Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1316 ggr
CorneliaAndersson
7/28/15, 5:15 PM

Hur får jag honom att föstå?

I fredags när pappa kom hem, från at först ha jobbat, till att ha kört in till sjukhuset och hämtat mamma, så berättade han att han skadat sig ganska ordentligt på ena fingret (på jobbet då). Jag, som inte är så värst äckelmagad gällande sådana saker tog en kik ner i såret, som var så djupt att det bara var någon millimeter ifrån att man såg benet (när han först kom hem så hade han såklart fingret inlindat, eftersom hans ena chef hade lindat in det till honom).

Han hade inte bråttom iväg till vc, men jag och min syster sa åt honom att åka (vilket han kulle). Men jag sa till honom att be dem på vc att inte sy, utan istället tejpa, så såret skulle kunna läka inifrån så alla bakterier åker ut istället för att såret läker utifrån och ''stänger in'' alla bakterier.

Tror ni att han gjorde det?
Nepp. Det blev 3 stygn och sedan inlindat.
När mamma och pappa kom hem från vc så sa pappa att de endast tvättade såret, och inte runt om.

Igår var han på vc igen, för återbesök. De tog då endast av inlindningen och kollade snabbt ''Ja, men detta ser bra ut!'' och lindade sedan in det igen. Utan att göra några som helst ''kontroller'' eller ens tvätta varken såret eller runt om.

Idag kände pappa på jobbet att det luktade konstigt.
Han kom hem och tog av sig inlindningen, tvättade runt såret med alsollösning (eller sprit, minns ej vilket). Jag fick lukta på såret, och ja, det luktade aningen ''surt/unket'' och det varade ur såret en aning.

Jag sa till pappa att ringa och höra om det skulle vara såhär,
men nej.. ''Vi väntar till imorgon''

Personen på vc sa när pappa var där att han skulle aktivt röra och böja på fingret, men.. hur ska det gå till?
Jag nämnde sjukgymnastik (då ja vet att andra fått det till fingret) när såret har läkt, det hånflinade pappa åt o,s,v. Men tänk om han inte kan röra det som vanligt sen?

Är det bara jag som är alldeles för tankspridd?
Jag vet inte riktigt. Vad tycker ni?

(OBS! Visste ej vilken grupp ja skulle ta detta i)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Aleya
7/28/15, 5:30 PM
#1

Tycker att detta måste han och sjukvården sköta själva. Det är ingen idé att gnälla.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rumblebee
7/28/15, 5:35 PM
#2

Låter som att såret blivit infekterat. Har han inte luftat och rengjort det något? Kommer ihåg när jag skar mig på tummen rätt djupt, precis på knogen. Jag tejpade det själv med plåster som jag bytte dagligen och gjorde rent såret. Det tog ett tag innan jag fick tillbaka full rörelseförmåga i tummen. I början kunde jag knappt böja fingret alls. Men vad gäller sjukgymnastik så är det bara att göra som personalen sa. Men vanligtvis så rör man ju fingrarna en hel del under dagen. Såvida man inte är beroende av surfplattor och mobiler

CorneliaAndersson
7/28/15, 5:45 PM
#3

#2
När han var på återbesök så tog de endast av inlindningen och på med nytt.
Egentligen skulle han nog ha kvar det på, men han kände att han var tvungen att ta av och tvätta runt om.
Det var så han såg att de varade från det.

Jag tycker också att det låter som en lättare infektion, men det kommer ju antagligen bli värre om han inte gör något åt det.

Har inte med saken att göra kanske, men när de sydde såret så sa mamma och pappa att det var en ganska ung kille som gjorde det.
Vilket fick mig att fundera på om killen verkligen var så  van vid sådana här skador. Ve vet om det kanske var första gången som han sydde, själv (utan någon annan). Då kan det ju mycket förståeligt kanske blivit något tokigt?
(NejNej, klandrar inte alls honom för det, utan jag förstår att det kanske inte gå rätt till då)

Absolut inte för att kritisera unga sjuksköterskor eller på något sätt andra unga arbetare, menade mest bara att det kanske kan vara en förklaring?

Humm. Man märker hur rädd man egentligen är om sina föräldrar, när man hispar upp sig för ett skadat finger 🤫

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Wraith]
7/28/15, 5:51 PM
#4

Är det var så är det infekterat, om din pappa inte tar det på allvar så kan han få problem med fingret, i värsta fall amputering om infektionen letar sig in i leder osv. Det är visserligen ett skräckscenario, men jag vet inte om jag hade velat riskera ett finger bara för att vara envis.

Sy kommer VC inte göra nu, det har gått för länge (man kan sy, men då krävs det större ingrepp), men han behöver antibiotika om det verkligen är en infektion och en ordentlig rengöring. Är såret så djupt så är det svårt att bekämpa en infektion på egen hand.

Dumt att avvakta, man är ganska handikappad utan ett fungerande finger. Infektioner kan även leda till skadad rörelseförmåga, fingret kan bli stelt osv så i mina ögon finns det ingen ursäkt att avvakta.

CorneliaAndersson
7/28/15, 6:00 PM
#5

Nej alltså,, Han sydde samma dag
Han var på återbesök igår
och tvättade hemma själv idag.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Maria
7/28/15, 6:13 PM
#6

Färska sår kan vätska sig utan att det behöver vara infekterat. De borde ha sett det på vårdcentralen om det varit fara och färde.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Fridaaaa
7/29/15, 4:22 PM
#7

En vän till mig fick in och sy (hundtand som gjort hål. OBS ej bett). Och hon fick ligga 2 dagar på sjukhuset sen,pga att de sydde igen det, så bakterier mm stannade i = blev infektion snabbt som spred sig.  De sa att VC gjorde fel, de skulle inte sytt ihop det,

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: