Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1278 ggr
lollynonna
2015-08-06 14:51

Han bor här i min by

Hej! Har ni sett programmet "stalkers" som går på tv3? Om ni har gjort det, ni vet "xx"  .Han som är den värsta våldtäkts mannen. Vet ni vad jag fick reda på idag?

Han bor i min by. Man ser hans hus från mitt hus. 

Ja, han bor i min by! Det är en väldigt liten by, ca 300 personer. Jag är så himla rädd.

Vad ska jag göra?? Vad händer om han pratar med mig? Han har pratat med andra barn i byn. 
Jag är så rädd vad ska jag göra om han kommer fram?
Ni kanske inte förstår, men tänk. Jag ser hans hus från mitt hus! Jag kan se honom varje dag!

Jag måste bara skriva av mig, jag är så rädd😢

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Annons:
Aleya
2015-08-06 14:57
#1

Jag tycker inte att det är ok att hänga ut folk på internet med namn och allt. Oavsett vad som skett. Och sen är det inte bra för dig heller då exempelvis han kan hitta det. Så mitt tips hade varit att göra det så "anonymt" som möjligt. Prata med en vuxen är väl rätt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

lollynonna
2015-08-06 15:00
#2

#1 Okej, jag ska ta bort det. Jo jag har gjort det, men ändå så vet jag inte hur jag ska agera om jag ser honom!😐

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Aleya
2015-08-06 15:18
#3

#2 kan ju vara bra att ha med nå slags larm som tjuter om något händer. Fast du måste dra ut piggen. Kolla på internet. Edit: ser att du lagt ut vilken by du bor i på din profil. Skulle rekommendera att du raderar det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Hoseok
2015-08-06 15:44
#4

Jag tycker du ska prata med en vuxen om din oro.  Du ska inte behöva gå runt och vara orolig runt ditt egna hus.

Om han kommer fram till dig, säg att du inte kan prata med honom och gå mot närmaste ställe där du vet/ser att det finns andra människor.

lollynonna
2015-08-06 15:52
#5

#4 Jag ska prata med mamma, det är där han bor så nära. Nej  det känns inte så bra direkt :(
Ja då tänkte jag att jag skulle springa iväg, men tänk om han följer efter?

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Hoseok
2015-08-06 15:55
#6

#5 Då skriker du det högsta du kan efter hjälp. Bara rätt ut, "hjälp" eller skriker i ren skräck så högt du kan. Risken att han följer efter dig när du gör det är väldigt liten, det är nog väldigt avskräckande för honom eftersom du kan dra till dig uppmärksamhet.

Annons:
Hoseok
2015-08-06 15:55
#7

Jag tror verkligen inte du behöver oroa dig. :) Klart du ska vara försiktig, men bygg inte upp skräckscenariot där han kommer fram till dig för många gånger. Då mår du bara dåligt.

lollynonna
2015-08-06 16:04
#8

#6 #7 Tack så  mycket för hjälpen! Jo jag vet, Men jag har alldeles för lätt att hitta på olika scenarion. :((

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Hoseok
2015-08-06 16:08
#9

#8 Tro mig, jag vet! Jag är expert på att tänka fram scenarion ooom och ooom igen, både bra och dåliga. 😂 Det är något man måste träna på när det gäller såna här saker!

lollynonna
2015-08-06 17:23
#10

#9 Ja jag har då blivit lite bättre på det än förut iaf :/
Nu så hade han tydligen sagt åt flera olika barn i byn att de skulle komma på godisregn hemma hos honom?🤐

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Aleya
2015-08-06 17:30
#11

#10 prata med någon vuxen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

lollynonna
2015-08-06 17:53
#12

#11 Jag har gjort det.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Aleya
2015-08-06 18:19
#13

#12 då får dom lösa det. Sen kanske du borde prata med en kurator eller dylikt då skolan börjar. Det är inte hälsosamt att oroa sig så mycket som du gör. Och om det är den personen du nämnde så har nog polisen koll på han

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
lollynonna
2015-08-06 18:34
#14

#13 Jo polisen vet att han finns här, pappa sa det. Men det är samtidigt så himla läskigt att han bor här. Jag får ångestattacker av att tänka på att han kan komma till MITT hus när som helst…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Aleya
2015-08-06 18:39
#15

#14 lugna dig nu. Om du mår så dåligt måste du prata med dina föräldrar och höra vad ni ska göra. Jag tycker dock att du målar upp en massa scenarion som kanske inte ens kommer att ske. Jag förstår att du har det jobbigt. Men detta skulle jag säga börjar gå överstyr.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

lollynonna
2015-08-06 18:40
#16

#15 Jo jag vet att jag gör det, men det är ganska svårt för mig att inte göra det.
Vad är det som går överstyr? Det är inte direkt mitt fel…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Aleya
2015-08-06 18:45
#17

#16 vad jag menar är att du borde prata med dina föräldrar istället och komma på en strategi för att hantera din ångest när det nu verkar ha gått så pass långt och överstyr att du fått denna ångesten p g a att denna människan bor i din närhet. Och när du sitter och målar upp scenarion och jagar upp dig över det. Så prata med dina föräldrar och få hjälp med din rädsla säger jag.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

NordicSunset
2015-08-06 20:01
#18

#15 Överstyr? Det är väl SJÄLVKLART att hon är rädd? Hon pratasäkert med en vuxen men hon kanske vill 'skriva av sig' här..

Be the best version of you.

  • Zoella
Aleya
2015-08-06 20:13
#19

#18 då borde de vuxna kanske ta med henne till en psykolog eller dylikt då detta verkar styra så mycket att vederbörande har ångest. Ska en ung människa behöva ha det tycker du? Det har helt klart överstyr om det är så illa. Håller du med?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Whippet
2015-08-06 20:26
#20

Kommer han och snackar med dig, säg att din pappa kommer snart och hämtar dig.

I'm out Vilar huvudet i handen

Annons:
NordicSunset
2015-08-06 21:53
#21

#19 Jag missuppfattade dig, trodde att du menade att HON går över gränsen med att vara rädd.

Be the best version of you.

  • Zoella
Aleya
2015-08-06 21:56
#22

#21 Då läste du uppenbarligen inte #17 där jag förklarade vad jag menade.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

axa
2015-08-07 02:45
#23

Oj, känner igen mig i din oro. 

Ingen som förstår sig på mig, faktiskt. Går i ständig oro för att bli överfallen eller att något ska hända. Har koll på hela min omgivning vart jag än är, har alltid "ett öga i nacken" för vem som går bakom mig. Undviker t-banor, att vara ute efter 20 och att vara på stan själv eller utan äldre sällskap. För mig har detta blivit rutin/vana, men folk ifrågasätter och tycker synd om mig. Trodde det var fler som mig, men icke.

Bara du har koll på din omgivning och han inte närmar sig så ska du inte behöva känna dig rädd. För inget har hänt, eller hur?

Känner du dig ändå inte trygg, måste du ha i minne att: hamna inte i 'chock', många blir så rädda att de inte skriker. Memorera utseende och kläder.

Det finns även larm på t.ex nyckelring där man trycker på en knapp så den tjuter riktigt högt för att folk ska uppmärksamma och avskräcka personen. Har en sådan någonstans här hemma, dock inte använt den.

Det finns även trygghetsnummer man kan ringa till om man känner sig otrygg vid situationer, iallafall här där jag bor.

lollynonna
2015-08-07 09:19
#24

#23 Jo jag känner också att jag inte vill gå ensam efter nio, vill inte gå i mörkret, osv osv. Jag har altid kännt mig lite otrygg,men med denna man i byn kommer jag inte våga gå ut innan han är borta…

Nej inget har hänt här,men på andra ställen. Och det är det som gör mig rädd. Eller jo, han har tagit kontakt med småbarnen, presenterat  sig och sagt att han ska ha godisregn. 

Om något skulle hända vet jag faktiskt inte om jag skulle hamna i chock, det beror på vad det är.

Tack för svar❤️

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Tilde]
2015-08-07 12:13
#25

Jag har tyvärr inte sett programmet då det inte går på dansk TV. Vad har snubben gjort? Är han en fälld våldtäktsman eller har han "bara" stalkat folk?

lollynonna
2015-08-07 12:18
#26

#25 Han blir ihop med kvinnor, och flyttar in hos dem efter en kort period tillsammans. Sen så gör han våldtäkter på dem, och då de gör slut med honom stalkar han dem, letar rätt på deras nya hem, ringer och hotar, skickar hotfulla sms osv osv. Jag kan skicka länken  till programmet till dig i PM om du vill?

Och nyss så såg jag gubben också. Har ju varit hos min  pappa, kom till mamma nu idag. Han stirrade då man körde förbi. Tur att jag kan springa fortare än han iaf.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[Tilde]
2015-08-07 12:34
#27

#26 Usch vad hemskt! :( Som det låter tror jag inte han attackerar random tjejer, utan han vill starta en relation med dem. Men man bör nog undvika honom så mycket som möjligt i alla fall.

Du får gärna länka programmet så får vi se om jag kan kolla på det. Vissa kanalers hemsidor funkar inte utanför Sverige när man vill se klipp/program.

Annons:
Hoseok
2015-08-07 12:36
#28

Jag är ganska intresserad av vart du hörde det där om att han hade bjudit hem barn på godisregn? För mig låter det nämligen som att det bara kan vara rykten som folk sprider för att skada honom och skrämma andra. Jag tror nämligen precis som #27. Att han väljer offer som han faktiskt lärt känna. Det betyder inte att man ska vara mindre försiktig. Jag tänkte bara att du kanske oroar dig lite i "onödan".

lollynonna
2015-08-07 12:43
#29

#27 #28 Nej det verkar ju inte direkt som om han är en sån våldtäktsman som "smyger i buskarna" Men jag är änå väligt rädd för honom. Nej han är nog inte så intresserad av mig, jag är liksom en ung tjej och han en gubbe i 40-50 års åldern. 
Men det verkar som o han flyttar då han har ett nytt offer på gång, så antagligen är det nån kvinna här i norrbotten som har hittat honom. 

Men samtidigt så han han själv sagt att gör man inte som han säger eller är otrevlig mot honom ska han hämnas. Så ser jag honom på långt håll springer jag motsatta, för att undvika kontakt. För jag är en otrevlig typ, så att.  

Och det där med godisregn vet jag inte riktigt om det är sant eller inte, det är bara det att flera i byn har sagt det, och bland annat skrivit om det på facebook osv. Men det kan ju fortfarande vara ljug, MEN hans fd kvinnor och även hans son säger att han är väldigt charmig och lätt att locka till sig folk, och barn.

EDIT: Han hade tydligen också försökt fått med sig några pojkar att fiska med honom. Samma här, jag vet inte om det är sant men eftersom att flera i byn verkar veta det så.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

[ThisIsWheels]
2015-08-07 13:55
#30

Usch! Jag förstår verkligen varför du är rädd och orolig. Men som de andra sa, fundera inte för mycket på det. Det händer lätt att fantasin flyger iväg och då föreställer man sig det allra värsta som kan hända. Jag hoppas verkligen att det ordnar upp sig!

lollynonna
2015-08-07 13:58
#31

#30 Tack <3 Ja jag hoppas att han flyttar snart, att han inte bor här allt för länge…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

IceTee
2015-08-07 14:12
#32

Jag tror inte att du behöver oroa dig. Nu har jag inte heller sett programmet (du får gärna skicka en länk till mig också förresten!) men kom ihåg att du kan springa, och antagligen snabbare. Skaffar du överfallslarm så har du den fördelen och om du ser till att inte vara för långt från alla andra och säg alltid vart du ska om du går iväg en längre bit så kommer du klara dig bra! Han verkar ju ändå inte vara någon "hopp ur busken"-våldtäktsman väl?

Medarbetare på Skor iFokus

lollynonna
2015-08-07 14:16
#33

#32 Nej ingen sån man som "hoppar ur busken" Men det jag är mest rädd för att han typ ska "hämnas" på mig, som han själv sa att han skulle göra. Eller ja, inte på just mig då men om någon inte gör som han säger.

ja snabbare kan jag nog definitivt springa, han är ganska tjock, och mycket äldre än mig.

Jag skickar länken, dock så är det 3 väldigt långa reklampauser. Första är en minut, andra är 180 sek.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

IceTee
2015-08-07 16:19
#34

#33 jag tror inte det är någon fara! Försök att bara låta honom vara ifred, och om han pratar med dig så antigen svara (om det är om typ vad klockan är) eller låtsas att du får ett sms från din förälder eller något och gå Det var rätt korta reklampauser, det lever jag nog med!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
lollynonna
2015-08-07 18:29
#35

#34 Ja jag vistas inte direkt där han bor. Alltså det är som en gles skog emellan våra hus typ. Ja jag ska nog hitta på någon ursäkt ifall jag möter honom…

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Tessan01
2015-08-08 12:20
#36

Tror inte heller att det är någon fara! Är själv rädd för (okända) män, så förstår hur du känner. Men som andra sagt så kan du förmodligen lätt komma bort från honom, ifall han nu kommer till dig. 🙂

NordicSunset
2015-08-08 12:51
#37

#22 Nej, uppenbarligen inte. Jag tycker ändå att du 'lät' lite dryg, men vi behöver inte fortsätta diskutera!! hoppas det går bra TS! jag tror inte att han kommer göra något mot dig men jag förstår att du är orolig!

Be the best version of you.

  • Zoella
lollynonna
2015-08-08 22:14
#38

#36 #37 tack <3 

Nu har det blivit bättre, jag har inte lika mycket panikkänsla och han flyttar förhoppningsvis om ett par veckor.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Tessan01
2015-08-09 00:16
#39

#38 Vad bra att det blivit bättre!👍

Upp till toppen
Annons: