Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1208 ggr
marre96
7/22/15, 1:00 PM

En liten fråga

En liten fråga är 19 år, är 163cm och väger 64 kilo. Hur mycket bör jag väga egentligen? :p funderat mycket på det här med vikten då jag kommit fram till att jag väger för mycket för min längd enligt folk, stämmer det? Tacksam för perspektiv på saken :)

Annons:
[LoveUnite]1
7/22/15, 1:06 PM
#1

Jisses, mår du bra, känner dig fysiskt hälsosam som är det bra!

Jag är 161 och väger 85, då kan vi prata om att väga för mycket 😕

Scorpio97
7/22/15, 1:07 PM
#2

Det finns inget svar på den frågan. Två personer med samma ålder och längd kan ha helt olika kroppsbyggnad, och skilja tio kilo i vikt trots att ingen av dom är överviktig. Äter man en bra och varierad kost, rör på sig ibland och mår bra, så kan man kasta ut vågen. Siffran som står på vågen säger ingenting om hur du mår eller om den vikten är bra för dig eller inte. 

Om man ska gå ner i vikt ska det vara för att man själv vill det, för att må bättre. Inte för att andra människor tycker det, eller för att media eller samhället tycker det. Däremot är det ju alltid bra att försöka minska lite på sockret och hålla på med en sport/motionsform som man tycker är rolig (:


//Jessie

Hoseok
7/22/15, 3:03 PM
#3

Det finns inga regler för hur man "ska" väga, för alla är olika. Vikten bestämmer inte ens värde eller hur man är som person. 

Och som #2 säger, man ska bara ändra på sig för sin egna skull, inte för att andra ska se annorlunda på en.

marre96
7/22/15, 5:34 PM
#4

Nej jag bara undrade lite. Bryr mig inte om vikten. För att jag är väldigt "grov" i kroppen och muskulös så vet Vrf jag väger så mycket. Bara att när jag säger hur mycket jag väger blir folk chockade då jag inte ser ut att väga så mycket om man jämför med en kompis tex :P

marre96
7/22/15, 5:41 PM
#5

Började också fundera då jag gått ner 4 kilo på snart 2 månader och fundera på om jag vägde "rätt" nu eller om jag gjorde det för 2 månader sen :p

Fridaaaa
7/22/15, 10:08 PM
#6

Finns ingen speciell vikt till viss längd,  Finns inget rätt eller fel egentligen.
Visst det är ju inte bra att vara undervikt t.ex
Men det låter som bra vikt till din längd.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[KB46ghx]
7/23/15, 12:17 AM
#7

http://bmiraknare.se/     här står det att det är normalvikt :)

Skogsraah
7/23/15, 12:46 AM
#8

#7 BMI är typ sämsta verktyget. Tycker inte det ska rekommenderas, och speciellt inte till tonåringar.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

LeeKnow
7/23/15, 1:04 AM
#9

Läste en diskussion för ett tag sen, om hur Jockeys svälter sig själva inför löp o.s.v och där sa de att man ska väga ungefär lika mycket som man är lång. 

Alltså är man t.ex 166 så ska man väga ungefär 66 kg :)  

Tyckte det lät vettigt, men om det stämmer eller inte har jag ingen aning om ;)

Fridaaaa
7/23/15, 8:44 AM
#10

#7 BMI ska man aldrig gå efter, skit som borde slopas.

#9 Kan man inte gå efter. Alla kroppar ser olika ut även med samma längd och vikt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idakarrlsson
7/23/15, 9:35 PM
#11

Allt beror på kroppsbyggnad. Två människor som är tex 160cm lång kan väga olika men ändå ha en hälsosam vikt. Vissa kanske är mer "brett byggda" andra inte. Med brett byggda syftar jag på ex breda axlar, en rubust uppbyggnad helt enkelt. Muskler spelar stor roll också. Men skit i vikten! Så länge du lever hälsosamt.

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

marre96
7/23/15, 9:46 PM
#12

Kroppstyp ser jag ut typ som en som sportar mycket xD jag är bred över axlarna och väldigt bred bröstkorg. haha jag rör på mig på jobbet då jag jobbar som servitris men det är allt i princip :P Äter hälsosamt, svar nej. Jag äter det jag har råd till vilket är väldigt olika. BMI kan jag ju bara skita i då jag sist kolla ligger på gränsen till övervikt enligt BMIsidor.

Upp till toppen
Annons: