Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 821 ggr
Kadoor
2015-06-29 01:08

Kubitaltunnelsyndrom?

Hej! (visste inte vilken grupp jag skulle placera inlägget i) Publicerade detta i Hälsa iFokus också, men vill kolla här också om det är någon som har upplevt samma sak och kanske har mer kunskap kring det, och även då har tips när man ska göra någonting åt det.

Det är så att för en stund sedan, när jag gick för att borsta tänderna osv, så sträckte jag på mig och böjde då även armarna. I vänsterarmen stack det till i armen/fingrarna, och efteråt gjorde det lite ont i armen. Det är fortfarande så att det sticker till i fingrarna så fort jag böjer den, när jag sträcker ut den fortsätter det sticka i ytterligare några sekunder innan det slutar. Känner mig även lite halvt avdomnad i ring och lillfinger, det känns konstig att böja och röra på fingrarna.
Stickningarna känns ungefär som när man får en änkestöt, men inte lika kraftigt när jag bara böjer på armen. När det plötsligt stack till kändes det precis som en änkestöt. :)

Jag sökte runt lite och hittade att det kan vara att jag har ulnarisnerven i kläm, som orsakas av att det blir ett tryck på armbågsområdet(förstod jag det som). Detta verkade vara den mest logiska orsaken till stickningarna, eftersom att jag sover med böjd arm och även på den armen, plus att jag ofta lutar mig på/mot den armbågen, ligger ofta på sidan i sängen med vänsterarmen i madrassen. När jag sitter vid ett bord lutar jag mig automatiskt på den armbågen, så den får alltså utstå väldigt mycket tryck…

Tror ni det kan vara det? Eftersom att det dök upp nu ikväll har jag inte hunnit prata med mina föräldrar än, men får ta och göra det imorgon. Men jag vill kolla här och se om det är någon som har erfarenhet av detta och vet vad man kan göra!
Kan även nämna att jag har känt av en smärta i armbågen tidigare pga att jag lutar min så mycket mot den, sen har jag ett vagt minne av att jag kan ha upplevt stickningar i den förr.. Är inte helt säker på det dock.
Om ni tror att det kan vara någonting annat får ni gärna skriva det med!

Tack på förhand. ^^ 

Länk till sidan jag läste på, om någon vill veta: http://www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Handkirurgi/Handkirurgiska-diagnoser/Inklamning-av-ulnarisnerven/

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
Victoriastel
2015-06-29 15:51
#1

Jag troe att du har karpaltunnelsyndrom. Det är att alla de nerver osv som sitter i handleden ligger för trångt. jag länkar en sida här, jag tkr att du sk jämföra om de olika "syndromerna" och sedan beställa en läkar tid. Är du tjej el. Kille, det brukar vara vanligare hos tjejer för att man har smalare armar. http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Karpaltunnelsyndrom/

Victoriastel
2015-06-29 15:59
#2

Nu när kag sitter och läser låter det ju lika dant, kubital är kanske ett latinskt namn för karpal, men beställ en läkar tid iaf, man brukar lösa det med en enkel operation som släpper trycket på nerven.

Kadoor
2015-06-29 17:35
#3

Jag är tjej, eller aa kvinnlig kropp om man säger så. ^^ Okej, jag får beställa en läkartid då. Tack så mycket för hjälpen. :)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Upp till toppen
Annons: