Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1002 ggr
Rheen
2015-08-07 14:34

Andas in - Tar sjukt

Hej! För någon dag sedan låg jag i min säng och såg på YouTube, plötsligt då jag ska andas in djupt, för att sedan gäspa, känner jag av en smärta. Jag testar andas in djupt igen, och samma ilande värk kommer tillbaka under revbenen på vänster sida. Då jag tror jag varit med om något liknande förut, tänker jag bara att det kommer gå över tills morgondagen. Dagen efter känner jag av samma känsla när jag andas in djupt, och dagen efter det. Nu sitter jag här och tänker fråga er om ni har någon aning vad det handlar om? Jag testade googla på skadade revben, men jag har inte varit med om någon hård smäll eller liknande så vitt jag vet, och så känner jag bara av smärtan när jag just andas in djupt. Det kan hända att jag inbillar mig nu, men jag tycker också att jag känner av det när jag reser mig upp från en t.ex. Stol och rätar på kroppen. Några ideér? (Om det fortsätter såhär blir det ju självklart läkarbesök.)

~ Rheen.

Annons:
Hoseok
2015-08-07 14:43
#1

Det låter som att du överansträngt dig helt enkelt. Jag tycker du ska ringa vårdupplysningen (1177) och fråga dom. :)

Gör det ont när du trycker någonstans med händerna?

[HelwardMann]
2015-08-07 14:44
#2

Det skulle kunna vara en muskelbristning eller -sträckning, och det är troligtvis inget farligt. Men eftersom du säger vänster sida, tycker jag du bör kontakta vården och åtminstone prata med en sjuksköterska. Om du haft en infektion med feber nyligen, och inte haft respekt för det, skulle det teoretiskt kunna vara hjärtmuskelinflammation. Jag tror inte att det är något allvarligt hjärtfel. En infarkt, till exempel, ger (oftast) en konstant smärta, som inte ändras nämnvärt av att man rör sig.

Sindri
2015-08-07 14:45
#3

Skada ett revben kan man göra av de mest löjliga orsaker. Luta sig mot ett spadskaft, sträcka sig ner i en tunna och trycka emot kanten.
Smärtan kommer ofta inte förrän efter ett par dar så det kan vara svårt att härlöda vad som orsakar den.

Eioo
2015-08-07 16:28
#4

Muskelinflammation! Har haft det några gånger som kommit några dagar efter jag överansträngt mig. Gör jätteont i bröstet när man andas då :/ 

Men man ska alltid vara säker när det gäller i närheten av hjärtat så åk till vårdcentralen!

Rheen
2015-08-07 21:26
#5

Kan mycket väl stämma att jag överansträngt mig. Jag har prövat trycka #1, men känner inte av någon smärta någonstans. Men under kvällen har jag börjat känna av det lite när jag rör på mig också. Fast det beror nog på att jag hållit på att andas djupt hela tiden, bara för att känna var exakt smärtan sitter, så då blir väl området ännu mer irriterat. Någon feber har jag inte haft #2, men hade början till en förkylning förra veckan också, men det gav sig efter någon dag. Jag ska se hur det är imorgon, hursomhelst kommer jag nog gå och kolla upp det någon dag. c: Tack så mycket för era svar! Ni är verkligen till stor hjälp!

~ Rheen.

ostbollen
2015-08-07 22:20
#6

Jag har det också så!! Men för mig är det i kanske 10 minuter nån gång i månaden. Har också alltid undrat vad det är… Mitt rygg är lite sne så revbenen ör lite skeva. Jag har trott att det kan bero på detta. Har du haft något problem med din rygg?

Annons:
Rheen
2015-08-07 22:31
#7

Det har jag nog inte haft, #6. Jag tycker också att jag har haft såhär förut, men som du skrev, kanske bara några minuter varje månad.

~ Rheen.

Flöffo
2015-08-07 22:32
#8

Jag har det också så ibland. Fast jag har haft lunginflammation, så jag har alltid trott att det berott på det (jag hade inte det så innan jag fick det). Men det var ett tag sen nu så det måste väl ändå bero på något annat känns det som.

//Flöffo

Scorpio97
2015-08-07 23:51
#9

Jag får så ibland, kan få både på höger och vänster sida och även uppe vid nyckelbenet. Har inte funderat så mycket över det, utan antar bara att jag råkat sträckt mig eller så.


//Jessie

JoannaLi
2015-08-08 18:05
#10

Jag har också precis som #9. Båda revbenen, mest höger, och under vänster nyckelben.

Tessan01
2015-08-08 20:50
#11

Har också som #9, någon gång här och då. Tror som andra sagt att du har överansträngt dig eller liknande. Borde inte vara någon fara :)

[Älskamig]
2015-08-08 22:00
#12

Brukar få hugg i lungorna/revbenen ibland, men alltid tagit det som "normalt", haha :P Mina kompisar brukar också få det.. Tror inte det är så konstigt.. I så fall är det väl någon överansträngning.. Brukar gå över sen.

Mysan_
2015-08-09 07:44
#13

Så brukar det bli för mig också, men oftast på nyckelbenen/ryggen, jag antar väl att det är en låsning eller så, men det går över efter en liten stund. Jag brukar även ha ont i kroppen, oftast nacken, benen, höften och axlarna, det börjar när jag vaknar och ibland försvinner det efter några timmar, ibland håller det i sig hela dagen. Det är lite jobbigt.

Annons:
Rheen
2015-08-09 07:44
#14

Lustigt att så många gått med samma 'problem', haha. Jag är bara så förvånad över varför det hållit i sig så länge - och på bara vänster sida. Numera känner jag också av det lite när jag andas normalt. Kanske verkar onödigt, men jag ska och kolla upp det någon dag snart. Inte varit med om något liknande.

~ Rheen.

smellcaramell
2015-08-09 13:15
#15

för mig brukar det kännas som att någon hugger mig mellan revbenen ibland när jag andas in , antar att det är någon form av sendrag/kramp i de små musklerna mellan revbenen som vi använder när vi andas, men håller det i sig längre än någon timme utan att avta hade jag ringt 1177, kan vara en mindre propp i någon lunga eller något som inte är farligt för tillfället men som kan lossna och skapa större problem sen om den inte blir upplöst. :)

Upp till toppen
Annons: