Annons:
Etikettövrigt
Läst 1559 ggr
Onslow
2015-08-03 15:49

Tjäna pengar i gymnasiet?

Hej!

Jag är en tjej på 17 år som ska gå om ettan i gymnasiet till hösten eftersom mina betyg inte höll. Och nu undrar jag helt enkelt, hur tjänar man pengar under gymnasietiden? Studiebidraget räcker inte för mig för att jag ska kunna "leva normalt". 

Mina utgifter i allmänhet är framförallt cigaretter, (tänker INTE sluta röka av olika anledningar som jag helst inte tar här. Vill man veta får man väl skicka ett PM eller något. Så föreslå inte det) fest, (vilket jag inte heller tänker sluta med) och mat när skolmaten inte håller. Jag har inte köpt nya kläder sen 2013, eller kunnat göra någonting speciellt på min fritid. 

Jag slutade få mitt studiebidrag i December pga. min depression som gjorde det svårt att komma iväg till skolan. Så har levt på lånade pengar sedan dess och har nu cirka 1500 i skuld till mina föräldrar och killen jag träffar. Mår uppenbarligen extremt dåligt över detta.

Hur tjänar man extrapengar under fritiden? Jag bor långt ute på landet (1,5 timme till närmsta stad, 2 timmar in till Stockholm) och kommer uppenbarligen gå i gymnasiet och därför ha långa dagar, med dessutom resvägen på 2-2,5 timme enkelresa. 

Finns det över huvudtaget någonting jag kan jobba med och fortfarande ha åtminstone någon helg någon gång ibland ledig? Vill ju fortfarande kunna umgås med vänner och min kille. Har uppenbarligen inte råd att flytta närmre stan. 

Tips mottages med tacksamhet.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Annons:
Scorpio97
2015-08-03 15:53
#1

Jag har delat ut reklam, men då är det främst helgarbete. Beroende på hur mycket reklam det är tar det från två till åtta-tio timmar per helg (räknar då både sortering och att dela ut). Hade två bildistrikt och fick ut runt 1500-2500 per månad.

Jag var anställd hos SDR, Svensk Direkt reklam. Deras hemsida hittar du här: http://www.delareklam.nu/

Nu på sensommar/höst kan man tjäna ganska mycket på att plocka svamp eller bär, om man har tillgång till bra skog. Annars kan man försöka baka och sälja, hjälpa grannar med barnpassning, hundpromenader, snöskottning, gräsklippning och liknande.


//Jessie

hannaj98
2015-08-03 17:27
#2

Mc donalds och burger king kan man hyfsat lätt få jobb på en helgdag i veckan, ifall du har något av det hyfsat nära.

Onslow
2015-08-03 17:49
#3

#1 Hur funkar det där när man bor ute på landet? Inte jättemycket grannar liksom… 

#2 Närmsta ligger 1,5 timme bort ungefär skulle jag gissa.

Vänliga Hälsningar Lina

Poesiblogg - Tumblr

Scorpio97
2015-08-03 17:58
#4

#3 Reklamutdelning? Jag bor i en by och hade som sagt bildistrikt, så jag var i princip beroende av att någon kunde skjutsa runt mig. Men man kan få vagn som man kan gå med eller fästa på cykeln också (jag var bara för lat för det). En fördel är att man får bensinpengar som oftast är mer än vad bensinen faktiskt kostar.

Är det glesbefolkat runt dig är det förmodligen bildistrikt också. Så det beror ju på då om du har någon som kan skjutsa (du kan ju erbjuda dom bensinpengarna i så fall) eller om du är villig att cykla hela rundan varje helg. Eller om du har någon mindre by/stad i närheten där du kan tänka dig dela istället.


//Jessie

Upp till toppen
Annons: