Annons:
Etikettböcker-film-och-musik
Läst 2176 ggr
Stortroll
8/7/15, 1:23 PM

PLL

Var kan man se PLL från början  lagligt? Läser böckerna nu men vill se serien också.

Titta gärna in här ---> Min blogg

Annons:
Mrsarrow
8/7/15, 1:27 PM
#1

Netflix har de första säsongerna. Dreamfilm har alla säsonger.

IceTee
8/7/15, 2:02 PM
#2

#1 är dreamfilm lagligt? Trodde det var som swefilmer

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
8/7/15, 2:16 PM
#3

Dreamfilm/swefilmer och liknande sajter är väl varken olagliga eller lagliga att titta på. Det är olagligt att ha sånna sidor och lägga upp filmer, men det är oklart om det är olagligt att kolla där eller inte. Det finns ingen klar lagstiftning gällande det, och inget sånt fall har tagits upp i rätten än (antar att ingen har blivit stämd för att kolla på streamad film). Det är i alla fall så jag förstått det. 

Men vill man vara säker får man nog använda Netflix och liknande betaltjänster.


//Jessie

Stortroll
8/7/15, 3:06 PM
#4

#13 vill ju helst inte bidra till olagliga saker men vill inte heller behöver betala för netflix bara för att se PLL + går det se från/ha netflix från/på datorn? (Har inte så bra koll på sådant så idiotförklara mig inte om jag har helt fel ;) ) Förklara gjärna så att jag fattar vad netflix är, alltså vad det innebär.

Titta gärna in här ---> Min blogg

IceTee
8/7/15, 3:23 PM
#5

#3 fick för mig att man gjort lagstiftningen klarare nu och att det är olagligt

Medarbetare på Skor iFokus

Scorpio97
8/7/15, 3:24 PM
#6

#5 Har inte hört det, men det är mycket möjligt. Vet i alla fall att dom skulle kolla upp lagstiftningen, men det brukar ju ta ett tag att ändra.


//Jessie

Annons:
IceTee
8/7/15, 4:06 PM
#7

#6 min fästman har stenkoll på sånt (för mycket fritid…), kan dubbelkolla med honom! Han nämnde det nämligen för någon vecka sen i samband med swefilmer och att de lagt ner

Medarbetare på Skor iFokus

Kibschen
8/7/15, 4:36 PM
#8

Ta mig inte helt på orden men på grund av att det inte är en faktiskt nedladdning i bevarande syfte så kommer nog undan med det. Den nedladdning som sker för att du ska kunna se videon har inget självständigt värde. Därmed så är det att jämföras med ifall någon skulle sända något illegalt på tvn och du råkar slå på den kanalen. Det har prövats i EU domstolen och det är det målet som jag använder som mall. Det går alltså under ett undantag i lagverket att kolla på streamad video eller musik även om det tekniskt sätt bryter mot upphovsrätten. Det är dock tydligt olagligt att dela den. En annan grej man ska ha i åtanke är att det ryktats om pirat jägare som åt filmbolagen kan få för sig att skicka hem fakturor om de mot förmodan skulle lyckas spåra en användare. Dessa fakturor är dock egentligen inte giltiga men det kan ändå vara jobbigt att få en i brevlådan. Jag har dock hört om någon i praktiken i Sverige. Referens: http://lawline.se/answers/ar-det-lagligt-att-streama-upphovsrattsskyddade-verk-som-laddats-upp-utan-tillstand

Mrsarrow
8/7/15, 5:37 PM
#9

Det är ju väldigt oklart men vad man hört så handlar det ju om ifall man innehar materialet själv eller inte, och det gör man ju inte när man streamar. Men det är klart att vill man vara på den säkra sidan är ju netflix bäst, 79:- i månaden är ju egentligen inte så mycket pengar om man använder det mycket.

Anonym_Girl
8/7/15, 10:23 PM
#10

Det är svårt att hitta någonstand där man kan se film både lagligt och gratis. Vet inte om något sånt ställe 😁

matildapsvensson
8/7/15, 10:32 PM
#11

Just nu erbjuder netflix en gratis månad så passa på att kolla PLL avsnitten där. Säsong 1-3 finns.

MoaHermansson
8/7/15, 11:17 PM
#12

kollar på watchseries.ag men vet inte om sidan är laglig eller inte.


Haztparken
8/7/15, 11:34 PM
#13

Advokaten i fallet om Swefilmer sa att det var lagligt att titta på streamad film, och en advokat i ett sådant fall bör ju kunna sin sak.

Dock att ladda ner eller lägga upp/dela filmer är olagligt, men inte att titta på såna hemsidor såsom dreamfilm och sweflix.

Annons:
[Tilde]
8/8/15, 2:37 PM
#14

Jag rekommenderar Netflix! Finns massa filmer och serier där :)

Carrosh
8/8/15, 4:50 PM
#15

Vad är PLL?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

IceTee
8/8/15, 4:53 PM
#16

#15 Pretty little liars! En serie Ja, ska du se den från början tror jag Netflix är bra! Har du redan börjat se den och är en bit in får du ju vänta rätt länge på att komma ikapp

Medarbetare på Skor iFokus

Carrosh
8/8/15, 4:54 PM
#17

#16 Aha! Lite förvirrande med alla förkortningar på serier.. 🤪

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

IceTee
8/8/15, 4:55 PM
#18

#17 ja, det blir jag också ibland!

Medarbetare på Skor iFokus

Upp till toppen
Annons: