Annons:
Etikettövrigt
Läst 802 ggr
MoaHermansson
2015-07-10 23:46

Raka/vaxa

Jag har alltid undrat om det är bäst att raka eller vaxa benen (då menar jag hur håren växer ut).  Om jag frågar folk så säger de alltid olika och jag vill verkligen inte få grövre eller mörkare hårstrån (om man ens får det av något av förslagen). 

Men om man inte vill att håren ska växa ut grövre eller mörkare, vad ska jag göra? Får typ panik varje gång alla säger olika!


Annons:
MoaL
2015-07-11 00:03
#1

Håren blir inte grövre eller mörkare vid någondera metod, men man kan uppleva hårstråna som grövre/mörkare vid rakning eftersom håren när de växer ut är rakt avskurna. Det är samma som gör att ens hår känns tjockare när man klipper av det, och det är för att man då har klippt bort alla nötta och naturligt avtunnade toppar.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaHermansson
2015-07-11 00:25
#2

Okej, tack :)

Så jag kan tex raka mig i ansiktet utan att det blir någon skillnad? Inte för att jag hade tänkt göra det men som exempel.


MoaL
2015-07-11 00:47
#3

Ja, det påverkar inte hårets naturliga tjocklek/färg. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

enfrämling
2015-07-11 10:10
#4

Efter rakning så växer håret ut igen efter bara ungefär två dagar. Men med vaxning kan det ta över två veckor innan håret växer ut. :)

MoaHermansson
2015-07-11 12:30
#5

Tack för alla svar :)

Jag har en fråga till. Om jag ska vaxa, vad ska jag använda? har provat vaxremsor från veet men det funkade inte, eller så gjorde jag fel, det var ganska länge sen.


enfrämling
2015-07-11 18:24
#6

Therese Lindgren på youtube gjorde en video om just vaxning bara för nån dag sen.  Ta och kicka in den 🙂

Annons:
MoaHermansson
2015-07-11 20:15
#7

#6 Har kollat på den redan :)


fsigge
2015-07-11 22:22
#8

#5 vad var det som inte funkade?

Frida

Unibrow
2015-07-11 22:33
#9

TS, veet funkar bäst om du gnuggar så det blir riktigt varmt, sedan styker du medhårs på och drar skitfort av det. Lägger du talk under är det lättare att få med allt hår dessutom. Annars kan du använda vax du värmer i micron tex. Jag använder hårt vax, samma jag har till bikinilinjen. Det enda som gäller då är att inte bränna sig eller tveka då man drar för då stelnar det. (vilket är ganska jobbigt att få bort). Det finns också vax man lägger tygremsor på och drar, eller så epilerar du helt enkelt.

MoaHermansson
2015-07-12 01:54
#10

#8 Håren försvann inte :/


MoaHermansson
2015-07-12 01:56
#11

#9 Var kan man köpa sånt vax man värmer? Är det dyrt?


Unibrow
2015-07-12 22:20
#12

#11  Det finns både dyra och billiga, men jag köper till exempel mitt Brasilian Wax från kicks, och då blir det mycket billigare än att gå till salong. Om du verkligen vill spara alla pengar du kan så kan du göra eget sockervax, vilket blir som en liten klump man drar ut över håren och rycker bort. En sats sockervax på ca 5 dl socker brukade räcka 3 gånger för mina ben. Det enda är väl att det är lite tidskrävande och kan vara svårt att få till vilket är varför jag valde att börja epilera istället, men det är definitivt värt det om du har orken

Upp till toppen
Annons: