Annons:
Etiketthobby-och-fritid
Läst 830 ggr
[Tilde]
7/30/15, 3:38 PM

Någon som fiskar?

Är det någon som fiskar och skulle vilja förklara lite om hur det funkar med fiskekort i Sverige? :) Vill nämligen fiska när sambon och jag ska dit och hälsa på min familj. Förstår det som att man måste köpa ett kort vid varje sjö typ…? Låter komplicerat och dyrt! 😕

Annons:
[Lilyz]1
7/30/15, 3:47 PM
#1

Nja det är nog väldigt olika. I kommunen jag bor i köper man ett kort som gäller för alla fiskevatten som tillhör kommunens fiskevårdsområde. 🙂

[HundochKatt]
7/30/15, 3:58 PM
#2

Fiskekort kan ofta köpas på en mack eller djuraffär eller dylikt. Vid vissa sjöar har de automater där man kan köpa fiskekort. Inte alls dyrt, med tanke på att det kostar att "lägga i" tex. regnbåge i fiskesjöarna. Brukar ligga på en 50-100 kr för ett dagskort eller lite mer och man får ta oftast i alla fall 3 regnbågar men det varierar.

[Tilde]
7/30/15, 4:05 PM
#3

#1 Jaha, men det låter ju mycket bättre i alla fall! Får nog kolla upp vad gäller de ställen vi vill fiska :)

#2 Fast 100 kr för en dag är väldigt dyrt ändå…? Här betalar vi ca 250 DKK för ett år, eller runt 500 så får man också hyra båtar gratis. 😛 Finns det så man kan köpa ett kort som räcker en vecka? Eller några dagar istället för att köpa flera endagskort? 🤔

[HundochKatt]
7/31/15, 8:58 AM
#4

#3 Bor man vid något fiskeställe så lönar det sig givetvis att köpa årskort. Men man gör inte alltid det och det framkom inte i ditt ursprungsinlägg heller att ni bodde nära ett fiskeställe utan du undrade hur det var i Sverige. 😉

[Lilyz]1
7/31/15, 10:21 AM
#5

#3 Dagkort är bra mycket dyrare än årskort, här kostar dagkort 60 kr och familjeårskort 300 kr. Jag och sambon har familjeårskort så båda får fiska på det men dagkortet gäller per person. Brukar även finnas veckokort. 🙂

[Tilde]
7/31/15, 12:25 PM
#6

#4 Danmark är så litet och ett kort här gäller för många sjöar, åar osv. Alltså inte ett enstaka fiskeområde - därför jag tyckte det verkade dyrt när man ska skaffa ett kort per sjö i princip. 😛

#5 Veckokort vore ju intressant! Tack för infon :) Fick veta av mamma att vi får fiska gratis (alltså inte behöver ett fiskekort) i sjön Noren i Norberg eftersom min släkt äger marken - great success! 👍 Då behöver vi bara kort för andra ställen helt enkelt. Får nog läsa på om vilken sjö som är bäst.

Annons:
Upp till toppen
Annons: