Annons:
Etikettfamiljen
Läst 1936 ggr
Anna O.
7/14/15, 8:34 PM

Vad ska jag göra?

Hej, jag vill ocj behöver verkligen mitt barnbidrsg men mina föräldrar vägrar ge mig det. Jag har frågat flera gånger men dom vägrar. JAG vet att jag måste betala kläder, O annat och försörjs mig själv. Jag har sagt att jag kan betala allt förutom maten själv. Jag tycker det är kul att kunna ta eget ansvar, jag köper sågspån, hö och så till mina marsvin även om mina föråldrat säger att dom kan det. Jag vill verkligen ha mitt barnbidrag för jag får knappast beställa eller köpa något av mina föräldrar, bli så trött. Har sagt flera gånger att jag inte heller vill bo hemma för att jag inte trivs, det gör Jag inte heller. Jag har sovit hos en kompis, och folk i min släkt det senaste men jag måste hem. Men vill verkligen inte vara hemma. Blir så trött, jag vet inte vad jag ska göra. Vill ju kunna köpa nya kläder blandannat.

Annons:
jossan...
7/14/15, 8:41 PM
#1

hur gammal är du?

Gud vad bra jag stavar…

Anna O.
7/14/15, 8:49 PM
#2

14 #1

jossan...
7/15/15, 12:08 AM
#3

nja men som 14 åring kan man inte riktigt begära barnbidraget, varför behöver du det?

Gud vad bra jag stavar…

Rita-S
7/15/15, 8:11 AM
#4

Barnen har inget juridisk krav på barnbidraget. Barnbidraget tillhör föräldern och är öronmärkt att hjälpa ekonomisk till ett barn. Många föräldrar väljer ge barnbidraget direkt till barnen för att barnen själv då kan köpa kläder, smink, toalettartiklar och annat utöver maten men det har man då alltså inget krav på själv.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Anna O.
7/15/15, 10:10 AM
#5

Jag behöver det för att jag aldrig får något av mina föräldrar rent ut sagt. Min pappa sa att jag skulle få testa halva barnbidraget och få 500, förra månaden men jag fick aldrig något. Jag måste ju kunna få köpa nya saker också.

jossan...
7/15/15, 10:39 AM
#6

#5 jag tvivlar på att du aldrig får något? du har inga kläder? ett rum? mat? djur?

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
Rheen
7/15/15, 10:44 AM
#7

Kan du inte arbeta hemma, eller var som helst och tjäna ihop egna pengar? De pengar du själv samlar in måste du ju få köpa och använda lite hur du vill? Jag förstår om dina föräldrar inte vill ge ditt barnbidrag, men att du måste gå runt och fundera så här känns ju lite besvärligt.

~ Rheen.

Anna O.
7/15/15, 10:46 AM
#8

Självklart får jag mat och saker ibland. Men det är inte ofta jag får köpa något, igår skulle vi beställa några saker från Nelly.com med min mamma. Då blev hon bara sur av någon anledning på min storebror, så sa hon att vi aldrig var nöjda. Jag hade ju inte gjort något. Så nu får jag inget från Nelly bara för att han gjorde något, men hon tog ju ut det på mig?

Sugar Mist
7/17/15, 2:00 AM
#9

Oj.. Oj.. Oj.. Jag kan ju säga att när jag flyttade hemifrån(vid 16 års ålder) och fick sköta allt själv kan jag ju säga att barnbidraget på 1050kr knappt hade räckt till mat, och du får då utöver maten saker, rum, kläder, du får djur, saker till djur och liknande.

Jag vill verkligen, verkligen, verkligen inte vara sådan men uppskatta det du redan har och ta inte allt för givet, man får sig en snärt på näsan i riktiga livet då.

-

[MikeW]
7/17/15, 3:06 AM
#10

Barnbidraget har du tyvärr ingen rätt i att ha om inte dina föräldrar ger till dig. Så det finns inget du kan göra åt det.. Har du frågat dina föräldrar om du kanske kan få månadspeng eller något?

Anna O.
7/17/15, 8:51 AM
#11

#10 Ja, jag skulle få 500 i månaden men jag har inte ens fått det även om jag påminner dom.

[Devya]
7/17/15, 11:42 AM
#12

Kanske skaffa ett sommarjobb? Klipp gräsmattan hos grannen, vara barnvakt åt några släktingars barn eller något?

Barnbidraget har du inte på det viset någon rätt till. Det är dina föräldrar som ska få de pengarna och inte du. Så är det bara men det du kan göra är att försöka skaffa dina egna pengar.

jossan...
7/17/15, 11:49 AM
#13

"jag skulle få 500 i månaden men har inte ens fått det" Du låter som att du tar saker för givet och dina föräldrar (som det låter) kanske inte har råd att ge dig en såpass stor månadspeng, och då måste du komma ihåg att om det inte ska bli orättvist så måste dom ge det till din bror också… Och om du nu vill ta ansvar så kan du låta dina föräldrar betala för mat och så till dina djur, så kan du skippa det och ta pengarna till något dom inte köper till dig… jo juste vart får du de pengarna ifrån?

Gud vad bra jag stavar…

Annons:
Anna O.
7/17/15, 12:53 PM
#14

Det var mina föräldrar som sa till mig att jag skulle få det, jag hade inte frågat om det..? #13

Rheen
7/17/15, 2:20 PM
#15

Men kan du inte fråga dem om en mindre summa i t.ex. Veckan om du hjälper till hemma? Prata med dem. c:

~ Rheen.

[Devya]
7/17/15, 4:02 PM
#16

#15 Hjälpa till hemma ska man göra utan att få betalt för det ju. =p

Rheen
7/17/15, 4:56 PM
#17

Jo, det är klart, #16. Men det är nog inte många tonåringar som frivilligt går runt och utför alla sorters sysslor utan att få en liten belöning. (Eller utan att bli tillsagda för den delen) TS kanske kan hjälpa till mer än vanligt där hemma, eller göra saker som hon annars inte gör mot en liten slant. c;

~ Rheen.

Flöffo
7/18/15, 3:36 PM
#18

Det kanske är så att dina föräldrar hel enkelt glömt bort det? Min mamma hade också lovat mig veckopeng när jag var mindre, men sen hade hon glömt bort det eftersom jag aldrig påminde henne. Det var inte fören i 7:an som jag tog tag i det och påminde min mamma och vi kom överens om att jag skulle månadspeng när det var möjligt. 

Så du kan väl ändå diskutera med dina föräldrar och se om de kan börja ge dig lite pengar ibland. 500 kronor i månaden är ju ändå ganska mycket, så man kan ju börja med lite mindre först och sen öka om dina föräldrar är okej med det. Fråga dem.

//Flöffo

noraa
7/18/15, 6:35 PM
#19

1050 kronor räcker inte till något. var glad att du har föräldrar som försörjer dig och lägger ner så mycket mer än 1050 kronor på dig. :)

Blixtie
7/19/15, 12:37 AM
#20

Jag började få mitt barnbidrag när jag var 14 år, men jag har alltid varit sparsam och "snål". Jag fick stå för mobilräkning, en del av kläderna och annat smått och gott jag ville unna mig. 

Nu är jag 20 år gammal och har bott själv i lägenhet i 2 år. När jag har betalat hyra, el, mobilräkning, internet… + alla andra räkningar + budget för mat så har 400-500 kr/månad att lägga på kläder och ca 400 kr/månad att lägga på nöjen. Lever så snålt det går på runt 6000- 6500 kr/månaden ibland mindre trots att jag har jobb. 🙂

Jag anser därför att 1050 kr räcker långt 🙂

Annons:
Aleya
7/19/15, 11:34 AM
#21

När jag var i din ålder fick jag 150 kr. När jag var 16 fick jag 500.

Ärligt så tycker jag att du kanske borde lugna dig lite TS.
Det kan vara så att dina föräldrar inte har så bra ekonomi som du tror, och sen att få hela barnbidraget då man är så ung är lite väl saftigt. Så 500 borde räcka långt.

Jag förstår om det inte är kul när det inte blir som man vill. Men klokast är att fråga varför du inte fått pengarna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Anna O.
7/19/15, 12:42 PM
#22

Vi pratade om det igår och jag ska få 500 i månaden, sen om jag kan inte köper skit oså så ska vi kolla med barnbidraget.

[Tilde]
7/19/15, 1:14 PM
#23

Är jag den enda som tycker att mat, rum och kläder är en självklarhet? Man skaffar väl ändå inte barn om man inte har råd med sånt från början! Det är föräldrarnas ansvar att ta hand om sina barn ekonomiskt vare sig man har barnbidrag eller ej. Kläder och nöjen ska barnen absolut få ha råd med men detta behöver inte kosta mer än någon hundralapp i månaden liksom. Jag tycker det är bra att lära barnen att ta lite ekonomiskt ansvar genom månadspeng som de får spendera lite som de vill. Tar pengarna slut får de stå ut till nästa månad och lära sig hur man spenderar dem på rätt sätt :) Det är bra att lära dem att spara ihop till saker, för det kommer de att behöva när de flyttar hemifrån.

[Devya]
7/19/15, 1:16 PM
#24

#23 Klart det är en självklarhet men jag tycker också det är en självklarhet att om barnet vill ha egna pengar så kan hon/han skaffa ett litet jobb vid sidan om som att klippa gräsmattor, ta hand om andras barn eller göra som jag gjorde, städa andras hem för en liten slant i månaden.

[Tilde]
7/19/15, 1:22 PM
#25

#24 Är man 14 år tycker jag inte att man ska behöva jobba. Däremot bör man hjälpa till hemma, t.ex. tömma diskmaskinen/diska, klippa gräset, dammsuga, plocka ogräs, osv.

Jag hade dessutom inte vågat lämna mina barn ensamma hos en 14-åring. 🤐

hannaj98
7/19/15, 1:38 PM
#26

Det är för det första inte alltid så lätt att få ett jobb när man är 14. Det beror mycket på vart man bor. Dessutom kan det bli alldeles för mycket för många som redan kämpar med skolan. 

Barn har inte rätt till att få sitt barnbidrag själv. Barnbidraget räcker inte ens till mat och husrum som föräldrar betalar. Däremot så har föräldrar försörjnings skyldighet, så kläder och vissa andra nöjen ska man som barn få, vare sig man själv får hålla koll på pengarna eller om sina föräldrar gör det. Men 1 050 kronor i månaden har de ingen skyldighet att ge dig för kläder och nöjen. 

Jag känner inte dig, men jag vet att många tror att de gör av med mindre pengar än vad de gör när de inte själva har kontroll över ekonomin, medan vissa faktiskt inte gör av med mycket alls. Jag skulle rekommendera att du sätter dig och räknar på hur mycket pengar du gör av med en vanlig månad. Räkna på vad djurens mat och övriga djur kostnader blir varje månad. Kläder du nyligen köpt, om du varit och fikat/ätit på stan och andra nöjen. Visa det sedan för dina föräldrar och fråga om kostnaderna du skrivit verkar stämma, utan att låta klagande eller be om mer pengar. På så sätt kan du få en riktig uppfattning om hur mycket pengar du gör av med.

[Devya]
7/19/15, 1:53 PM
#27

#25 Det finns en massa saker man kan göra om man är bara villig. Jag lyckades hur bra som helst att hitta jobb då jag var 13 år gammal och på den tiden bodde jag i en riktigt liten by. 

Jag tycker inte att det finns några problem med att låta en 14 åring arbeta. Det betyder ju inte att hon ska jobba 8 timmar varje dag utan kanske jobba ett par timmar i veckan. Det har nog inte skadat någon och nu då det är sommar så har man ju inte skolan att tänka på. 

Säger bara att det finns ju det alternativet, att söka efter ett litet jobb och man kan ju fråga vänner och släktingar.

Annons:
[TanatosNyx]
7/19/15, 10:48 PM
#28

När jag var i din ålder fick jag ta hand om mitt barnbidrag själv och fixa allt utom mat för dessa pengar. Detta var en enorm möjlighet för mig, jag lärde mig snabbt att handskas med pengar.

1050:- är tvärt emot vad många säger här mycket pengar.

När du fyller sexton kommer barnbidraget att övergå till studiebidrag i stället, det har jag för mig att man har rätt att få ha hand om själv. Om dina föräldrar inte ger med sig så håll ut tills dess. Men försök lyfta fram för dina föräldrar att det är en bra livserfarenhet att handskas med pengar innan du flyttar hemifrån, i stället för att säga (tjata?) om att köpa kläder. 🙂

Upp till toppen
Annons: