Annons:
Etikettkropp-och-själ
Läst 1440 ggr
hund_katt
2015-08-08 08:40

Kan inte sova

Jag har en kompis som jag träffas via internet, en sida som heter emocore.se, och han har alltid svårt att sova. Går han och lägger sig så somnar han inte även om han är trött. Han brukar sova varannan-var tredje dag bara, alltså dygna så han blir riktigt trött, sen sover kvällen efter. Fast han sover då oftast bara några timmar, alltså inte alls så länge som man ska. Såhär har han haft det hela sitt liv. Han är 23 år. Vad kan det bero på? Han har inte ADHD eller något liknande. Ingen ångest och ingen stress. Iaf inte om man går efter stressymtomer som man kan läsa om på olika sidor. Jag själv är en stressad person, vilket jag fick veta när jag läste om stressbeteenden när jag kollade om varför han inte kan sova, Det är ju inte naturligt att sova så som han gör? Har föreslagit att han ska testa få ett kedjetäcke utskrivet och se om det kan hjälpa. Ska tjata lite till på han om det cx Någon som kan svara på varför det är såhär för honom? Är han normalt trött, som dom flesta andra människor är när dom ska sova, så sover han endast ett par timmar, och får ligga i sängen flera timmar innan han somnar. Sitter han uppe ett par dagar så tar det några timmar innan han somnar efter att ha gått och lagt sig. Sen sover han inte ut ordentligt heller, inte så länge som man ska. MAX 9 timmar sover han, men oftast ligger det på 7 timmar. Alltså så sover han ca 7 timmar av 48 timmar. Någon som kanske också har några fler tips jag kan ge honom som är värt att pröva? Sömntabletter är helt nej. Det vill han inte ha. Kommer inte ihåg anledningen då jag tipsade om det för flera månader sedan. Och hur lätt är det att få ett kedjetäcke utskrivet?

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Annons:
Aleya
2015-08-08 08:52
#1

Han kanske ska söka läkare. Låter ju som en rejäl sömnstörning han har. Jag tror han kan beställa ett sådant där täcke på internet annars. Han får väl googla även bolltäcke

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Tilde]
2015-08-08 14:33
#2

Det kan bero på vad som helst… Jag hade nog uppsökt läkare om jag var han.

Det finns också naturläkemedel som ska hjälpa med sömnen (om han ser annorlunda på det än vanliga sömnpiller).

hund_katt
2015-08-10 00:34
#3

Tack för svar, ja, jag hade också sökt upp läkare, om inte annat skulle min mamma göra det åt mig cx dock verkar inte hans mamma ha alla hästar hemma så inte så konstigt att inte hon brytt sig innan när han va mindre och bodde hemma. Ska kolla upp naturläkemedel som hjälper mot sömn. Men kostar inte kedjetäcke typ flera tusen om man ska beställa det? Han är arbetslös och sjukskriven så han har ju inte så jättemycket pengar

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Aleya
2015-08-10 00:46
#4

#3 Jag har ärligt bara hört om kedje/bolltäcken. Så pris vet jag ej.
Och jag vet inte om det kostar något när han får det utskrivet, eller om han får det utskrivet. Det måste han nog fråga en sjukgymnast.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
2015-08-10 02:33
#5

Om man köper kedjetäcke själv är det sjukt dyrt, men får man det utskrivet (jag fick det genom habiliteringen) så lånar man det gratis. Jag älskar mitt täcke. Annars så har jag också rejält med sömnproblem och har haft det hela livet (är 27 nu) och det fungerar ibland med sömntabletter, ibland inte. Och jag får de starkaste tabletterna man kan få (om man inte får det i kombination med tabletter mot smärta/övrigt lugnande pga hälsoproblem). Det jag tror är mitt problem är förskjuten dygnsrytm, vilket i princip betyder att min kropp och min hjärna helt enkelt inte kan leva efter principen att dygnet har 24 timmar, utan tror att det finns fler timmar på dygnet. Det gör att jag har rejält med sömnrubbningar eftersom jag inte kan gå efter en konventionell klocka, så att säga. Jag sover ofta lite som din vän, typ varannan dag eller så. Ibland varje dygn, ibland kan det gå 50-60 timmar mellan sömn och det är plågsamt. Om det är något som är otroligt vidrigt så är det sömnstörningar eftersom det fuckar upp det mesta andra i ens liv. Jag skulle om jag var du tipsa din kompis om att dels läsa på kring det här med sömnproblem (det finns massor med artiklar online man kan läsa, där det även finns tips och råd som för en del fungerar jättebra) och dels kontakta vården och se om de kan hjälpa.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Outlawly]
2015-08-10 06:06
#6

Är han aktiv under dagen då? Eller sitter han bara vit datorn och äter och dricker läsk?

Annons:
hund_katt
2015-08-13 01:00
#7

Han tränar ibland, dock sitter han rätt mycket vid datorn, men han satt inte vid datorn när han var yngre, så det beror inte så mycket på det isåfall… Läsk och sånt stoppar han inte i sig så ofta. Kollade upp lite, läste att man kunde få låna kedjetäcke av kommunen? Kom också på att min syster har fibertäcke, hade kedjetäcke innan, så kan ju fråga henne :P haha dum man är.. Tänkte inte på att hon hade. Tack för alla svar :)

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

[Tuulikki]
2015-08-13 13:12
#8

Be honom kontakta en arbetsterapeut, de kirrar kedjetäcket.

Kaninernasbästa
2015-08-19 01:12
#9

Tänkte bara ställa en liten fråga som inte hör till ämnet. Vad är kedje/bolltäcke? Ibland har jag svårt att sova så det kan vara bra att veta.och vad hjälper det för?

[Tuulikki]
2015-08-21 20:16
#10

#9 Ett täcke med insydda bollar (typ såna som finns i bollhav) eller kedjor. Tyngden gör att kroppen utsöndrar ett "lugn-och-ro-hormon", ungefär som när en bebis blir ammad av sin mamma. Täcket hjälper en att slappna av. 

För att få ett kontaktar man en arbetsterapeut och pratar med hen och berättar om sina problem. Hen avgör om man behöver hjälpmedel eller inte. Anser hen att man behöver hjälpmedel får man gå vidare och prova ut vilken tyngd man vill ha på sitt täcke. Jag har 8kg, sambon har 10kg. Finns upp till 12kg tror jag. Finns såklart lättare också.

Jag kan inte sova utan mitt :P

Upp till toppen
Annons: