Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 1834 ggr
swapp
2015-07-17 17:22

Börja gymnasiet som 19

Av olika anledningar så började jag ej gymnasiet när jag var 16, som man brukar. Nu har jag dock kommit in på en gymnasieskola och kan börja där i höst, och det känns ju bra. Men jag är rädd att jag ska känna mig för gammal, och inte passa in bland 15 och 16åringar som förmodligen kommer gå i min klass. 

Jag är 19, alltså är det sista chansen för mig om jag vill gå gymnasiet. Känns synd att sumpa den chansen… Men vad tror ni - kan jag passa in och trivas och hitta kompisar trots åldersskillnaden? Eller kommer det bli svårt om jag är mycket äldre? Jag har ganska svårt att prata med folk också i början när man ej känner varann…

Annons:
Calcifer
2015-07-17 17:29
#1

Det tror jag inte. Var öppen för det bara. Jag har gått på universitet och språkskolor utomlands där åldrarna varierat rejält. Det har aldrig varit något problem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
2015-07-17 17:35
#2

Det kommer säkert gå bra

Gaara
2015-07-17 17:38
#3

Så stor åldersskillnad är det ändå inte så det kommer gå fint. :) När jag började gymnasiet så hade vi flera stycken i klassen som var 17 år. Menar bara på att det är ett år närmre din ålder. Och när min bror började gymnasiet så hade han en klasskompis (Som blev vår inneboende då) som var lika gammal som dig då. Och han hade i alla fall inga problem med att trivas med klasskamraterna. :)

Scorpio97
2015-07-17 17:39
#4

Vi har en som är ett år äldre och det var aldrig något problem. Har även en kusin som började gymnasiet när han var arton (skulle fylla nitton samma år) och han säger att det inte märktes särskilt mycket. Snarare blev han mer populär när dom andra insåg att han hade körkort i ettan och fick handla på systemet i tvåan, men det kanske inte bara kan ses som positivt. Han är dock otroligt social och kommer överens med i princip alla.

Jag börjar tredje året i höst, och jag tror inte det är några större problem. Upplever att mognadsgraden varierar ganska rejält i min klass så en nittonåring hade utan problem kunnat passat in också. Men såklart beror det mycket på klassen också.

Jag är ganska reserverad och umgicks ganska lite med övriga klasskompisar i ettan. Nu i tvåan hittade jag några som jag umgås med ibland på håltimmarna samt sitter med i klassrummet. Men det är något jag själv är nöjd med, det är mitt egna val. Men det går alltså att få kompisar även om man är ganska tystlåten och inte riktigt "bjuder in", även om det såklart är enklare och går fortare om man vågar ta kontakt själv också. Men man kan ju avvakta lite i början om det känns bättre, sen kan man börja ta kontakt med dom personer man anser vara intressanta. Fördelen är ju att dom flesta inte kommer känna varandra, alla är i samma situation. Vi satt tillsammans på lunchen hela klassen dom första dagarna, och då lär man också känna varandra. 

Sen är det ju inget som säger att man måste hitta kompisar i sin egna klass. Finns ofta parallellklasser och man kan få kontakt med personer från andra klasser (eller utanför skolan) också. Vi hade mycket samarbete med natur, teknik och samhälle (går ekonomi själv) så det är många i min klass som blev kompis med folk då.

Men jag tror säkert att det kommer gå bra för dig! (: Tyckte också det var läskigt i början, men det gick bra ändå. Hoppas du kommer trivas i din nya klass!


//Jessie

Fridaaaa
2015-07-17 17:44
#5

Det är inte så stor skillnad och börjar man t.ex på högskola skiljer sig åldern markant mellan klasskamrater i regel :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hoseok
2015-07-17 17:47
#6

Jag tog studenten förra året, året jag fyllde 21. Det var inga som helst problem för mig att trivas med mina några år yngre klasskamrater. Eller ja, det var inte åldersskillnaden som inte fick mig att trivas, i alla fall! Oroa dig inte, det kommer gå bra.

Annons:
swapp
2015-07-17 17:57
#7

Tack för era svar, känns lite bättre Glad. Kommer gå hästlinje så då har ju alla något gemensamt och kan relatera till hästerfarenheter och sånt, så då kan man ju alltid hitta nåt att prata om i början i alla fall.

Fast det känns ändå jääätteläskigt för mig för jag har varit isolerad under sån lång tid och har nästan blivit rädd för människor😐

Hoseok
2015-07-17 18:05
#8

#7 Vet känslan! Men när man kommer in i rutinerna så brukar det kännas bättre efter ett tag.

noraa
2015-07-18 18:39
#9

förmodligen kommer du att känna att dessa personer är omognare än dig. men tycker inte det ska låta dig stoppas! plugga , gå klart gymnasiet. vem vet kanske finns nån där i klassen som är lika mogen som du.

[MikeW]
2015-07-18 18:47
#10

En kompis i min klass är 19 och går i ettan med oss. Han har inga problem att ha vänner och allt. Ålder spelar ingen roll tro mig, vad som spelar roll är hur du och dom andra i klassen är. Ålder spelar ingen roll.

Fridaaaa
2015-07-19 09:18
#11

#9 Fast mognad har ju inte alltid med åldern att göra, speciellt inte när det skiljer så pass lite.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

noraa
2015-07-19 11:51
#12

#11 jag vet drf jag sa att hon säkert hittar någon mogen i sin klass. att en hel klass på 99or ska vara mogna …njaaaaa tvek. från 15-16 till 19 förändras man mentalt riktigt mycket, så det kommer kännas som en skillnad ändå.

Fridaaaa
2015-07-19 12:47
#13

#12 Men är ju det jag skrev att det är ju inget med den lilla åldersskillnaden om personerna är mogna eller inte, ingen skillnad om hon går i denna klassen eller om hon hade gått med jämnåriga kring mogenhet ;)
Jag går t.ex på högskola, skiljer en hel del, och många som är yngre som är mer mogna än vissa äldre och tvärtom :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
zlarviig
2015-07-19 17:18
#14

Jag har en kompis i min paralellklass som är 21 (går i 2:an) och ingen tänker ens på att han är äldre än oss. Finns också tvillingbröder i min klass som är 21, dom håller sig mest med varandra men det är liksom inget man bryr sig om eller tänker på att dom är äldre. Så du behöver inte oroa dig :)

Upp till toppen
Annons: