Annons:
Etikettfamiljen
Läst 888 ggr
Lorniana
2015-08-09 00:43

Uptight föräldrar/Att komma ut som vegetarian

Hey guys, jag har ett problem. Jag vill hemskt gärna bli vegetarian med sikte på att bli vegan. Jag är inte särskilt förtjust i kött och har på senaste tiden till och med känt avsmak inför kyckling vilket jag alltid tyckt om innan. Alltså, jag vill inte äta kött längre. Så till mitt problem. Jag vet inte hur jag ska försöka förklara det här för mina föräldrar. De är hemskt bakåtsträvande och har lite tålamod för förändringar och nya saker. De avfärdar allt med "det är bara en fas!" och protesterar högljutt under tiden. Jag har prövat att vara vegetarian en gång tidigare för ett par år sen, och vad som hände var precis som jag beskrev det - "det är bara en fas, när ska det här gå över, när ska du sluta med kaninfödan" och så vidare. Inte jättekul. Föga förvånande gav jag upp efter ett tag, det var enklast så (jag var 16-17, det var svårt att stå på sig) Nu är jag 20 och man borde ju tycka att jag är vuxen nog att kunna bestämma vad jag själv äter, men det är tufft när man ständigt får kritik för det. Och tyvärr kan jag inte flytta ut heller, det hade löst många problem, men jag är fast hos dem i minst ett halvår till. Hur ska jag göra? För övrigt så är det typiskt nog väldigt olägligt att komma med det nu eftersom att jag precis berättat att jag ska sluta plugga och åka till Australien och att jag ska tatuera mig. Som sagt, problem med nya grejer, är rädd att det här blir lite droppen som får bägaren att rinna över. Jag vet att det skulle bli ett jättegräl med långa diskussioner, samtidigt vill och kan jag inte vänta tills jag flyttat hemifrån heller. Skulle verkligen behöva lite råd, särskilt från någon som kanske har varit i ungefär samma situation.

Annons:
Haku
2015-08-09 00:55
#1

http://vegan.ifokus.se/ skriv på vegan.ifokus om detta också!

Om du är 20 år ska du göra egna beslut, varför göra en så stor sak av det tänker jag? det finns flera anledningar till varför det är bra att vara vegetarian/vegan varför måste det ens vara ett problem för dina föräldrar? du bör väl ha lite egna pengar, köp hem och tillaga vegansk/vegetarisk mat eller om dina föräldrar lagar mat ta av det som är veganskt/vegetariskt. Säg att du är vuxen och gör egna beslut, och känner att det här är det rätta för dig och att du inte vill göra så stor sak av det förstår inte varför dina föräldrar skulle gräla med dig om det dem borde kunna acceptera det? det måste verkligen inte vara en fas.. jag blev vegetarian när jag var 11 från att ha ätit kött varje dag nu är jag över 20 och fortfarande vegetarian är inte sugen på kött alls! och det är ingen kaninföda, man kan äta riktigt gott som vegan/vegetarian kollar man på utbudet så får man reda på det riktiga köttätare som knappt äter annat brukar inte ha så mycket koll på det.

Sätt dig ner och prata med dem, förklara varför det är viktigt för dig och varför du inte vill göra så stor sak av det du kan ju också nämna att det inte blir jobbigt för dem det är ju inte som om att du tvingar dem till något utan det är ju bara dig det gäller. Sen börja bara äta vegetariskt/veganskt, du kommer nog inte ångra dig det har inte jag gjort, mina föräldrar trodde det skulle bara vara en kort period då jag ville vara vegetarian men dem stöttade mig tack och lov så jag kunde fortsätta.

Upp till toppen
Annons: