Annons:
Etikettövrigt
Läst 2388 ggr
SecretCraving
2015-06-24 17:51

Gymnasieplaner

Hej, jag är en tjej på 14 år (börjar nian i höst) som funderar på det här med vilket gymnasium man skall välja. Mitt stora intresse är djur och jag vet redan nu att jag vill bli veterinär, och det är en sak som jag kommer hålla fast vid. Det finns en massa bra djurgymnasium eller gymnasier med djurinriktning, men jag bor i Finland, och här finns det verkligen ingenting. Eller det finns faktiskt ett gymnasium för de som vill bli djurvårdare, men för det första så skall jag som sagt bli veterinär, och för det andra: Jag kan inte prata finska. Svenska är mitt modersmål, jag kommer från Österbotten där de flesta svensktalande i Finland bor. Okej visst, jag kan lite finska ändå, jag har haft det i skolan sen tvåan, men jag kan absolut inte prata det flytande, inte tillräckligt bra.  Så jag undrar ifall man skulle kunna söka till ett gymnasium i Sverige fastän man bor i Finland, svenska är ju ändå mitt modersmål (det jag menar är att fastän jag kommer från Finland är jag inte sämre på det svenska språket än de från Sverige). Och det här är inte första gången som jag funderat över detta, jag har tänkt på det under en längre tid. Men det är en jättestor förändring att som 15-åring flytta till ett helt annat land, skiljas från sin familj och sina djur, komma till ett helt nytt ställe där man inte känner en kotte o. s. v. Men man går i gymnasiet en gång i livet och man har själv möjlighet att bestämma vilket gymnasium man vill gå till. Om jag skulle slippa in till ett djurgymnasium skulle det öppna upp en massa dörrar för mig, jag skulle ha lättare att slippa in till den veterinärutbildning jag sedan vill till.  Jag är så trött på det här stället, jag har flera gånger frågat mig själv VARFÖR vi inte har ett enda djurgymnasium i Finland för svenskspråkiga då ni i Sverige har hur många som helst? Varför är det alltid finnarna som får det bättre och får allt de vill ha? Varför måste alltid vi prata finska med finnarna? Varför är det alltid de som ska få allting på sitt eget modersmål? VARFÖR har vi ett parti som vill trycka undan alla svenskar och sätta de i Åland eller i Sverige och ta bort svenskaundervisningen i de finska skolorna då finnarna redan kan tillräckligt dålig svenska? (såklart det finns det också svenskar och finnar som kan det andra språket alldeles utmärkt) Jag blir så sur då ja tänker på det. Jag vill inte bo kvar här, det finns ingen framtid för mig här, jag vill inte. Jag har försökt prata med mamma om det här med gymnasium, men det enda hon säger är: "Var inte så negativ", "Jag skulle aldrig skicka en 15-åring till Sverige", "Du får gå gymnasiet här i stan". Visst, jag förstår henne, det är jättesvårt att skicka sitt barn till ett annat land, speciellt då man är så pass ung, och ja, jag är negativ till våra gymnasium som finns här, men jag vill inte bara gå gymnasiet i Sverige, det är min DRÖM. Dessutom går det en i min parallellklass som för sina föräldrar FÅR gå till gymnasiet i Sverige, och kommer gå där (om hen slipper in), men varför ska jag stanna kvar här i vår lilla stad och gå gymnasiet här som BOKSTAVLIGEN möglar sönder och snart inte finns kvar. De som börjar tvåan i gymnasiet är nu bara åtta elever. Åtta elever. Rektorn dricker sprit i lärarrummet på skoltid, skäller ner lärare på skoltid i fyllan, är uppkäftig, skriker på elever för ingenting. Jag tänker inte gå på ett sånt gymnasium. ALDRIG. Det går inte att beskriva, men jag skulle göra allt för att gå gymnasiet i Sverige, jag skulle ge upp min ridning (jag har ridit i åtta år) vilket är en av de svåraste sakerna, jag skulle skiljas från kompisar, mina djur, min familj. Jag skulle bo själv i ett helt annat land för att få den utbildning jag vill. Ååh, snälla, jag vet inte vad jag ska göra, vad jag ska börja med, snälla hjälp.

Annons:
Rheen
2015-06-25 09:59
#1

Gud vad läskigt, men allt det du skrev stämmer in på mig till 95%. Finland har inget. Eller jo, nog om man är finskspråkig, men så fort man inte kan det här svåra språket som låter som kinesiska i mina öron, är man fast. Jag har också funderat på det här med veterinär, men är inte helt säker, då jag har sån fruktansvärd beslutsångest. Haha. Otroligt skönt ändå, att höra någon dela de tankar man själv går och bär på. Får man fråga var i Österbotten du bor? Vi kan ta det via PM, jag tänker bara att det skulle vara kul att 'kommunicera' med någon som faktiskt tänker och tycker likadant, finns inte så många sådana runtom mig i vardagen. c;

~ Rheen.

[EmmiieErixon]
2015-06-25 12:45
#2

Sätt dig ner och prata med dina föräldrar så som du skriver här, och så som din skolsituation ser ut just nu är ju verkligen inte bra! 🤐

Sedan ett tips! Om du verkligen vill bli veterinär så gå inte på en hästskötar-utbildning (bara ett exempel eftersom du håller på med hästar) om du inte kan kombinera den med naturkunskap. Sök dig till skolor som kan ge dig båda delarna i så fall. Och om du inte hittar någon som du gillar så välj att bara gå natur, hästar kan man hålla på med på fritiden både som medryttare och som ridskoleelev. 😃

Men var beredd på att om du väljer att läsa tex hästskötarutbildning med naturkunskap, så kommer det vara sjukt tufft i mellan åt, men det är bara att bita i! 

Och ett tips ifall dina föräldrar är av den typen som inte lyssnar alls och istället höjer rösten, testa att viska. Ja viska! Då kommer de bli tvungna att lyssna för att ens höra något. Skrik aldrig tillbaka eller bli upprörd och smäll dörrar, det är jobbigt för er alla bara. 😐

SecretCraving
2015-06-25 18:02
#3

#1 Gud va skönt att det inte bara är jag som tycker såhär, haha. Alla mina kompisar tycker bara att jag är löjlig då jag säger vad jag tycker. Och jag bor i Kristinestad, hatar det stället om du frågar mig xD

#2 Jag har inte tänkt gå hästskötarutbildningen eller någon hästlinje, jag har det mer som en hobby. Jag har planerat att gå djursjukvårdslinjen, helst på djurgymnasiet i Stockholm. Problemet är att mina föräldrar inte överhuvudtaget lyssnar, de tar det inte seriöst, speciellt min pappa. Och då min mamma blir irriterad börjar hon skrika på mig och sen gå därifrån. De fattar inte hur mycket jag vill dit, ååh! Men jag ska testa det där med viskandet, har sen förr märkt att det inte hjälper att skrika tillbaka :/

[134643]
2015-06-25 23:56
#4

#3 Går du djursjukvårdarlinjen måste du läsa ett år efter gymnasiet, ett naturvetenskapligt basår, annars kan du ändå inte läsa till veterinär. Jag har tyvärr inte så mycket andra tips, jag har full förståelse för att dina föräldrar inte vill låta dig åka, men försök att ha lugna, sansade samtal med dem där du förklarar varför du vill åka dit. Ta fram en plan för exakt hur allt skulle se ut, ekonomiskt och liknande. Kill them med fakta istället för tjat ;)

[EmmiieErixon]
2015-06-26 13:31
#5

#3 Nej nej hästskötarutbilning var bara ett exempel :)

Achatina
2015-06-27 02:20
#6

Skulle inte läsa något djurprogram faktiskt, läs den vetenskapliga delen först och ha något sällskapsdjur vid sidan av. Satsa på att få grymma betyg på den vetenskapliga delen så är chansen större att du kommer in på en bättre veterinärutbildning snabbt (och slipper söka till typ något i Polen för att man inte kommer in någonannanstans med högt söktryck).

Läste djurvårdsutbildning. Första året hade vi massor av lektioner i djurstallarna på skolan. Andra året var det inget som hade med djur att göra mer än i textböcker. Ville man besöka djurstallarna fick man ju göra det men det var inget som fanns på schemat. Antar att tredje året var likadant, själv hoppade jag av efter halva tvåan.

Försök söka stipendier om du kan hitta några, och sök till gymnasieutbildningar i Sverige (och inga i Finland? :P). Har du pengar (från stipendier) och en plats på gymnasie i Sverige och visa att du är redo att mogen nog att vara hemifrån (städa, laga mat, göra saker utan att bli tillsagd, inte vara ute och röja på kvällar osv) så är chanse nog rätt mycket större att du på så sätt får dina föräldrar att ändra sig.

Annons:
SecretCraving
2015-06-27 13:15
#7

#4 Jag vet att det är en stor, stor sak att som 15-åring att flytta till Sverige, både för mig och mina föräldrar, jag har pratat om det med mamma och så, jag har försökt få fram så mycket fakta som möjligt, men djurgymnasiet i Sthlm har inget internat vilket gör det svårare :/

#5 Joo :)

#6 Har på sista tiden börjat hjälpa till mycket hemma, dammsuga, tömma och fylla i diskmaskin, klippa ggräsmattan, städa terrassen o. s. v. Och jag brukar annars inte vara ut på kvällarna, festa o. s. v. men gjorde ett misstag för nån tid sen vilket fick de att tappa förtroendet för mig, ångrar mig men gjort är gjort… Och jag vet inte hur det funkar med stipendier och så, men jag antar att studiehandledaren och mina föräldrar vet bättre om det?? :P

[134643]
2015-06-27 16:49
#8

#7 Men varför vill du gå på just djurgymnasiet? Om du vet att du ska bli veterinär menar jag, varför läsa en linje som inte förbereder dig inför det? :)

SecretCraving
2015-06-27 20:23
#9

#8 Att gå ett djurgymnasiet hjälper väl till ganska mycket om man vill bli veterinär, det är ju mycket praktiska lektioner t. ex. Man får ju också praktik på t. ex. veterinärkliniker m. m. Sen så är ju djur mitt stora intresse, och att gå djurgymnasiet skulle ju också vara jättekul då jag är djurintresserad och får träffa andra som också är det :)

[134643]
2015-06-27 21:00
#10

#9 Så du tycker alltså att det är värt att läsa dem ämnena du inte får under gymnasiet senare? Att läsa 4 år istället för 3? Absolut förstår jag att det skulle vara svinkul, tänkte bara vara säker på att du vet vad det innebär! :)

Kadoor
2015-06-27 22:24
#11

Nu har jag inte läst igenom kommentarerna, så jag vet inte vad som har skrivits.
Men tycker att du ska prata med dina föräldrar. Det är ändå ett år kvar, och mer än ett halvår kvar innan du faktiskt ska söka, så du kommer hinna mogna innan det är dags. Eller hur? 

Om det är så att du kommer få gå ett gymnasium i Sverige så tycker jag att du ska satsa på naturvetenskap. Jag går Djurvård på Realgymnasiet, där vi får möjlighet till att välja till naturvetenskapsämnena och dessutom grundläggande högskolebehörighet(Svenska 3 och Engelska 6). Tack vare naturvetenskapen får vi behörighet till att söka till veterinärutbildningen i uppsala(ett universitet, SLU = Svenska lantbruks universitetet). Jag tror att det skulle kunna passa dig också eftersom att du är intresserad av att bli veterinär.
Kan berätta lite om skolan också.
Två dagar i veckan får vi jobba med våra djurkurser. En dag har vi praktik på djurparken(Borås djurpark då jag går i Borås, men de som går på de andra real skolorna har praktik på andra djurparker etc, det är vi djurvårdare som praktiserar där). De som går de andra linjerna praktiserar också, men de är på andra ställen.
Den andra dagen jobbar vi med våra kurser teoretiskt, gör uppgifter osv. Som i de andra kurserna vi läser, fast i djurkurserna då.
Sen är vi i skolan de andra 3 dagarna i veckan.

Jag trivs superbra där och det är verkligen en underbar skola! Real är jättebra, det är en friskola men den är inte sämre för det. Skolan finns på flera olika orter i Sverige och de har en hemsida, klicka här för att komma till den. Där kan du läsa mer, välja ort/stad osv. :)
Det finns förstås flera andra skolor i Sverige där du får rätt behörighet, men jag har ingen koll alls på deras utbud och vad som finns, så jag höll mig till Real då det är den skolan jag vet mest om.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. Du har rätt att få den utbildning du vill ha och att gå på en skola du trivs i. Om du vill kan du ju välja en skola med internat också, så att du bor där. Det kanske underlättar en del? Det gäller att prata med dina föräldrar och försöka få de att förstå att det är din dröm och din framtidsdröm, visst gymnasiet är inte allt man får fler chanser i livet, men gymnasiet är en väldigt viktig del trots allt och det är även viktigt att man har kul och trivs bra.
Lycka till. Hoppas det var till hjälp för dig. :)

PS. Du kan söka på google på veterinärutbildningar och se vilka behörigheter som krävs för att ha lättare för att veta vad du kan välja för skola, samt inriktning/linje.

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

SecretCraving
2015-06-28 10:00
#12

#10 Är inte riktigt hundra ännu, men jag hittade Ingelstads gymnasium där man kan läsa naturbruksprogrammet med djursjukvård, den linjen som jag skulle vilja gå på. Dessutom har de också internat vilket funkar superbra för mig som kommer från Finland :D Jag vet dock inte ifall de tar in elever från Finland, men jag skickade via e-post och frågade och väntar nu på svar :)

#11 Jag var för ett tag sedan inne på Real gymnasiet, men då jag gjorde ett inlägg här på iFokus med min gamla användare angående Real så var det många som sa negativa saker om den skolan, vilket fick mig att tveka :/ Men det var också såna som du som var jättenöjd med Real och hade mycket positivt att säga om den skolan. Men jag har nu hittat en ny "favorit" eller vad man nu ska säga, Ingelstad. Den skolan verkar vara perfekt för mig och jag  har ju fortfarande ett halv år kvar att fundera, men ett djurgymnasium tänker jag iallafall gå på :)

[134643]
2015-06-28 11:24
#13

#12 Du svarar fortfarande inte på min fråga? Du tycker alltså att det är värt att gå 4 år, dvs 3 år på gymnasiet och sedan läsa ett år till efter gymnasiet när du kan bli klar på bara 3 år om du väljer att gå en naturvetenskaplig linje? :)

Annons:
SecretCraving
2015-06-28 11:53
#14

#13 Visst, jag skulle tycka att det skulle vara värt det, men om jag skulle gå i Ingelstad skulle jag ju få båda kombinerat :)

[134643]
2015-06-28 18:21
#15

#14 Jaha, så du läser alla naturämnena på naturbruk alltså? Det brukar ju inte vara så.

SecretCraving
2015-06-28 19:20
#16

#15 Jag kan säga att jag inte förstår mig på naturvetenskap/naturbruk, jag vet inte vad alla termer och alla ord betyder. Jag antog att det var samma sak, och vad jag läste kunde man genom naturbruk elr vad det nu var få naturvetenskapligbehörighet (vet inte heller vad som menas med det) Men jag får väl ta gymnasie-snacket med min studiehandledare sen, så jag får veta allt jag behöver osv.

Kadoor
2015-06-28 21:43
#17

#16 Naturvetenskap innebär fysik, kemi och matte kurser! Och naturvetenskapsbehörighet innebär att du får behörighet till att läsa utbildningar där de kurserna krävs för att komma in. 
Naturbruk är hur vi brukar naturen och hur vi använder djuren för olika ting, genom mat och produkter. Vi läste en naturbruks kurs i ettan, där fick vi läsa och lära oss om miljö och klimat, hur naturbruket såg ut förr i tiden och hur utvecklingen såg ut, sen såg vi dokumentärer och lite sådant. 
Vet inte om jag bara förvirrade det ännu mer haha.. Men det är en väldigt stor skillnad mellan naturbruk och naturvetenskap. Det finns ju naturbruks skolor, och då har den skolan ofta djurlinjer. Real är en naturbruks skola, och erbjuder t.ex. djurvård, häst och hund. Jag tycker att det är svårt att förklara. :/
Men för veterinär utbildning krävs det att du har läst naturvetenskap, alltså behöver du ha läst naturvetenskapskurser. Är inte helt hundra på exakt vilka kurser, men som sagt är det olika fysik, kemi och matte kurser. Du får kolla upp det.

Att prata med en studiehandledare är bra! :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

BettaSplendens
2015-06-29 10:03
#18

Jag har som mål veterinär, och jag ska börja naturvetenskapslinjen till hösten. Funderade först på att gå ett hästgymnasium med naturbruk men jag tycker det är bättre att vara klar med allt "slitjobb" först. Va beredd på att intagningen till veterinärlinjen är väldigt hög.

minbebis
2015-06-29 20:21
#19

Ingelstadgymnasiet har naturvetenskap med inriktning djursjukvård. Det är ett naturbruksgymnasium :)

[134643]
2015-06-29 20:34
#20

#16 Jag tycker absolut att du ska snacka med din syv, men jag skulle gissa på att hon kommer rekommendera en naturvetenskaplig linje om du säger att du vill bli veterinär! Det du behöver för att bli veterinär är grundläggande behörighet (som du får på naturbruk), och utökad behörighet med kurserna Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och matte 4 (som du får på naturvetenskapliga linjer).  Kolla vilka kurser du kommer läsa på linjen och om du kan lägga till något individuellt val, ev läsa en utökad kurs om det gör att du får rätt behörighet, när du hittar något intressant. På de flesta naturbruksgymnasium står det att du kan få jobb på veterinärkliniker och utföra grundläggande jobb så som rasta djur, fixa bandage, kolla sår osv, dvs inte veterinär, så var noga med det. Om det kanske hjälpte något? 😃

Annons:
Idakarrlsson
2015-06-29 21:22
#21

Jag är lika gammal som dig och vill också bli veterinär. Jag tänker gå naturvetenskap med inriktning natur på gymnasiet sedan ska jag gå själva veterinärutbildningen som är på 5 och ett halvt år. Ingelstorp blir du inte veterinär utan djurskötare eller liknande. Jag pratade med min syo om att gå på något naturbruksprogram (ex Ingelstorp) och om det gick att bli veterinär efter det. (Roligare med naturbruksprogram ist för vanlig naturvetenskap hahah) Men det var bara en omväg då du måste välja till massa och sådant. Om du vill bli veterimär så gå naturvetenskap och sedan vidare veterinärutbildningen.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

SecretCraving
2015-07-01 08:57
#22

#17 Aa, jag förstår det bättre nu 😃

#18 Ja, det skull ju vara bättre och mer praktiskt att göra så, och då det är svårt att komma in till veterinärutbildningen borde man ju gå en naturvetenskapslinje, men jag får som sagt ta upp det med min studiehandledare och se vad jag ska göra, är liksom kluven mellan två olika saker nu, haha 😃

#19 Är det faktist så?? 😃 Jag menar, så att det inte är naturbruk?

#20 Joo, jag förstår det bättre nu, och jag skall definitivt ta upp det med min studiehandledare då skolan börjar, velar mellan två olika saker, fast jag har ju fortfarande en tid att fundera om man säger så 😃

#21 Som sagt är det bättre för mig att välja naturvetenskap, men skall ännu kolla runt bland alla valmöjligheter och prata med min studiehandledare. Fast det som också gör det svårare för mig är ju att jag kmr från Finland, men till Ingelstad kan man iaf söka från Finland 😃

Upp till toppen
Annons: