Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 855 ggr
GemTwist
7/2/15, 5:08 PM

(X) överlevande unge

Hej, måste bara skriva av mig. Idag eller mer nyss så satt jag vid en allmän pool och kollade på mobilen. Helt plötsligt hör jag någon skrika något och jag kollar upp då kommer en kvinna med ett barn i famnen med en man springandes brevid. De frågade efter någon som kunde det "här", alltså hjärt och lungräddning jag som var några meter bredvid såg hur de försökte, och jag kan ju detta men visste inte vad jag skulle göra för jag hade inte varit med från början. De skriker ring 112 och jag är inte säker på om jag ska göra det eller någon annan. Helt plötsligt kommer en till man och börjar kolla puls och försöker skaka liv i ungen som ligger livlös på marken, helt plötsligt börjar han hosta och den här mannen vrider runt han så han hostar upp massa vatten. Samtidigt har två stycken ringt 112. Ingen vet vart föräldrarna är och efter ett bra tag kommer det ca fem vuxna från andra sidan poolen. Då har redan en stor folksamling bildats runt barnet. Det visar sig att mamman och resten av deras vänner (de var ca 15-20st) hade vilat i skuggan och inte kollat till barnet. Ungen skrek och folk bara stirrade på honom. Tillslut kom ambulansen och hjälpte till och ungen och pappan åkte in. Mannen som skakade liv i han visade sig vara brandman. Känner mig jätte konstig och sådär, men om jag hade gått fram hade jag inte kollat pulsen för jag trott de andra gjorde det när de hittade honom. Men varför gjorde jag inget…. Jag bara låg på min plats och kollade, med min mobil. Jag är jätte glad över att han överlevde. Men jag fick nästan en chock …

Annons:
GemTwist
7/2/15, 5:09 PM
#1

Det visade sig även att ungen sprungit och slagit huvudet och slutat i vattnet. Tänk om ingen hittat honom

Calcifer
7/2/15, 5:13 PM
#2

Det är inte alls ovanligt att man liksom "fryser" i en sådan situation, speciellt om man inte varit med om något liknande eller inte har någon som helst utbildning inom området. Absolut inget fel i det, och nu hade ju pojken sådan tur att han överlevde ändå.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Scorpio97
7/2/15, 6:15 PM
#3

Precis som #2 säger, så är det inte ovanligt att man får en chock och inte gör något alls i en sån situation. Jag tycker absolut inte att det är något fel med det, man kan inte rå för det. Man vet ju tyvärr aldrig hur man kommer reagera.

Det kan även vara bra att tänka på om man själv hamnar i en situation. Det är mycket bättre exempelvis att peka på en specifik person och säga "ring 112" än att säga "kan någon ringa 112?". Då undviker man att ingen ringer/alla ringer.  Det är enklare att följa tydliga instruktioner om man är i chock eller inte vet vad man ska göra. 

Tur att pojken överlevde i alla fall!


//Jessie

lollynonna
7/2/15, 8:41 PM
#4

Läste nyss på aftonbladet att en 6 årig pojke i helsingborg drunknade på en badplats. var det han?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

GemTwist
7/2/15, 11:53 PM
#5

#4 nej, den här killen var fem, stod i våran lokaltidning såg jag nu, och rätt många har delat den på fb

Upp till toppen
Annons: