Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1395 ggr
[Tilde]
2015-07-18 11:59

Vad hade ni gjort?

Okej, vet att de flesta här är tonåringar och kanske inte kan sätta sig in i situationen helt, men detta är nog det forum jag känner att man får bäst respons på. 🙂

I alla fall… Jag studerar Grafisk design nu på högskola, men blev sjuk under läsåret och hamnade efter. Jag har nu ett par saker att ta igen under sommaren men jag har en sådan extrem ångest över det! Jag blir sönderstressad bara jag tänker på skolan och jag vill verkligen inte att sommarlovet ska ta slut… Börjar i princip gråta och vill låsa in mig när jag tänker på skolan och allt jag måste ta itu med. Att vår lärare är en "häxa" gör inte saken bättre heller… Om jag inte gör dessa uppgifter bra nog kan jag ändå inte fortsätta på utbildningen. Detta borde ju vara en motivation att göra mitt bästa men jag vill verkligen inte göra uppgifterna - jag har ingen inspiration eller lust att hålla på med grafisk design på detta sätt. Det känns verkligen som om man inte borde känna så om en högskoleutbildning. Jag menar, detta är ju vad jag skulle hålla på med i framtiden?!

I natt drömde jag att jag beslutade mig för att hoppa av och börja jobba istället, för att spara ihop pengar till att bli hundtränare eller ha mitt egna hunddagis. För det är vad jag egentligen vill hålla på med. Det är dock inte så mycket pengar i sånt och det känns ju tryggt att ha en utbildning att falla tillbaka på om man verkligen behöver ett lite bättre jobb. PLUS att jag har tagit studielån och det vore inte speciellt kul att ha gjort det i onödan. Men samtidigt är det ju mitt liv och mitt beslut och jag vill inte tillbringa mina vuxna år på ett arbete jag egentligen inte vill göra bara för jag var för rädd att gå efter mina drömmar. 

Vad hade ni gjort? 😕

Annons:
[.Victoria.]
2015-07-18 12:09
#1

När du är färdigutbildad, finns det stor efterfråga på ditt yrke då? Jag vet att i Stockholm finns det manga som vill ha dogwalker så det går att gå runt på.

[Tilde]
2015-07-18 12:19
#2

#1 Utbildningen är väldigt bred så det ska inte vara så svårt att få jobb. Frågan är bara om man får jobb med just det man vill hålla på med (t.ex. layout i tidningar eller design av hemsidor, osv.). Jag kan dock inte riktigt se mig själv jobba med sånt "resten av mitt liv"… 

Jag bor i Köpenhamn och passar redan hundar på min fritid, vilket nu har blivit mitt sommarjobb. Jag bryr mig inte så mycket om pengar - behöver bara nog så jag kan klara mig liksom. Jag hade inte tänkt att bli miljonär på hundar direkt, men jag är osäker på om efterfrågan är så stor just här. 🤔 Hundträningen skulle vara en sidogrej också, men de flesta hundtränarutbildningar är jättedyra.

Sagolikt
2015-07-18 12:26
#3

Jag är inte tonåring längre, hamnade här genom "Nya inlägg".

Har du svenskt CSN? Jag hade tagit hjälp av någon för att tvinga mig igenom uppgifterna jag låg efter med, så att jag åtminstone blev klar med den terminen. Det betyder att man kan ta ett studieuppehåll (i vart fall kan man det i Sverige) och prova något annat ett tag. Man har då chansen att fortsätta utbildningen igen senare, under förutsättning att den finns kvar och ser ungefär likadan ut. Om du avslutar med en termin du inte har klarat dina poäng för kan du inte få nya bidrag/lån förrän du klarat lika många poäng som du "ligger back", det kan bli återbetalningskrav och annat krångel. Därför tror jag att det alltid är bra att göra klart så att man slutar, pausar, vad som helst i ett terminsskifte. Om du har danskt studiemedel vet jag inte hur det fungerar.

Inkanyezi
2015-07-18 12:27
#4

Eftersom de som verkligen blir stora inom formgivning sällan har någon formell utbildning, ser jag det inte direkt som någon investering att satsa på utbildning inom ett yrke där konkurrensen är så stor, eftersom de kanske mest givande jobben, både ekonomiskt och på andra sätt, uteslutande går till namnen som är "inne", och det är mycket ofta personer utan någon formell utbildning alls inom fältet. Det handlar om konst, konstnärliga jobb, och livet som konstnär är sällan lätt.

Och som nämnt här, man kan få det att "gå runt" genom att gå runt med hundar, även om det inte blir några direkt stora pengar.

Om det är de stora pengarna du ser i grafisk formgivning, så tror jag att du satsar på fel häst, men om du verkligen brinner för grafisk formgivning, så skadar det ju inte att också utbilda sig. Men de flesta jobben inom grafisk formgivning är inte särskilt lukrativa, och det är väldigt sällan den grafiske formgivaren gör sig ett namn och blir känd, och ännu mer sällan det ger några stora pengar. Fundera gärna över det själv, men hur många grafiska formgivare känner du till, som har gjort en förmögenhet på grafisk formgivning?

Å andra sidan lär det inte vara fler som gör sig en förmögenhet på hunddagis eller hundträning. Det finns en del som gör sig ett namn, som blir kända, men jag känner eller har känt rätt många av dem som har blivit "namn" inom detta, men ingen som har blivit förmögen. (Anders Hallgren, Åsa Ahlbom, Sven Järverud m.fl.)

Jag tror inte på att välja bana taktiskt. Men jag tror inte heller att det är bra att satsa hårt på något man ser som en återvändsgränd. Utbildning är bra, men för att möta framtiden bör man vara mångsidig. En universitetsutbildning vilken som helst är för det mesta bättre än någon specialutbildning på lägre nivå, särskilt inom områden där efterfrågan är relativt liten i förhållande till utbudet.

Så jag tror att du ska titta på möjligheterna att hålla fler vägar öppna.

[.Victoria.]
2015-07-18 12:34
#5

Jag tycker att du ska hoppa av utbildningen om du inte tror det är något för dig! Jag har själv läst ett år på högskola I "onödan" och sen tog jag ledig ett år för hade ingen aning om vad jag ville blir och skaffade en ny valp samtidigt. Du är ju fortfarande ung och I längden lönar det sig att göra det man är intresserad av…

En instruktörutbildning brukar gå på runt 25.000kr, jag tycker att du ska starta en dogwalkerfirma och spara undan pengar varje måndag. Sedan kan du arbeta som dogwalker på dagarna och ge kurser på kvällarna!

Om du är duktig med problemhundar behöver du inte ens någon utbildning (du får mindre betalt såklart), du lägga ut en annons om det och börja lite smått, då har du redan kunder när du väl är utbildad instruktör plus så hjälper det dig att tjäna in pengar för utbildningen. Ta bara lägre priset än vad en utbildad instruktör skulle göra och vad ärlig med att du inte är utbildad men att du har mycket erfarenhet.

Kunderna brukar vara mer noga mer resultatet än utbildningen och alla har inte råd att betala en dyr tränare, sen sprids det vidare bland andra om du är duktig och på så sätt värvar du nya kunder också.

Rebexi
2015-07-18 12:43
#6

Jag har haft liknande känslor nu när jag pluggar på Högskola, jag funderade på att hoppa av i ettan men trodde att det skulle bli bättre, nu i slutet av tvåan funderade jag på det igen men jag har bestämt mig för att gå det sista året för att jag har tagit mig igenom mer än halva studietiden. Men jag har också något annat jag egentligen vill jobba med.

Om något känns mer jobbigt än vad du tror att du får ut av det så är det inte värt tiden, det är vad jag tycker iaf. Så du försöka tänka vad du får ut av utbildningen. Att bara ha en examen ifrån högskola brukar alltid vara ett plus när man söker jobb, och Grafisk Design har många olika områden/typer av jobb. Sedan får man kontakter och andra bra erfarenheter av att plugga.

Arbetslivet ser ju inte ut på samma sätt som pluggandet, så bara för att du inte gillar utbildningen så betyder inte det att du kommer att känna likadant i arbetslivet, då föreslår jag att du pratar med nån som jobbar med det du skulle kunna tänka dig att jobba med efter skolan och se om det verkar vara något du skulle trivas med. 

Ang studielån/pengar. Du kan ju inte ändra att du har tagit lån innan, men jag tycker inte att det behöver betyda att du måste gå vidare på utbildningen bara för det.

Men jag tycker och tror att du kan gå efter dina drömmar! Tänk att det finns andra som jobbar med det du vill, så då finns det ingen anledning till varför du inte skulle kunna göra det. 

Om din drömm att jobba som hundtränare eller ha hunddagis är större än dina drömmar/behov av att ha visst mycket pengar så fokusera på det som betyder mer för dig.

Fundera på om den utbildningen du går nu kan vara en väg till din drömm/mål. Om du vill ha ett eget hunddagis tex så måste du ju kunna marknadsföra dig och skapa ett företags-identitet osv, beroende på din utbildning så får du kanske lite spelrum i uppgifterna och kan prova ideer och öva inför det? På så vis får du ju en utbildning att falla tillbaka på men den ger även något till din drömm/mål. (Det är vägen jag har personligen valt)

Annons:
[Tilde]
2015-07-18 13:26
#7

#3 Ja det har jag. Jag hade tänkt att försöka göra uppgifterna men jag vet inte om jag vill fortsätta med utbildningen… och vet inte vad jag gör om jag inte blir godkänd ändå. 😕 Det är en jättehård lärare som inte gillar mig ändå, så det känns extra jobbigt. Och det är sista tillfället att lämna in så blir jag inte godkänd är det väl kört ändå. :(

#4 Svårt… Jag vet att det är bra att ha en högre utbildning i backfickan men jag vill också känna att jag inte slösar min tid (eller pengar) på fel sak. Jag är ändå snart 24 och har prövat på en annan utbildning innan Grafisk design som inte heller kändes rätt. Jag vet att jag vill jobba med djur, det är där min stora passion ligger, men jag vill också kunna försörja mig, så det gäller ju att planera väldigt väl i så fall.

Utbildningen är så bred så några namn känner jag till (dock mest utifrån vad vi har lärt oss), men jag vet inte vad de har för bakgrund och utbildning - om de ens har studerat Grafisk design. Jag tror de flesta får jobb via arbetsprov och grejer och det känns som om det mesta handlar om talang snarare än vad man lär sig i skolan. Majoriteten av det vi lär oss vet man ju redan så det mesta handlar om att lära sig annorlunda sätt att tänka på.

Sen känns det också som att man aldrig är för gammal för att utbilda sig. Vi har en 40-åring i vår klass så skulle jag komma på en utbildning som intresserar mig i framtiden är det ju inte världens undergång för jag har blivit "gammal". 🤔

#5 Jag har en liten hundpassningshemsida… Tror du man tjänar på att göra den till ett riktigt företag? Det känns såklart mer professionellt men då måste priserna stiga eftersom man ska skatta. Och då kanske man borde ta in fler hundar åt gången för att tjäna bättre - och vi vill inte ha allt för många hundar i huset då vi vill ge dem alla mycket uppmärksamhet.

Jag har lärt vårt gamling till hund några tricks så helt värdelös är jag ju inte. 😛 Nej men både jag och sambon är faktiskt duktiga med hundar och vi har fått alla våra passade hundar att gå utan koppel och lära sig lite mer vardagslydnad, trots att ägarna sagt att de är omöjliga på "det och det".  Kanske vore det en bra idé då att börja träna dem mot en liten summa och försöka spara ihop till en hundinstruktörsutbildning. Tack så mycket för tipset!

#6 Du har rätt… men utbildningen är faktiskt väldigt mycket uppbyggd som om det var ett jobb - vi får uppdrag med specifika krav som ska vara klara inom en specifik tid och presenteras ofta för riktiga företag (eller i alla fall representanter från företag) med powepoint, osv.  Nu är det en så bred utbildning att det är svårt att säga om det passar en eller inte… Visst gillar jag att designa, bygga upp hemsidor eller loggor, osv… men inte så mycket att jag vill jobba med sånt varje dag. 🤐 Och delen av utbildningen som handlar om att designa appar eller typsnitt är nog inte för mig.

Åh jag vet inte… Jag får tänka riktigt mycket över detta. Jag ska försöka göra klart uppgifterna och satsa på att bli godkänd och försöka komma fram till om jag vill fortsätta, göra ett uppehåll eller sluta helt med studierna. Känns surt att behöva ge upp i så fall men ändå känns det som om jag lika gärna kan satsa på det jag faktiskt vill göra.

[.Victoria.]
2015-07-18 14:13
#8

#7 Om du ska vara dogwalker, vilket är enklast eftersom du inte behöver en lokal osv tar du lite lägre än hunddagisen I närheten. Sen kan man ha ett specialpris för de som har flera hundar hemma.

Ex heltid 5 dagar/vecka 60min 2300kr/månad

deltid 2-3 dagar I veckan/ 60 min 1800kr/månad.

Då får du räkna med att ta ut minst 6 hundar/promenad. Så har du en grupp mellan 10-11.30 (det tar ju tid att hämta osv också) samt en grupp mellan 12-13.30 och slutligen 14-15.30. Om du har fullt med 6 hundar till de två första prommisarna  kommer du att kunna gå runt, och sen satsa på att ha kurser på kvällar också.  På eftermiddagen är det inte lika manga som behöver hjälp men finns de som börjar jobba senare så går att skaffa kunder då också!

Sagolikt
2015-07-18 15:57
#9

# 7. Det kommer inte att vara roligare att göra klart den där uppgiften om 14 dagar eller fyra år. Grejen är att så länge du har tagit studiemedel för fler poäng än vad du har godkända, kan du inte ta nya lån. Det betyder att du om du bestämmer dig för att plugga igen när du är 40, inte kan ta lån för de studierna förrän efter en kvarts, halv eller hel termin (beroende på hur många poäng den nu icke godkända kursen är på). Du kanske redan vet det, i så fall ber jag om ursäkt för tjatet.

# 8. En sån skala kräver ju att personen startar ett företag och skattar. Det är ju skillnad på att passa fasters hund ibland eller att ha 18 hundar på promenad varje dag. Jag vet inte om du räknade in Danmarks skatter och företagsregler i ekvationen, det framgår inte av din text.

[.Victoria.]
2015-07-18 16:34
#10

#9 Jo detta tänkte jag om hon tar F-skatt. Jag utgår från dogwalker I Stockholm då jag själv ska anställa en, hon tar dessa priser.

[Tilde]
2015-07-19 13:02
#11

#9 Ja det vet jag redan. :)

Hmm alltså vi passar 5 hundar nu i hela juli, men ja… funderar på om man ska göra det till ett riktigt företag. Det verkar vara stor efterfrågan i alla fall och speciellt nu på sommaren. Vi har fått säga nej till ett flertal hundägare.

[.Victoria.]
2015-07-19 13:24
#12

#11 Jag tycker absolut du ska satsa eftersom det finns en stor efterfråga.  Lycka till :)

[Tilde]
2015-07-19 14:08
#13

#12 Tack för stödet! :) Vi får se hur det blir.

Annons:
Upp till toppen
Annons: