Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 720 ggr
NordicSunset
6/27/15, 10:54 AM

Engelskt gymnasium

Okej, som det ser ut nu så vill jag gå på ett engelsktalande gymnasium här i Sverige. (Gick ut 8an nu så har 1 år kvar i grunskolan) Men en sak jag oroar mig för är språket. Jag förstår nästan all engelska, men jag kan inte prata flytande själv. Jag kommer ju för odligen börja förstå mer och mer under tiden jag går där men tänk om det blir jättesvårt för mig och jag är tvungen att byta mitt i allt? Tror ni att kommer bli svårt? Alltså så svårt att jag inte förstår någonting?

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
Farwuq
6/27/15, 11:22 AM
#1

Hör med någon som har erfarenhet fån det engelska gymnasiet. Gå t.ex. till studierektorn på gymnasiet och förklara och fråga, du kommer att bli mycket tryggare efter det.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[134643]
6/27/15, 4:53 PM
#2

Jag säger som #1, fråga någon som gått/går där. Jag känner faktiskt ingen som går på engelska skolan här i stan, så jag är inte så mycket till hjälp. Jag tror dock att de lägger upp undervisningen på att sådant sätt så att alla ska förstå, men så kan man ju fråga och sådär också.

Wenniz
6/27/15, 10:51 PM
#3

Europaskolan har väl en hel del språk där Engleska är en av dem? :) Att man alltså kan gå en linje där det talas/undervisas mestdels i engelska? :)

  • Nederlandse Kooikerhondje & Australian Cattledog -
NordicSunset
6/28/15, 11:00 PM
#4

#1 Tack för tipset! Jag ska göra så. :) #2 Tack! Ja precis, för jag antar att det kommer vara svårt i början men man lär nog förstå efter ett tag. Jag oroar mig inte för att inte kunna prata och förstå vad andra säger, det är bara det att jag är rädd för att inte förstå "skolord". Annars är ju allt som vanligt! #3 Vart ligger den? Det låter också bra! :)

Be the best version of you.

  • Zoella
Kadoor
6/28/15, 11:21 PM
#5

Ju mer man använder engelskan, både i tal och skrift, ju mer kommer du förstå och lära dig. Dessutom kommer du vänja dig! Och du har ju ett år kvar innan du ska börja gymnasiet, så du har ju ganska lång tid på dig att lära dig mer. För att lära dig mer engelska kan du kolla på engelska filmer/serier utan text eller med engelsk text, läsa engelska böcker, prata & skriva på engelska med kompisar, osv. :) 
Jag brukar inte prata engelska särskilt mycket men jag läser engelska i princip hela tiden, så jag blir bättre och bättre på det. Så det kommer gå lättare och lättare.
Är det något ord du inte förstår är det ju bara att kolla upp det dessutom. c:

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

NordicSunset
6/29/15, 11:25 AM
#6

#5 Ja precis! Jag läser väldigt mycket engelska lch så tittar jag på youtubers och serier utan text. :) Låter konstigt men när jag är ensam hemma pratar jag alltid engelska med mig själv. xD Ja det är sant! Men jag tänker mest på detta att om jag väljer naturvetenskap t.e.x och ska repetera huden (typ överhud, läderhud osv) så kommer jag ju inte förstå det, och då måste jag ha det i flosor typ för att lära mig.. Eller om jag ska lära mig ord som fotosyntes osv, ni vet skolord helt enkelt.

Be the best version of you.

  • Zoella
Annons:
Upp till toppen
Annons: