Annons:
Etikettundersökningar
Läst 2466 ggr
Corgitok
7/14/15, 11:46 PM

Hemligheter bakom donken?

Jag har sökt och kollat på flera ställen om hur mcdonalds mat görs. Mest på Youtube om hur det slaktas och vad som händer med maten. De visar att djuren mår dåligt och lider. Men donken säger motsatsen. De säger att de är duktiga, följer lagar o miljökrav och slaktar snällt. Men nästan alla andra säger motsatsen.

Vad vet/tror ni/ hör ni? Jag tror  inte på Mcdonalds utan  tror att de bara vill smöra och få pengar då de är ett enormt företag som inte vill gå i konkurs. 

Alla åsikter är tillåtna och här tåls kritik. 🙂

Edit: Jag ändrade meningarna lite.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
hannaj98
7/14/15, 11:50 PM
#1

Jag har hört från många att iaf kycklingen halal slaktas, vilket Mc donalds inte vill erkänna. Sen om det är bra eller dåligt har alla sina egna åsikter om. 

Edit: Sökte lite och kycklingen är halal slaktad. Det står på Mc donalds hemsida att deras kyckling kommer från Danpo som är ett danskt företag. Och Danpo är öppna med att deras kyckling halal slaktas.

Rafflan
7/14/15, 11:51 PM
#2

Är det du kollat på svenskt eller i alla länder?

För vi har ju olika regler i olika länder, jag tror svenska McDonalds är MYCKET bättre än tex amerikanska McDonalds.

Men tror dem är lika "dåliga" som alla andra liknande kedjor ^^,

Corgitok
7/15/15, 12:01 AM
#3

Jag har googlat på engelska så jag det därför inte vilka det är som skrivit och gjort videosarna. #2

Ja, Sverige verkar vara bra med djur, men  vet ju inte säkert hur McDonalds egentligen gör när de slaktas.

Jag såg på youtube  att de var hundratals kycklingar i ett litet område som oroligt försökte fly när en stor maskin gjorde "sönder" kycklingarna ont och hemskt.  Håller tummarna på att det inte är sant!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Valkyrija
7/15/15, 12:05 AM
#4

Halal är ju förbjudet i Danmark? 🤔😮

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

hannaj98
7/15/15, 12:10 AM
#5

#4 Nej halal är inte förbjudet i Danmark. Kosher slakt är förbjudet i Danmark. Halal slakt får ske med bedövning, därför är det inte förbjudet till skillnad från Kosher. Samma gäller i Sverige.

Rafflan
7/15/15, 12:25 AM
#6

#5 på flera djurarter i sverige är hala slakt och svensk slakt den samma, vi bedövar dem och avblodar dem…

Annons:
hannaj98
7/15/15, 12:34 AM
#7

#6 Ja i princip, förutom att djuret inte är vänt mot Mecka och vi ber ingen bön på "vanlig" slakt. Jag har inget alls emot Halal sålänge djuret är bedövat. Det stör mig bara att de vägrar erkänna att de säljer halal slaktat kött.

Rafflan
7/15/15, 2:41 AM
#8

#7 fast är det verkligen halal slaktat vi säljer då i sverige? för om vi gjorde det borde ju McDonalds snarare göra reklam för det då fler kan äta av deras kött, båda av religion och icke religion. Och halal slaktat kött borde vara dyrare då det tar längre tid…

LouiseKW
7/15/15, 11:57 AM
#9

#7 & #8 Nästan allt kött i Sverige är en form av halal slakt förutom att djuret inte är vänt mot Mecka och vi ber inte en bön. Vi bedövar och avblodar djuren. Grisarna gasas om jag inte minns fel. 

Danpo som levererar kycklingen till McDonald, halal slaktar kycklingarna. När det gäller nötköttet så impoterade McDonalds ifrån Tyskland men tror dom har ändrat det nu.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

hannaj98
7/15/15, 12:23 PM
#10

#8 Det tar inte mycket mer tid eftersom de behöver inte be för varje kyckling. De behöver bara säga "I Guds namn, Allah är den störste" (fast på Arabiska) om jag inte minns fel,  när de börjar och avslutar slaktningen.

Vet inte riktigt varför faktiskt varför det är billigare men nästan alla de billigare märkena använder halal slakt. Som t.ex Eldorado, ICA Basic, Ivars, Hannes, Willys och X-tra, och tydligen McDonalds. Däremot använder "finare" märken, som Kronfågeln och Guldfågeln, inte halal slaktad kyckling. 

Ja egentligen borde det kanske ses som positivt eftersom även muslimer kan äta den. Men det finns mycket fördomar mot halal slakt. Det är många som inte vet vad det är, många tror att djuret inte får vara bedövat under halal slakt vilket är en väldigt liten del av muslimer som tycker. Och de halal slaktade som inte varit bedövat säljs inte i Sverige eftersom det är emot våra lagar.

Rafflan
7/15/15, 12:42 PM
#11

#10 priset avgörs ju också om det är svenskfött och svensk slaktat eller inte, utländskt är ju billigare också…

Cazzos
7/15/15, 10:51 PM
#12

Alla såna där videos är oftast från utlandet där djuren behandlas otroligt dåligt.
Däremot är Sverige inget änglaland heller, finns extremt mycket brister inom djurhållning och liknande. McDonalds i Sverige är dåligt på sina sätt, men säkert "bättre" än t.ex. amerikanska donken.

Gillar dock att här i Sverige så försöker de gå ut med miljövänlighet, att de stöttar svenska bönder och allt vad det innebär 🙂

Det är klart att de säger att de är bra på det dem gör. Men inget företag är perfekt! Turligt nog så kan vi som konsumerar välja att sluta stötta företag som inte är bra 🙂


Rafflan
7/16/15, 1:36 AM
#13

#12 kan du nämna ett företag som är perfekt?

Annons:
hannaj98
7/16/15, 2:00 AM
#14

#13 Hon skrev ju "Men inget företag är perfekt!" Varför ska hon då nämna ett företag som är perfekt när hon anser att det inte finns något?

Rafflan
7/16/15, 3:35 AM
#15

#14 för hon skrev "Turligt nog så kan vi som konsumerar välja att sluta stötta företag som inte är bra", om alla har något dåligt, hur avgör vi då vilket företag vi ska stötta? dem som bryr sig om människor? eller dem som bryr sig om miljön? eller dem som bryr sig om djuren?

Elinmatsdotter
7/16/15, 6:05 AM
#16

Finns ju småpruducenter som bryr sig om alla tre aspekter, problemet är att konsumenter är inte beredda att betala för kött och grönsaker som man brytt sig om. Det är ju lättare att åka till Ica där allt är samlat än att köpa kattlåda höst och vår på en gård grönsaker på en annan ost på en tredje osv. Och iochmed att konsumenterna inte är beredda att betala vågar ju inte producenter satsa och starta företag så vi får mer närproducerat än som det är i dag där man kan behöva köra runt länet efter bra mat och på så sätt förstöra miljön. Just nu har samhället stagnerat i ett moment 22.

_Fisken
7/16/15, 6:31 AM
#17

På tal om just "mat" från donken.
Jag fick hicka när jag såg kalori-innehållet i en stor pommes från McDonalds. Dryga 1800kcal. Det är snäppet under vad man behöver för en hel dag! För många såna per vecka så blir man nog ganska rundlagd snabbt. Dessutom är ju pommesen mer eller mindre utan näring.

Mycket står på baksidan på det där papperet de lägger på brickan.

Elinmatsdotter
7/16/15, 6:41 AM
#18

Hick!😨

Cazzos
7/16/15, 12:23 PM
#19

#15 Det är ganska självklart vad som är dåligt hos ett företag. Du skriver, "hur avgör vi då vilket företag vi ska stötta? dem som bryr sig om människor? eller dem som bryr sig om miljön? eller dem som bryr sig om djuren?" Varför ska du välja bara ETT företag att handla från? Det är väl klart att om det finns tre företag som tar hänsyn till respektive sak du nämnde så handlar man ju från dem. Om det är det man vill.


Rafflan
7/16/15, 12:52 PM
#20

#16 nu snackar vi ju dock restauranger/matkedjor? om jag väljer att köpa en bit kött kan jag välja svenskt ekologiskt eller köpa direkt från en bonde i området. Men berätta för mig en restaurang som bryr sig om att återvinna allt man kan återvinna, där allt kött är köpt från en bonde i närområdet, där alla importerade saker kommer från förhållanden där arbetarna har bra arbetsvillkor, osv.

#19 fast vad då "tar hänsyn till respektive"? ska jag köpa ris ska dem ju ta hänsyn till båda miljö, bry sig om arbetarna och har dem djur ska dem ju bry sig om djuren också?

Annons:
Cazzos
7/16/15, 2:07 PM
#21

#20 Jag tog det som ett exempel. Om ena företaget bryr sig om miljön, jättebra. Företag 2 bryr sig om djuren, jättebra. Företag 3 bryr sig om människornas arbetsvillkor, jättebra.

Absolut att ens påse ris (eller vadsomhelst) ska ha tagit hänsyn till djur, människa och miljö, men det är inte alla företag som kan erbjuda sådana certifieringar. Certifieringar kostar pengar men alla företag som har en certifiering brukar ha i åtanke att försöka få en annan och lösa de ekonomiska resurserna kring det.

Om en produkt är Fairtrade men inte certifierad ekologisk så får jag inte dåligt samvete om jag köper den, och vice versa. Man visar fortfarande att man vill ha produkter med bra bakgrund och det är det vi konsumenter är till för :)


Tjohalia83
7/16/15, 2:18 PM
#22

#17 Det är fortfarande massor med kalorier i en stor pommes men inte 1800 av dem. Det är 445 kcal eller 1871 kJ (kilojoule). Ibland lyckas jag också läsa av kJ istället för kcal och tappar hakan i backen. 🙂

_Fisken
7/16/15, 2:37 PM
#23

TACK!  Gud va pinsamt. Det var en annan storhet jag tänkte på som hade 1:1 fast deras beteckning var helt olika! Jag såg också kJ men var bergfast på att det var 1:1 relativt kcal.

Va bra. Då kan man mumsa på en mellan-stor ialla fall då…

Tjohalia83
7/16/15, 3:03 PM
#24

#23 Bort med skämskudden! 🙂Ska det nu vara två olika enheter för energiinnehållet i mat så tycker jag att vi kan få ha rätt att bli lite förvirrade då och då. 🍸

Rafflan
7/16/15, 6:08 PM
#25

#21 men det är ju samma att köpa från McDonalds som göra vissa saker bra och andra mindre bra, om det nu är okej att köpa ris som är bra på ett sätt och mindre bra på ett annat sätt?

För vi snackar ju om McDonald och då skrevs det högre upp "turligt nog så kan vi som konsumerar välja att sluta stötta företag som inte är bra", men eftersom inget företag är perfekt är det ju inte McDonalds bättre/sämre än någon annan?

Cazzos
7/17/15, 10:53 AM
#26

#25 Det jag menar med den meningen är att det är upp till var och en att bestämma vilka företag man anser vara bättre respektive sämre. Har man mycket att säga om ett företag ska man kunna grunda sina åsikter i sanningen. Sen hur mycket sanning man kan få via internet är en tolkningsfråga men det är också upp till en själv vad man vill tro på och tycka om :)


[KB46ghx]
7/17/15, 12:44 PM
#27

Så länge det smakar gott så kan det väl kvitta

Annons:
Cazzos
7/17/15, 10:35 PM
#28

#27 Men det gör det inte, då tänker du endast på vad du själv behagar och det hjälper inte nån i längden.


Rafflan
7/17/15, 10:54 PM
#29

#28 det var förvirrande? jag trodde vi redan konstaterat att McDonalds är lika illa som andra matkedjor/restauranger, och ibland måste man ju kunna äta utanför hemmet :)

Upp till toppen
Annons: