Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 622 ggr
[Littlepig]
6/22/15, 1:27 PM

Fråga om tandställning

Hejsan! För ca 3 månader sedan fick jag tandställning (räls) och innan var jag jätterädd och orolig över diverse saker, b.la hur det skulle kännas, om det skulle göra ont osv. Så därför tänkte jag att jag svarar på alla era frågor ang tandställning, kanske finns det någon där ute som snart ska få och därför vill ha svar! Välkommen & fråga på! (Visste inte vilken kategori jag skulle ta så säg till ifall tråden passar i en annan)

Annons:
Awoma
6/22/15, 2:38 PM
#1

Hur kändes det? hur länge gjorde det ont efteråt? hur lång tid tog det innan du vande dig?  

Hur kändes det när du tog bort den ?

[Littlepig]
6/22/15, 5:27 PM
#2

#1 Om du menar du hur det kändes när man sätter in den - det kändes sjukt konstigt! Man får liksom in saker i munnen som man inte är van vid. Men det är inte obehagligt eller så. Sedan får man en slags grej som tar bort salivet eftersom det måste vara jättetorrt innan man sätter in den och det känns inget speciellt, man kan svälja och så. Så det känns typ bara lite ovanligt. Sedan när den väl är på plats och har vant sig känns det inget speciellt. Det tog ca 1-2 veckor innan jag kände att tandställningen alltid hade suttit där :) Har inte tagit bort min så kan inte svara på det :)

[Littlepig]
6/22/15, 5:27 PM
#3

#1 Om du menar du hur det kändes när man sätter in den - det kändes sjukt konstigt! Man får liksom in saker i munnen som man inte är van vid. Men det är inte obehagligt eller så. Sedan får man en slags grej som tar bort salivet eftersom det måste vara jättetorrt innan man sätter in den och det känns inget speciellt, man kan svälja och så. Så det känns typ bara lite ovanligt. Sedan när den väl är på plats och har vant sig känns det inget speciellt. Det tog ca 1-2 veckor innan jag kände att tandställningen alltid hade suttit där :) Har inte tagit bort min så kan inte svara på det :)

panini
6/22/15, 10:42 PM
#4

#2 Jag fick ingen grej i munnen när jag fick tandställning för att salivet skulle bort, dom satte bara in "pappers rullar" som skulle suga upp det.

#1 På mig gjorde det ont i ca 2 veckors tid, grät väldigt mycket för det gjorde otroligt ont och var nära på att klippa av tråden med en tång. Dock är detta otroligt individuellt. Vissa får som jag, andra känns det bara lite för och vissa inget alls. Var väldigt konstig känsla i början, man får ju endån in en hel stål grej i munnen och min skavde mycket i början, till och med så att jag fick sår inne i munnen.

Efteråt kändes det nästan ännu konstigare än i början, jag hade endån haft den i 1,5-2 år. Känslan av att ha tänder och att kunna äta mat utan att det fastnar en massa var lite speciellt 😉

[Littlepig]
6/25/15, 12:36 PM
#5

#4 Tack för att du delade med dig! Visst är ALLT inom tandställningsämnet helt personligt och jag skrev då ur min synvinkel men borde ha poängterat att det är helt personligt men ville dela med mig av mina erfarenheter. :)

Upp till toppen
Annons: