Annons:
Etikettstudier-och-utbildning
Läst 3271 ggr
kolpa
2015-08-01 13:33

Får csn studiebidrag på sommaren...

Hejsan. Jag fyller 17 efter sommaren och har gått 1 år på gymnasiet redan, vet att man inte ska få pengar från CSN under sommaren men Jag har fått det både i juni o juli och gissar på att jag kommer få det i augusti också. Någon som också får under sommaren och vet varför man får det? Kan det bero på att jag byter linje nu till höst och börjar då om 1:an igen?? Hittar ingenstans att det skulle kunna vara så?:)

Annons:
Ravynsfair
2015-08-01 13:40
#1

Får du 1050? 
Min bror har så han får mindre varje månad för att få studiebidrag även juni och juli :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

deeman
2015-08-01 13:43
#2

Du får troligen bäst svar om du kollar upp detta med CSN direkt.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.


Honestyisdead
2015-08-01 13:44
#3

Visste inte ens att det var CSN som gav pengar på gymnasiet.

kolpa
2015-08-01 13:55
#4

Ja jag får 1050, vill ju inte fråga CSN då kanske dem drar tillbaka pengarna Hahahah, undrade bara om det var någon här som visste :)

[HelwardMann]
2015-08-01 13:55
#5

När jag började gymnasiet (vilket förvisso är 30 år sedan, så de har säkert hunnit ändra några gånger), skulle man inte få studiebidrag under sommarlovet, men innan mitt första sommarlov ändrade de så man fick för de månaderna också. Dock fick man inte det utbetalt förrän i augusti, så man fick för tre månader på en gång då.

Honestyisdead
2015-08-01 13:59
#6

Det är konstigt eftersom det inte ska utbetalas juli och augusti. Märker dom det kanske du förlorar det någon annan månad. Så spara pengarna.

Annons:
felle-j
2015-08-01 22:15
#7

Konstigt. Jag har aldrig fått CSN-bidrag under sommarmånaderna. Kan det inte vara så att eftersom du är under 18 så går pengarna via dina föräldrar och då har de gjort så att det varje månad automatiskt förs över 1050kr till dig och sen har de glömt bort eller struntat i att avbryta överföringarna under sommaren? Har hänt mig fast bara så att jag har fått hela summan när man egentligen ska få halva eller något sådant.

Åsa S
2015-08-02 09:52
#8

Jag skulle ringa och fråga, om du fått fel ch  CSN upptäcker  att du fått pengar utan att du har rätt till det så brukar de vilja ha pengarna NU och de bryr sig inte om ifall du ringer och säger att du inte har några, de brukar vara rätt tuffa på att kräva in pengar. +Man kan få svårare få bidrag och lån sedan ifall man vill plugga på universitet/högskola ifall man tagit emot pengar utan att ha rätt till dem. Så ett fel nu kan förstöra väldigt många år in i framtiden då du kanske kommer in på en utbildning du vill gå.

Calcifer
2015-08-02 10:29
#9

Ja det är väldigt viktigt att kolla om man misstänker att det har blivit fel. "Gratis pengar" kanske du tänker nu, mindre roligt om de någon månad säger att det blivit fel och du får en omedelbar räkning på pengarna du redan fått eller de drar in CSN i två månader för att gottgöra felet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

kolpa
2015-08-02 19:33
#10

Jag undrar också om det kan vara att det överförs via min mamma, för vi gick till banken (för länge sen) och fixade med att hon skulle sätta in 1050 varje månad, men det var när jag hade barnbidrag. Fast när pengarna kom in stod det CSN. Jag är 16, fyller som sagt efter sommaren hmmm… Det kan väl ändå inte bero på att jag inte haft något sommarjobb…?

kolpa
2015-08-02 19:34
#11

Tror inte jag hör av mig, fick inget sommarjobb i sommar och behöver pengarna. Upptäcker dem det så gör dem men då lägger mina föräldrar ut så för mig spelar det ingen roll. Det är inte jag som har gjort fel 😃

Calcifer
2015-08-02 19:37
#12

#11 Dock kommer CSN inte se det så då du är skyldig att meddela om det blivit fel. Sen beror det på vilken handläggare man får i framtiden eller vem man råkar prata med - CSN kan antingen vara schysta eller rejält stenhårda och petnoga. Har du otur och råkar på någon sådan som ser att det blev fel tidigare år men du inte brydde dig om att rätta dem så kan du få problem i framtiden att söka pengar för universitet etc.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kadoor
2015-08-02 23:24
#13

Innan en är 18 får väl föräldrarna studiebidraget, så sätter de över det på ens konto? Så är det för mig i alla fall, jag fick mitt i juli och får mitt i augusti också från mina föräldrars konto trots att de inte fick studiebidraget till kontot. Vet att min kompis har sagt att hennes studiebidrag började sättas över direkt på hennes konto när hon fyllde 18, innan dess fick hennes föräldrar studiebidraget först. Om jag minns rätt.
Kan ju ha fel, det är kanske olika eller har ändrats..?

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Annons:
felle-j
2015-08-03 01:06
#14

#13 Det är exakt så det är. När man har fyllt 18 så får föräldrarna inte ens studiebidrag utan man får det själv direkt till sitt konto eller en check typ om man inte har varit till Swedbank och snackat med dem.

kolpa
2015-08-03 19:48
#15

#14 Jag var för flera år sedan hos swedbank och fixade så att jag skulle få pengar överförda från min mammas konto till mig (redan när jag hade barnbidrag) men tyckte det var konstigt att det stod csn på överförningen. Aja skit samma :)

Upp till toppen
Annons: