Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 992 ggr
LeeKnow
7/27/15, 4:37 AM

Byta bort franska?

Hej!    

Behöver lite råd ang att byta språk på skolan..  Går just nu i franska,HATAR verkligen läraren och har gett upp för länge sen att lära mig språket. Det går verkligen inte och vill inte ens försöka så länge jag har henne som lärare..

Franskan har förstört skolan för mig i 2 år nu och jag orkar verkligen inte med det längre, men vet inte om jag vågar byta till engelska..? Är rädd för att jag kommer ångra mig (även fast chansen är liten) och jag behöver verkligen de där 10 extra poängen man får för att läsa språk. Har förövrigt F i det så vet inte om jag får några extra poäng överhuvudtaget? 

Min "enda" vän går också på franskan och han hatar det också, men han har bestämt sig för att stanna kvar och säger att jag inte får lämna honom där.              Men jag tror att om han blir själv där så kan han bli riktigt bra, han kan språket. Det är bara det att han slösar bort så mycket tid på att busa/försöka hjälpa mig som drar ner honom massor också.   Känner mig jätteelak som lämnar honom, men samtidigt så måste jag sätta mig själv först också, han kan lämna om han vill.

Har pratat med mamma om det här, hon vet hur mycket jag hatar läraren och hur mycket det här faktiskt förstör för mig. Så hon tycker jag ska byta.    

Såå.. Vad skulle ni gjort om ni var mig?  Lämna och bli av med något som kan förstöra en hel skolvecka, eller stanna kvar och plågas med (ursäkta) skiten i 2 år till? 

(Ingen aning vilken grupp det platsar i..    Och ursäkta om ni inte förstår någonting, men klockan är halv 5 på morgonen och jag är svintrött xD)

Annons:
Mrsarrow
7/27/15, 7:16 AM
#1

Tror du att du verkligen behöver de där extra 10 poängen så får du väl kämpa i andra ämnen så att du höjer dig totalt minst 10 poäng totalt! Då måste du höja dig ett betygssteg i fyra ämnen för att motsvara ett E i språket. Det finns ingen möjlighet att läsa på egen hand, alltså att lärarrn lägger upp en studieplan åt dig, på lektionerna sitter du i något annat rum och kommer för att göra proven sen. Mår du så dåligt över det så är det ju inte värt det kanske, det beror ju på hur mycket du behöver poängen.

Sagolikt
7/27/15, 3:32 PM
#2

Att du sitter halv fem på morgonen mitt under sommarlovet och funderar på fransklektioner är ju hyfsat oroande (alltså att det verkligen är ett rejält problem). Försök släppa det och ha mentalt sommarlov tills terminen börjar igen. Kanske känns det annorlunda nästa termin (ni kan t ex få en ny lärare, sånt händer ibland). Det finns väl inget hinder att byta till engelska mitt under en termin.

Om jag som lärare hade en elev som kände som du beskriver skulle jag vilja veta det. Hoppas att du kan prata med någon på skolan (när den börjar) te x klassföreståndare, syo, kurator som kan förmedla till sin kollega att undervisningen inte funkar för eleverna.

BettaSplendens
7/27/15, 4:02 PM
#3

Jag fick F i franska i nian under hösten. Jag totalt HATADE det (6an var ok, tappade intresset i 7an), men hade inte som du vågat släppa det pga de 10 poängen. Jag bestämde mig att sista terminen satsa lite extra och få godkänt på nationella, och det funkade! Till och med jag som är sämst på franska fick E-C på nationella, så dom är enkla enligt mig. Jag tror du klarar det om du bara försöker hänga med okej, du behöver inte satsa på A direkt :) Även fast det var jobbiga år så får jag ändå säga att det var värt det i slutet.

Annars kan du kolla vad du har för poäng just nu och jämföra med poängen som krävs för att komma in på ditt gymnasium, så ser du om du behöver dom 10 poängen eller inte.

LeeKnow
7/27/15, 11:41 PM
#4

#1 Ja, om det blir så att jag byter så ska jag såklart försöka kompensera för poängen..                                                                                                                                                             Vet inte om det skulle gå att göra så, men tror inte det skulle hjälpa så värst mycket i vilket fall. 

#2 Haha :) Ja för mig är det ett stort problem :P                                                                       Hon lär ut rätt bra, andra förstår och lär sig utan problem. Tror mitt hat mot henne har väldigt stor roll till att jag inte kan franskan..  Orkar verkligen inte lyssna på henne ibland.    Ska nog prata med min mentor om det här :) 

#3 Ja, tänker så ibland att jag ska försöka att verkligen satsa och lära mig. Men sen kommer jag dit och blir påmind om hur mycket jag hatar läraren och hur lite jag faktiskt vet och då tappar jag all ork..

Har 207,5 poäng så ja, jag behöver verkligen extrapoäng :P Dock så skulle jag nog kunna plugga upp betygen i andra ämnen. Om jag bara inte vore så blyg skulle jag ha mycket högre betyg i ganska mycket :)

(t.ex Svenskan. Fick D på "pratdelen" men A på allt annat så har C i betyg -.-)

BettaSplendens
7/27/15, 11:53 PM
#5

Har också varit blyg. Men sket i det till slut, även fast det var svårt! Är bara att försöka vara självsäker :) Gått från D till B i svenska genom att prata mer, och höjt mig i massor av andra ämnen.

jiithra
7/28/15, 12:28 PM
#6

Om du ser det så här:

Kan du, genom att ta bort franskan, höja dig i de andra ämnen och dessutom må bättre, så ja, då är det värt det! Jag valde att ta bort mitt språkval då det verkligen inte fungerade, och det gjorde att jag kunde höja mig i andra ämnen istället

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Annons:
LeeKnow
7/28/15, 5:05 PM
#7

#5 har världens lägsta självförtroende :P men förhoppningsvis så lyckas jag komma ur det. #6 ja mitt mående skulle förbättras väldigt mycket, och jag är ganska säker på att jag skulle kunna höja mig i annat om jag tar bort franskan ja :) Men jag är fortfarande tveksam till vad jag ska göra.. :/

battlecruiser12
7/28/15, 5:25 PM
#8

Vad är det för poäng ni pratar om? Jag ska börja i åttan nu i höst och jag har inte hört något om poäng, bara betyg.

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

BettaSplendens
7/28/15, 5:33 PM
#9

Man söker in till gymnasiet med poäng som man får från alla sinabetyg. Olika linjer har olika poängkrav. Detta är vad betygen är värda:

A=20 p

B = 17,5 p

C = 15 p

D = 12,5 p

E= 10 p

F/- = 0 p

hannaj98
7/28/15, 10:22 PM
#10

Ts, Vet du vilken linje och vilket gymnasie du vill gå på?  207,5 poäng kommer man faktiskt in på en hel del med och dessutom så om jag förstått det rätt så är det 8an du ska börja i? Man höjer sig rätt mycket från 8an till 9an, även om man inte ens pluggar mer så vill inte lärarna sätta så högt redan i 7an.

LeeKnow
7/28/15, 10:33 PM
#11

#10 Skulle vilja gå Naturvetenskap.. problemet är att jag inte är ett dugg intresserad av det man läser där xD                                                                                                                                      Har länge velat börja på  Himmelstalundsgymnasiet - Djurpark eller Djurvård  Naturvetenskap                                                                     

Ja jag ska börja åttan, Från HT 6an - VT 7an höjde jag mig 35 poäng. Förhoppningsvis så fortsätter det så de två sista åren också ;)     

Många som säger att lärarna inte vill sätta högre än C i 7an, men några andra i min klass har fått A.. :) Så det gäller nog inte i min skola :P

Mrsarrow
7/28/15, 10:38 PM
#12

Nyfiken bara, varför vill du gå natur om du inte är ett dugg intresserad av det man läser där?

Mrsarrow
7/28/15, 10:39 PM
#13

Självklart kan man få A i sjuan förresten!!

Annons:
LeeKnow
7/28/15, 10:42 PM
#14

#12 För att läser jag natur så kan jag bli djurskyddsinspektör :P   

Allt jag vill bli krävs att jag går Natur, men hatar det man läser xD  Lite knäppt kanske :P

Mrsarrow
7/28/15, 10:43 PM
#15

Okej, vad spännande! :-D

battlecruiser12
7/28/15, 11:16 PM
#16

#13 Det är sant, jag fick ett A  och typ 5 B:n när jag gick ut sjuan i år.

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

matildapsvensson
7/29/15, 2:03 PM
#17

Jag hade det precis som du med språket jag valde. Jag verkligen hatade det och hade otroligt svårt att lära mig all grammatik osv. Jag hade tyska. I övriga ämnen hade jag tvärtom, väldigt lätt att lära mig.

I början av nian bestämde jag mig för att försöka byta bort moderna språk och byta till engelska då det hade varit onödigt att byta till t.ex. spanska eller franska i och med att det bara var ett år kvar i grundskolan. Tyvärr fick jag inte byta till eng då det krävdes att man hade ett F i moderna språk och F i engelska. Men jag mådde så pass dåligt över tyskan att det fick bli så att jag hade IUP (fritt val bland ämnena) istället för tyska men fick då ett F eller streck i Tyska. Jag hade E i tyska så jag förlorade inte många poäng och de 10 poängen lyckades jag få ihop till mitt slutbetyg nu i nian.

Så precis som vissa andra här säger. Om du kan jobba upp de poängen du mister från språket så är det värt att göra något annat. Bättre det än att faktiskt må dåligt över ett ämne som du egentligen inte har så stor nytta av i din framtid. Jag gjorde u misstaget att dra ut på det och säga ifrån sista året tyvärr.

LeeKnow
7/29/15, 5:44 PM
#18

#17    Min syster säger att när de gick i skolan så fick de inte byta till eng för man var tvungen att ha F eller E i eng,  men borde man inte få byta om man absolut vill?  Byta till något annat språk får (och vill) jag inte. Så det är antingen Franska eller Eng.

Vad menas med det där IUP som du skriver? Fick du inte byta från tyskan utan fick jobba med nånting annat under lektionen?  Förstår inte riktigt.

Mrsarrow
7/29/15, 8:21 PM
#19

Prata med din mentor och sen är det rektorn som bestämmer om du får byta eller inte. Ibland vill de att man har ett samtal med studievägledaren också innan bytet för att prata om just poäng och gymnasieval och det kan ju vara bra :-)

LeeKnow
7/29/15, 9:09 PM
#20

#20 tror jag går nån vecka normalt, och känner om jag verkligen vill byta så jag inte kommer ångra mig, men sen ska jag (och mamma) såklart prata med min mentor. 

Det är i åttan man får börja prata om gymnasieval va? :)

Annons:
matildapsvensson
7/31/15, 12:27 AM
#21

Ja precis IUP är när du jobbar med vad du vill så länge det är skolrelaterat. Vi brukade ha IUP timmar där man jobbade ikapp med ämnen man låg efter i eller ville fördjupa sig i. Jag fick övertyga mina föräldrar och min lärare i tyska att jag inte behöver de 10 poängen ja miste om jag hoppade av tyskan. Fick ju egentligen inte hoppa av så det var inget som någon annan lärare förutom min lärare i tyska och min mentor visste om och jag fick gå ut med ett F den terminen i och med att jag hade jobbat i början av året och där fann material att bedöma. Dock nu sista terminen, vårterminen fick jag ett streck i betyget i och med att jag inte gjort något i tyskan då. Slängde du får ett streck när du sen får ditt slutbetyg i nian så är det lungt och inte ett F. Det vill man gärna inte ha när man söker till gymnasiet ;)

LeeKnow
7/31/15, 12:44 AM
#22

#21 aha :) Så då blir det ungefär som att jag har engelska ändå? Har andra i klassen som har Eng som språkval och dom säger att man bara göra färdigt om man har t.ex läxor eller uppgifter i alla möjliga ämnen.

matildapsvensson
7/31/15, 12:47 AM
#23

Ja precis men du får ett streck i franska betyg.

jiithra
8/1/15, 10:32 AM
#24

Jag fick inget betyg i spanska alls, men jag skrev på papper om att sluta med språk och läsa extra engelska istället

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Upp till toppen
Annons: