Annons:
Etikettmode-och-skönhet
Läst 1245 ggr
[Tilde]
2015-08-07 12:22

Basplagg till garderoben

Jag tänkte göra en liten makeover i min garderob då vissa klädesplagg är 5-8 år gamla eller helt enkelt en färg jag inte längre använder… 🤐 I våras städade jag ut en hel sopsäck med kläder som ska skänkas bort men jag vill gärna plocka ur fler och lägga i min andra garderob som jag sällan använder och samtidigt göra plats till fler plagg jag gillar.

Jag vill helt enkelt skaffa fler basplagg! Vad tycker ni är de viktigaste plaggen att ha i garderoben?

Annons:
lollynonna
2015-08-07 12:46
#1

Jag tycker att svarta linnen, tajts och koftor är det viktigaste i min garderob.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Sindri
2015-08-07 12:50
#2

Satsa på ett fåtal färger du gillar och som lätt kan kombineras. Undvik mönstrade plagg, eller bestäm att ha mönstrat endast på överdelar eller underdelar.

Tre-fyra underdelar i olika stilar och i basfärger. Någonting som är lite extra.

Överdelar 6-7 stycken, samma som underdelar, och kanske 2 st lite mer udda.

Själv föredrar jag klänningar och har alldeles för många, men annars är rådet där att ha några basfärger, men med klänningar kan man lätt använda mönstrade.
Den lilla svarta passar i många sammanhang med olika tillbehör. Men den såklart vara ex-vis grön eller röd om man föredrar det.

I överdelar och klänningar föredrar jag tunnare plagg och kompletterar sen med koftor, jackor av olika kvalitet när det behövs. Då kan man också välja olika "finhetsgrad" beroende på tillfället.

Ett par vackra stora schalar är också användbart.

[ThisIsWheels]
2015-08-07 13:47
#3

Svarta och vita linnen är alltid bra att ha! Som #1 sa, tights och koftor/huvtröjor är också bra basplagg 👍

Eioo
2015-08-07 16:30
#4

Svarta tajts är ett nästan ett måste! Mörkbruna tajts är också himlans fint och funkar till allt. Och minst ett par jeans. Linnen i olika färglada färger att matcha och söta toppar :)

Mysan_
2015-08-07 20:40
#5

Tights, jeansshorts, linnen och något leopardmönstrat.

Anonym_Girl
2015-08-07 22:19
#6

Svarta jeans, en vit/svart/grå t-skirt, enfärgad tjocktröja, stixkad tröja och en kardigan* (en tunn tjocktröja som man har över andra tröjor if that makes any sense). Det är mina MÅSTEN i min garderob.

Annons:
Flöffo
2015-08-07 22:34
#7

Åtminstone en hoodie tycker jag är bra att ha.

//Flöffo

matildapsvensson
2015-08-07 22:35
#8

Enkel t-shirt, jeans och et par lite pösigare byxor som harlem. Enkelt att bara slänga på sig om man är lite tröttare någon dag :)

[SisselaJ]
2015-08-08 00:39
#9

Mina basplagg: ett fåtal jeans/byxor som sitter perfekt. Ett par tröjor i den modell  jag gillar, lätt fallande med v-ringning. Enkla med detaljer. Jag har gjort klart för mig vad jag gillar för överdelar, och försöker att hålla mig till liknande modeller när jag handlar. Det blir ofta att ovanliga plagg endast blir liggande för att de inte är just det jag gillar. :)

panini
2015-08-08 01:24
#10

Basplagg hos mig är mjukisbyxor, stora T-shirtar och hoodies! 

Jeans, tights, linnen osv får mig att spy 😃

Jojaton
2015-08-08 10:28
#11

Basplagg är ju sånt som enkelt kan matchas med "modeplaggen" (den nya tröjan i en stark färg, eller byxorna i en annorlunda modell) Man brukar ju säga att standardbasplaggen är den lilla svarta, ett par jeans, svart och vit tshirt, svart och vitt linne, vit skjorta, kavaj osv. Men det beror ju på ens personliga stil om det är en bra basgarderob eller inte… Utgå från de plaggen du använder oftast - vilken färg och modell har de, vad är det för material? När du pekat ut varför du gillar ett plagg är det lättare att hitta liknande när du handlar nytt sen :) Kan vara bra att titta närmare på de plaggen du trodde du skulle använda jättemycket när du köpte dem, men som bara hängt i garderoben. Är det för att de satt dåligt, var obekväma, inte haft något tillfälle, du inte har något att matcha med…?

Johanna - Instagram

[Tilde]
2015-08-08 14:22
#12

Gud vad kul att höra vad ni alla prioriterar för kläder 😃

Jag använder mest T-shirts i neutrala färger, lite luftigare linnen, jeans och stickade tjocktröjor/cardigans. På sommaren använder jag mycket shorts (helst inte jeansshorts) och klänningar - dock inte lika ofta nu som förut. Jag använder faktiskt nästan aldrig tights 

Tror jag ska köpa några skjortor och blusar, samt festtoppar som är lite finare och gör att man snabbt och enkelt kan se uppklädd ut även med jeans. Sen ska jag köpa fler cardigans så man kan ha sina sommarlinnen även under vinterhalvåret. 👍

Upp till toppen
Annons: