men det kanske ändras, haha. :) Hur mycket tid spenderade du med värdfamiljen?

Annons:
rasmussonsara
6/25/15, 1:12 PM
#7

Vi spendera nästan ingen tid med värdfamiljen alls utöver frukost & middagar faktiskt… Vi trivdes inte sådär jättebra men valde ändå att bo kvar då vi var tre kompisar. Fanns de värdfamiljer som tog "deltagarna" på utflykter, bjöd på restaurang osv men sen fanns de även några som valde att byta familj då dom inte trivdes alls. Är nog också väldigt individuellt efter vad man förväntat sig också. Men jag tyckte inte att en "dålig" värdfamilj påverkade resterande upplevelse.

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

hannaj98
6/25/15, 2:59 PM
#8

#5 Det var ingen i min grupp som bytte, men jag vet att alternativet fanns där om man skulle känna att man ville det. Familjerna var väldigt olika. Min familj var trevlig, men det kändes ganska opersonligt. Efter 3 veckor visste hon fortfarande inte vem som var vem av mig och min kompis som också bodde där. (Vi är inte lika alls.) De hade varit värdfamilj i 17 år. Men jag tycker faktiskt inte att det spelade så stor roll. Man hade mycket att göra hela tiden så det var inte mycket tid kvar till att umgås med sin värdefamilj. De gjorde det de skulle och var trevliga, Det räckte för mig. Vi åt middag tillsammans ibland men ofta jobbade mamman konstiga tider så maten var klar så vi bara värmde den i mikron när vi kom hem. 

Det var 1 kväll i veckan de kallade "host family night". Vi umgicks inte med vår värdfamilj då utan brukade höra av oss till några spanjorer i gruppen som vi kom ganska nära och träffas i stan eller stranden och vi brukade ha jätte roligt! Saknade inte alls att "umgås med värdfamiljen" Det var inte anledningen till att jag var där. 

Sen fanns det några som umgicks mycket med sin familj. De kunde hoppa över aktiviteter med gruppen för att istället göra nåt kul med sin värdfamilj. Några tältade med barnen i värdfamiljen på tomten en natt och kom riktigt nära hela familjen. De åker tillbaka på sommrarna bara för att umgås med familjen. 

Visst hade det varit roligt, men under tiden där ville jag umgås med jämnåriga i min språkresegrupp.

Jag är vän med värdmamman på facebook (blev det innan vi åkte för att kommunicera om frågor och så inför resan) men vi skriver aldrig till varandra. Har svårt att hon ens skulle komma ihåg vem jag var om jag gjorde det nu😉

Maten ska jag ju inte påstå var alltför god enligt mig. 

Men tror snarare att det beror på att jag inte är så mycket för Engelsk mat alls egentligen. Frukosten var vanlig, mjölk och flingor och mackor stog på bordet på morgonen förutom kylvarorna som vi tog ut själva när vi gick upp. 

Lunch var en smörgås, en frukt, en liten påse med chips eller kakor och en bar (Typ musli bar eller choklad bar). Har hört att detta är basic för typ alla språkresor. Helt okej, men man blev lite trött på det efter 3 veckor. Hände att vi gick till Subway eller något café ibland när vi ville ha något annat eller om man var extra hungrig och inte tyckte lunch lådan räckte. 

Middag äter man ju typ alltid det samma som familjen äter, så det beror ju väldigt på land och familj. Jag tyckte inte jätte mycket om middagen alltid, men det beror på att jag inte tycker om engelsk mat så mycket. (Typ bönor i tomatsås och nån typ grå korv fick vi någon gång :/) Men de gånger det var (enligt oss) oätligt gick vi ut och åt någonstans istället, men nästan alltid gick det ju att äta. Men jag hade ju lätt föredragit Amerikansk mat 😉.

Hahahha förlåt för en halv roman 😉

[Littlepig]
7/15/15, 11:42 PM
#9

#8 Tack så VÄLDIGT mycket för din långa ( inte alls en roman;) ) kommentar. Dina erfarenheter har hjälpt mig mycket & nu har jag nog bestämt mig att åka med STS & värdfamilj. Som sagt, tack så mycket än en gång. Hör av mig om jag har ytterligare frågor. :)

Upp till toppen
Annons: